Zit er verschil in calipers voor en achter (Shimano m81xx)?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik heb eigenlijk een hele simpele vraag: zit er bij Shimano remcalipers (m8100 / m8120) verschil in de calipers voor de voorrem en de achterrem of zijn die uitwisselbaar?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt me sterk, is bij PM namelijk niet nodig. (bij IS wel, maar das ouderwets)
Bij mijn (XT 8000 en 8020) remmen is er geen verschil.
Enig verschil is de lengte vd remleiding.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Top, dank je wel! Mijn verwarring kwam door sommige webshops; daar staat het niet altijd duidelijk bij en soms lijkt het alsof er wel verschil is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je klauw+leiding+remgreep koopt, dan wordt er wel verschil gemaakt.
De losse remklauwen zijn V en A hetzelfde.

Je schreef 8100 en 8120.
Er zijn sets met 8120 V en 8100 A.
Daar is dan ook verschil, maar dan alleen het verschil 4 pots voor en 2 pots achter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

De calipers zijn als volgt:
8100 is 2 piston postmount
8110 is 2 piston flatmount
8120 is 4 piston postmount

Qua montage zijn de 8100 en 8120 uitwisselbaar, maar hebben dus wel aparte remblokken. Je kan ze dus zowel voor als achter monteren mits je postmount hebt.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Het gaat echt om de remklauwen. Ik heb achter nu die 8110 flat mount en ik weet nog niet of dat het nu helemaal is, het remt wel aardig, maar de blokken en klauw zijn klein en ze worden erg warm. Ik heb enkele opties en het vervangen van de klauw is er eentje van. Er zou dan een m8100 opkunnen (net als voor) of de klauw van voor gaat naar achteren en voor komt er een m8120. Shimano heeft adapters voor fm naar pm.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Volgens mij heeft de 8110 een andere aansluiting van de remleiding dan de 8100 of 8120.

De 8100 en 8120 hebben een banjo. En daar ook nog een verschil:

8100 korte:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 100-931800

8120 lange:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 120-931798

Als je een complete set koopt zal die er wel bij zitten, maar als je een losse klauw koopt weet ik niet zeker.

Of je verschil gaat merken tussen 8100 en 8110 weet ik niet, rijd zelf met 8100 voor en achter.

Maar als ik zou upgraden, dan zou ik voor 8120 gaan en deze achter plaatsen ivm beter afvoer van warmte.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Laatst nog een 8020 klauw gekocht en daar zat dat korte banjoboutje niet bij.

Ik denk dat je in NL genoeg hebt aan V en A een 8100.
Dan heb je ook dezelfde remblokjes, dat is handig onderweg.

Voor een 8120 remt wel harder, maar een bike waar standaard een flatmount op zit is voor mijn gevoel niet bedoeld voor de soort trails waar een 8120 voordeel biedt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 30 mei 2021, 20:43 Voor een 8120 remt wel harder, maar een bike waar standaard een flatmount op zit is voor mijn gevoel niet bedoeld voor de soort trails waar een 8120 voordeel biedt.
Is ie ook niet, het is een Canyon Lux. Het gaat er ook om wat wel of niet op voorraad is. De 8100 van voor naar achter en voor een 8120 is ook een optie als er geen 8100 meer te krijgen is (zijn bij veel webshops op). Over een kleine 3,5 week hoop ik in het buitenland te zitten voor een tochtje en dan is het wel fijn als het gewoon werkt (zonder falende achterrem net als gisteren).

Overigens zit de flat mount alleen achter, voor is pm. Ook alleen de uitvoeringen met Shimano remmen hebben een flat mount rem, bij de SRAM remmen zit er een pm rem aan de achterkant met een adapter.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

markje schreef: ma 31 mei 2021, 10:32 Over een kleine 3,5 week hoop ik in het buitenland te zitten voor een tochtje en dan is het wel fijn als het gewoon werkt (zonder falende achterrem net als gisteren).
Ik hoop in het 1e weekend van juli te gaan en zat met een vergelijkbare uitdaging mbt de achterrem (heb wel pm voor en achter).

Heb uiteindelijk gekozen om achter van 180 naar 203 te gaan icm shimano icetech metal remblokjes (die met de koelvinnen) omdat calipers lastig te vinden zijn/waren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je huidige achterrem (8110?) het niet goed doet ligt dat waarschijnlijk aan het ontluchten.

Daar ontkom je ook niet aan als je een andere remklauw gaat monteren, dus...

En over 8020/8120 remmen, de Lux is niet bedoeld voor 4 pots remmen.
Sterker nog, het frame is bedoeld voor racefiets remmen.

Enige dat je kunt doen is ook een 8100 rem achter zetten met een FM PM adapter.
Dan heb je voor en achter hetzelfde.
1 set reserveremblokjes voor onderweg. In geval van nood blokjes tussen V en A omwisselen etc.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Andere vraag, welke remblokjes zitten er nu in?
Als achterrem gaan resin/organic blokjes snel faden.
Achter liever metal/sintered
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

markje schreef: zo 30 mei 2021, 20:10 Het gaat echt om de remklauwen. Ik heb achter nu die 8110 flat mount en ik weet nog niet of dat het nu helemaal is, het remt wel aardig, maar de blokken en klauw zijn klein en ze worden erg warm. Ik heb enkele opties en het vervangen van de klauw is er eentje van. Er zou dan een m8100 opkunnen (net als voor) of de klauw van voor gaat naar achteren en voor komt er een m8120. Shimano heeft adapters voor fm naar pm.
Zijn de blokken dan anders als voor de 8100 caliper? Als die hetzelfde zijn lijkt een 8100 klauw me geen enkel voordeel brengen.
Wat TSTM zegt, wel metal blokken achterin als je lange afdalingen voor de wielen krijgt en als het past ook de versie met koelvinnen.

Een vierzuiger klauw kan natuurlijk nog wat meer hitte verwerken voordat er problemen optreden, maar of dat past bij de intentie van een Lux... Tsja, als het past dan past het denk ik meestal :)
Wat je ook monteert, wel rekening houden met de maximaal toegestane remschijfdiameter natuurlijk (en goed ontluchten lijkt me vanzelfsprekend).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 31 mei 2021, 11:01 Als je huidige achterrem (8110?) het niet goed doet ligt dat waarschijnlijk aan het ontluchten.

Daar ontkom je ook niet aan als je een andere remklauw gaat monteren, dus...

En over 8020/8120 remmen, de Lux is niet bedoeld voor 4 pots remmen.
Sterker nog, het frame is bedoeld voor racefiets remmen.
Hij is door Canyon ontlucht en dat lijkt wel goed te zijn gedaan. Als ik in de hendel knijp, grijpt de rem wat aan en veel verder kan ik de hendel niet naar het stuur trekken. Alleen als ik flink knijp, grijpt de rem nauwelijks harder aan. Ik heb daar vrijdag weinig van gemerkt door een platte route of er was nog niets aan de hand. Maar gisteren in de LDD merkte ik dat mijn achterrem nauwelijks remde, zelfs niet bij flink doorknijpen.

Wat voor remblokken erin zitten, weet ik eigenlijk niet. Ik reed altijd met metaal, dit zijn de originele blokken.

Het gaat een 8100 klauw worden aan de achterkant en dan ice tech blokken, dat is voldoende. Ik heb een webshop gevonden met voorraad.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als de hendel wel druk opbouwt en je hem dus niet helemaal tegen het stuur trekt, en het remt toch slecht zijn je blokken of schijf vet/vies. Maak dus op in ieder geval de schijf goed vetvrij voordat je de nieuwe caliper (onnodig) monteert want anders heb je weer hetzelfde probleem. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie