carbon zadelpen in alu frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
kenza750
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 17:18
Mijn mountainbike: Sensa 'Gold digger' Sella TNT

kan dat, mag dat, is het verstandig?

Waar moet ik rekening mee houden als ik een carbon zadelpen plaats in een alu frame? Ik heb ooit gelezen dat je bij carbon geen vet moet gebruiken, maar een soort pasta die juist voor frictie zorgt.

geldt dit ook als je carbon onderdelen in alu plaatst? en hoe zit het met het vastzetten van de quickrelease zadelklem? moet dat op dezelfde manier of juist strakker/losser?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Het beste is carbon assemblage pasta gebruiken en gewoon normaal vastzetten.
En ik heb liever een klem meteen boutje, maar soms doen quickrelease zadelpennen wat je wil.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

En niet vergeten de pen er af en toe uit te halen, (zeg elk half jaar) alles schoon te maken en opnieuw in te smeren met Carbonpasta. Anders heb je kans dat je hem er nooit meer uit krijgt door de ion werking van Carbon en aluminium.
kenza750
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 17:18
Mijn mountainbike: Sensa 'Gold digger' Sella TNT

Top. Bedankt voor jullie reacties.

Nu je t zegt: een collega had z’n oude carbon mtb ingeruild toen hij een nieuwe kocht en kreeg achteraf van de fietsenmaker te horen dat zijn zadel pen muurvast zat. Die heeft m eruit moeten zagen/vijlen etc.
Gebruikersavatar
rebyte
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 418
Lid geworden op: di 25 november 2014, 09:43
Mijn mountainbike: Alkmaar

Bij carbon zadelpen in een alu frame zou ik geen carbon (frictie) pasta gebruiken. Hierin zitten een soort korreltjes die ervoor kunnen zorgen dat je zadelpen gaat kraken.

Ik gebruik met een alu frame altijd lithium montagevet en inderdaad zo iedere 6 maanden even checken/vervangen.
Santa Cruz! What else? Alu racebakkie van Canyon en YT gravelbike :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat hangt een beetje van de passing af denk ik. Als die wat ruim is zou ik zeker wel carbonpasta gebruiken, de kraakjes komen niet door die pasta. Past de pen mooi strak kun je ook wat anders gebruiken, maar ik zou 'm zeker niet droog monteren.

En als je je fiets een beetje goed onderhoudt is eens per half jaar de pen eruit eigenlijk vanzelfsprekend... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

rebyte schreef: ma 31 mei 2021, 09:06 Bij carbon zadelpen in een alu frame zou ik geen carbon (frictie) pasta gebruiken. Hierin zitten een soort korreltjes die ervoor kunnen zorgen dat je zadelpen gaat kraken.

Ik gebruik met een alu frame altijd lithium montagevet en inderdaad zo iedere 6 maanden even checken/vervangen.
En bij een alu pen in een carbon frame 🤷

ik blijf lekker de carbon pasta gebruiken, pen blijft mooi op zijn plek en kraakt niet.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ook juist bij een alu pen in een carbon frame. Ion werking blijft hetzelfde. En hij zit echt vast als je het niet doet. Genoeg verhalen op internet hierover.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

kenza750 schreef: za 29 mei 2021, 21:44 kan dat, mag dat, is het verstandig?

Waar moet ik rekening mee houden als ik een carbon zadelpen plaats in een alu frame? Ik heb ooit gelezen dat je bij carbon geen vet moet gebruiken, maar een soort pasta die juist voor frictie zorgt.
Mijn Radon is nieuw geleverd met alu frame en carbon zadelpen. Na eerste 500 km begon hij te kraken. Schoongemaakt en gemonteerd met carbonpasta. Kraakje weg en goed vast.

Quick release ook direct vervangen voor een klem met boutje. Blijft minder vuil op achter / goed op moment vast te zetten.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Jouke74 schreef: di 1 juni 2021, 00:25 Ook juist bij een alu pen in een carbon frame. Ion werking blijft hetzelfde. En hij zit echt vast als je het niet doet. Genoeg verhalen op internet hierover.
Joh, ik rijd al drie jaar met een alu pen in een carbon frame samen met carbon Stay fixt vet.
Geen enkel kraakje, zit niet vast gerot en pen en frame als nieuw.

Niets aan het handje👌
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ja natuurlijk is er ook weer een biker die nergens last van heeft. Goh wat een verassing. De vraag is hoe vaak je de pen los haalt en beweegt. En aangezien je aangeeft dat je al drie jaar geen problemen hebt, heb je a) de pen in die tussentijd dus wel uit de fiets gehaald, b) de pen in drie jaar nooit uit het frame gehaald en je weet dus niet of ie nu vast zit of c) (minst waarschijnlijk) naar aanleiding van mijn bericht de pen eens losgehaald. In geval c is het fijn om te weten dat het interval ook 3 jaar kan zijn. Dat ligt dan ook waarschijnlijk aan frame, pen en vet…
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Jouke74 schreef: di 1 juni 2021, 18:36 Ja natuurlijk is er ook weer een biker die nergens last van heeft. Goh wat een verassing. De vraag is hoe vaak je de pen los haalt en beweegt. En aangezien je aangeeft dat je al drie jaar geen problemen hebt, heb je a) de pen in die tussentijd dus wel uit de fiets gehaald, b) de pen in drie jaar nooit uit het frame gehaald en je weet dus niet of ie nu vast zit of c) (minst waarschijnlijk) naar aanleiding van mijn bericht de pen eens losgehaald. In geval c is het fijn om te weten dat het interval ook 3 jaar kan zijn. Dat ligt dan ook waarschijnlijk aan frame, pen en vet…

Dat noemen ze nou onderhoud plegen😉
Gaat zeker niet structureel los, maar is in die drie jaar inderdaad wel eens er uit geweest. Zonder problemen.
Canyon Neuron CF9 2022
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Same here, carbon pen in alu frame met carbon korrel vet. Komt er hoogstens 1x per jaar uit, geen probleem.

Heb het weleens gezien overigens, een vast gerotte pen, maar dat was een alu pen.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Rayb81 schreef: di 1 juni 2021, 22:13 Same here, carbon pen in alu frame met carbon korrel vet. Komt er hoogstens 1x per jaar uit, geen probleem.

Heb het weleens gezien overigens, een vast gerotte pen, maar dat was een alu pen.
Dank u!👍

En inderdaad, een alu pen gaat ook vastzitten in een alu frame als je echt totaal niet om kijkt naar je bike!
Moet je wel je best voor doen.
Canyon Neuron CF9 2022
Plaats reactie