Pech onderweg kit 2.35 banden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb tot op heden nog nooit pech gehad onderweg (*klopt direct af*) en merkte dat na een ruim jaar fietsen mijn fietspompje het gebrek aan aandacht niet kon waarderen. Hij heeft vol blubber gezeten en doet niets meer. Ik ben overgegaan van 2.25 naar 2.35 voor en achter en rij tubeless.

Wat ik altijd mee had:
- Multitool
- Pompje
- Van die grote gaten vul strips met prikker voor tubeless (heeft dat eigenlijk een naam? :o )

Nu mijn pomp stuk is twijfelde ik een beetje wat wijsheid is of ik zou overstappen naar CO2 capsules en of ik misschien ietwat onderbemeten ben met mijn rescue pack?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

CO2 en latex lijken me niet heel fijn samen te gaan, door de CO2 zou de latex wel eens kunnen bevriezen. Heb dus zelf altijd een pompje mee.

Als ik ver weg ga, dan neem ik ook een biba en ty-rips mee. Stel dat je een echte flink snee in je band krijgt kun je zo iig nog thuiskomen. Daarbij ook een paar ouderwetse plakkers, weegt niks en zitten niet in de weg.

En een paar bandenlichters..
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Neem een binnenband mee. Hoeft geen dikke MTB-band te zijn; een CX-binnenbandje houdt het ook wel vol tot thuis.
Vorsprung durch Pedantik.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

ThijsE schreef: vr 4 juni 2021, 16:43 CO2 en latex lijken me niet heel fijn samen te gaan, door de CO2 zou de latex wel eens kunnen bevriezen.
Wanneer je het ventiel boven hebt denk ik dat het allemaal wel meevalt.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En een flapje taai plastic, ter groote van een creditcard of iets groter. Weegt niets, past overal tussen.
Dat kan je in de buitenbamd leggen als er echt een scheur in zit.
Zal op de Veluwe wat minder belangrijk zijn dan in Z Limburg.
Binnenband er in, plasticflap tussen biba en buba en dan een paar tiewraps om de buba.
Dan kom je altijd thuis.

Ben nooit een fan van CO2 geweest.
Een dik pompje (lage druk, veel volume) is voor de mtb goed zat.
Met een slangetje, anders breekt op een slechte dag het ventiel van je reserveband en kan je alsnog lopen.

Ik rij tubeless, maar onderweg doe ik geen moeite.
Als de band nog op de velg zit probeerik een worstje (Decathlon).
En anders gewoon een biba er in.
Wel goed controleren op doorns in de buba, die je biba meteen weer lek kunnen prikken!

Thuis maak ik het spul weer rustig tubeless.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Check, ik ben onderbemeten hoor ik al!

Hoe nemen jullie dat mee? Ik heb op mijn full suspension frame maar 1 bidonhouder en een klein zadeltasje. Met een biba erbij wordt dat erg krap.

Is zoiets iets in maat S? Kan tot 8bar en heeft een slangetje. Zie vooral veel reviews van wielrenners, die zijn denk ik net iets eerder klaar met die smalle bandjes. :lol:
https://www.mantel.com/lezyne-pressure-drive-minipomp
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb sinds een tijdje een burrito pack onder mijn zadel en dat bevalt me wel. Rammelende zadeltasje hebben me nooit kunnen bekoren. Een volwassen binnenband past er maar net in dus ik heb een latex exemplaar mee. Die is weliswaar 26" maar de ervaring leert dat die zich redelijk makkelijk voegen in een bestaan als 29er biba ;)

Afbeelding

Pompje hangt aan het frame. Tot 8 bar kunnen pompen wekt de indruk dat het om een racefietspompje gaat. Laag volume, hoge druk, voor een mtb ben je beter af met wat meer volume, misschien dat de 'm' versie daaraan voldoet?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dat pompje mag af en toe schoongemaakt worden. Je rijdt tegenwoordig zelden lek, dus als je dan 3 jaar vuil hebt opgespaard in de pomp, dan sta je op het moment dat het erop aankomt met lege handen: pomp doet het niet. kop omwikkelen met ducktape o.i.d.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En controleer die binnenbandjes in dat zadeltasje af en toe. Ze schuren erg gemakkelijk kapot... Strak inpakken in een stevig ziplockzakje kan het iets vertragen. Zeker als je met tubeless rijd waardoor je ze eigenlijk maar eens in de zoveel jaar nodig hebt.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

En check of het ventiel van je reservebiba lang genoeg is. Ik had mijn pechsetje overgezet naar een nieuwe fiets en toen ik na een jaar de biba een keer moest gebruiken vanwege lekrijden bleek het ventiel te kort ivm een hogere velg
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Er zijn al diverse discussie's geweest en de voor en nadelen daar bij horend ....., maar :

Twee bidons , zou kunnen overwegen voor een rugtas(je) , voordeel is je kan meer meenemen , weet niet of dat een voordeel is , dus bv binnenband , pompje , ect , salami prikker met salami , multitooltje blijft het ook schoon , nadeel is natuurlijk zit op je rug , oa en natuurlijk een waterzak van 1,5 of 2 of 3 liter met vocht ....., evt een snelle jelle erbij e.d ..

Tis maar een idee ... 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb altijd een leyzine 'bikerwallet' met daarin; multitool met kettingpons en bandenlichters, 2-3 snelsluiters(verschillende breedtes) ty-rap's een paar boutjes van verschillende dikte een briefje papiergeld(is ongelofelijk sterk en kan je bij een scheur in je buba tussen binnen en buitenband leggen). En anders evt. je buskaartje naar huis mee betalen :wink: .
Een paar speedpatches voor als je (reserve) biba stuk gaat. Binnenventielje en een isolatiedeken.verder een set ingeremde remblokjes. Ook heb ik altijd een reserve binnenband (ik rij tubeless), minipompje en mijn telefoon en een reepje mee. Dit alles past in de 3 zakken van mijn shirt.
Soms ook nog een windvest. Zo ben ik eigenlijk altijd voorbereid, en heb ik mezelf(en meestal anderen) kunnen redden van een ongeplande wandeling naar huis en houd ik mijn bidonhouder's vrij voor drank. Bovendien vind ik het prettiger om dit gewicht op mijn rug te dragen dan aan mijn fiets. En mijn ervaring is dat de inhoud van een zadeltasje toch vaak vergeten wordt en tegen de tijd dat je het nodig hebt is het weggerot.
Maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Wat voor binnenband zou ik kunnen gebruiken voor als ik pech heb onderweg band is een 29×2.40, is enkel voor uiterste nood? Ik heb een https://www.sks-germany.com/nl/producte ... traps-800/ zadeltas met met tubeless reparatiekit, multitool met bandenlichters en kettingbreker in1 en wat co2 cartidges
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een 29x2.4 binnenband ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie