MTB vervangen of repareren?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lumpie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 1 juni 2021, 09:21
Mijn mountainbike: Giant Revel 4

Gisteren heb ik het voor elkaar gekregen om mijn mtb in de soep te rijden. De derailleur is op de een of andere manier in het wiel terecht gekomen. Gevolg: derailleur compleet verbogen en pad heeft ook een mooie curve gekregen.

Hij gaat al heel wat jaartjes (8) mee, dus ik twijfel nu een beetje of ik nog moet beginnen aan het repareren van dit, of dat ik beter kan gaan sparen voor een nieuwe. Pas was de as ook al gebroken, wiel is niet meer helemaal recht dus schuurt af en toe langs de remmen, lijken me allemaal normale slijtageissues.

Is een derailleur een beetje makkelijk te vervangen, en denken jullie dat het nog de moeite waard is?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Derailleur vervangen is prima te doen en uiteraard vele malen goedkoper dan een nieuwe fiets.
Lumpie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 1 juni 2021, 09:21
Mijn mountainbike: Giant Revel 4

Oke, de moeite om uit te zoeken wel dus. Hoe lang is trouwens de gemiddelde "leeftijd" van een mtb bij jullie?
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Lumpie schreef: di 1 juni 2021, 09:47 Oke, de moeite om uit te zoeken wel dus. Hoe lang is trouwens de gemiddelde "leeftijd" van een mtb bij jullie?
Die van mij heb ik nu ruim 9 jaar :-q
(Al komt er eind deze maand een nieuwe aan).

Ik weet niet wat voor fiets je hebt (velgremmen)?
Voor een paar tientjes kun je een eenvoudige derailleur kopen, of eventueel 2ehands via dit forum.
Let wel dat je blijkbaar ook een nieuwe derailleurpad nodig hebt.
En laat een fietsenmaker even die slag uit je wiel halen.

Ook al zou je een andere fiets willen, die heb je echt morgen niet, dus zo kun je nog even vooruit.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lumpie schreef: di 1 juni 2021, 09:47 Oke, de moeite om uit te zoeken wel dus. Hoe lang is trouwens de gemiddelde "leeftijd" van een mtb bij jullie?
Ja derailleur is goed te doen. Even opletten hoeveel versnellingen, gelijk ff nieuwe hanger vervangen en persoonlijk zou ik dan ook de kabel gelijk doen.
Verder is het een kweste van de uiterste standen afstellen, wat rommelen met de B-schroef en je kabelspanning, maar daar is genoeg van te vinden online. Kabel staat te strak als hij slecht naar een kleiner tandwiel wil en kabel staat te slap als hij slecht naar een hoger tandwiel wil.

Qua leeftijd: hangt heel erg af van de kwaliteit vd fiets en vooral de onderdelen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Het is goed zelf te doen. Op Youtube vind je bijvoorbeeld veel filmpjes met uitleg hoe je dit kunt doen. Park Tool vind je ook erg veel informatie en instructie filmpjes —> https://www.parktool.com/blog/repair-help

Naast de onderdelen maakt goed gereedschap de klus ook gemakkelijk. Kijk voor je aan de slag gaat of je juiste gereedschap hebt voor de klus. Op site van Park Tool zie je tevens wat je nodig hebt. (Nee je hoeft niet perse dat merk te koop. Zijn veel goedkopere alternatieven te vinden)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Koban schreef: di 1 juni 2021, 09:58 Het is goed zelf te doen. Op Youtube vind je bijvoorbeeld veel filmpjes met uitleg hoe je dit kunt doen. Park Tool vind je ook erg veel informatie en instructie filmpjes —> https://www.parktool.com/blog/repair-help

Naast de onderdelen maakt goed gereedschap de klus ook gemakkelijk. Kijk voor je aan de slag gaat of je juiste gereedschap hebt voor de klus. Op site van Park Tool zie je tevens wat je nodig hebt. (Nee je hoeft niet perse dat merk te koop. Zijn veel goedkopere alternatieven te vinden)
Voor een derailleur heb je over het algemeen niets anders nodig dan wat imbus en/of torx. :D
Schroevendraaiertje voor de kabelklem dan nog, maar verder geen speciaal gereedschap.
Lumpie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 1 juni 2021, 09:21
Mijn mountainbike: Giant Revel 4

Koban schreef: di 1 juni 2021, 09:58 Het is goed zelf te doen. Op Youtube vind je bijvoorbeeld veel filmpjes met uitleg hoe je dit kunt doen. Park Tool vind je ook erg veel informatie en instructie filmpjes —> https://www.parktool.com/blog/repair-help

Naast de onderdelen maakt goed gereedschap de klus ook gemakkelijk. Kijk voor je aan de slag gaat of je juiste gereedschap hebt voor de klus. Op site van Park Tool zie je tevens wat je nodig hebt. (Nee je hoeft niet perse dat merk te koop. Zijn veel goedkopere alternatieven te vinden)
Thanks, dat ziet er inderdaad niet al te moeilijk uit, even kijken of ik alle tools heb ja :-) Ik ga denk ik een poging wagen.
Lumpie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 1 juni 2021, 09:21
Mijn mountainbike: Giant Revel 4

MVMVML schreef: di 1 juni 2021, 09:54
Lumpie schreef: di 1 juni 2021, 09:47 Oke, de moeite om uit te zoeken wel dus. Hoe lang is trouwens de gemiddelde "leeftijd" van een mtb bij jullie?
Ja derailleur is goed te doen. Even opletten hoeveel versnellingen, gelijk ff nieuwe hanger vervangen en persoonlijk zou ik dan ook de kabel gelijk doen.
Verder is het een kweste van de uiterste standen afstellen, wat rommelen met de B-schroef en je kabelspanning, maar daar is genoeg van te vinden online. Kabel staat te strak als hij slecht naar een kleiner tandwiel wil en kabel staat te slap als hij slecht naar een hoger tandwiel wil.

Qua leeftijd: hangt heel erg af van de kwaliteit vd fiets en vooral de onderdelen.
Hanger is hetzelfde als wat ik "Pad" genoemd zie worden?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ja.

En let op dat je de 'L' schroef van je nieuwe derailleur goed afstelt, anders vliegt 'ie zo weer je wiel in :bier:
Everybody bought a new bike!
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Lumpie schreef: di 1 juni 2021, 10:04
MVMVML schreef: di 1 juni 2021, 09:54
Ja derailleur is goed te doen. Even opletten hoeveel versnellingen, gelijk ff nieuwe hanger vervangen en persoonlijk zou ik dan ook de kabel gelijk doen.
Verder is het een kweste van de uiterste standen afstellen, wat rommelen met de B-schroef en je kabelspanning, maar daar is genoeg van te vinden online. Kabel staat te strak als hij slecht naar een kleiner tandwiel wil en kabel staat te slap als hij slecht naar een hoger tandwiel wil.

Qua leeftijd: hangt heel erg af van de kwaliteit vd fiets en vooral de onderdelen.
Hanger is hetzelfde als wat ik "Pad" genoemd zie worden?
Ja, en het heet dan "pat", het is geen koudbloedig dier en het is geen weggetje, het is een pat.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Gerard4t schreef: di 1 juni 2021, 10:37
Lumpie schreef: di 1 juni 2021, 10:04

Hanger is hetzelfde als wat ik "Pad" genoemd zie worden?
Ja, en het heet dan "pat", het is geen koudbloedig dier en het is geen weggetje, het is een pat.
https://www.mantel.com/derailleurpad
https://www.superspark.nl/product-categ ... zQQAvD_BwE

:winkie:
Lumpie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 1 juni 2021, 09:21
Mijn mountainbike: Giant Revel 4

Gerard4t schreef: di 1 juni 2021, 10:37
Lumpie schreef: di 1 juni 2021, 10:04

Hanger is hetzelfde als wat ik "Pad" genoemd zie worden?
Ja, en het heet dan "pat", het is geen koudbloedig dier en het is geen weggetje, het is een pat.
Het leek me inderdaad al lastig om zo'n levend ding erop te schroeven. 8)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lumpie schreef: di 1 juni 2021, 10:43
Gerard4t schreef: di 1 juni 2021, 10:37
Ja, en het heet dan "pat", het is geen koudbloedig dier en het is geen weggetje, het is een pat.
Het leek me inderdaad al lastig om zo'n levend ding erop te schroeven. 8)
Beetje pad likken voor het rijden, kan best interessant worden.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Om wat voor fiets gaat het?

Mijn fiets is 6 jaar oud inmiddels en gaat nog prima mee. Krijgt wel steeds vaker kwaaltjes welke met wat groot onderhoud worden opgelost.
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie