wat voor olie in de remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog even off-topic.
Geweldig spul dat LHM.
Ooit op de camping een Fox geserviced (gereanimeerd was een beter woord) met LHM en kogellagervet.
Op die manier de bikeweek (F) van een forumlid gered.
Nood breekt wet, zullen we maar zeggen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Als toevoeging op bruikbare oliën voor Magura systemen. Magura koppelingssystemen voor motorfietsen gebruiken ook dezelfde minerale olie. Heb deze ook wel eens vervangen door Atf en dat heeft ook goed gewerkt, bij revisie systeem een jaar later geen defecte seals gevonden.
Niet dat ik aanraad om dit te doen, ben voor het originele spul. Maar mocht je niet de juiste olie kunnen vinden kan dit misschien een oplossing zijn.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Heeft iemand al ervaring met Trickstuff Bionol?
https://trickstuff.de/bionol/?lang=en

Kwam dit laatst tegen opzoek naar een mogelijke oplossing voor shimano bijpunt probleem.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThijsE schreef: do 10 juni 2021, 16:01 Heeft iemand al ervaring met Trickstuff Bionol?
https://trickstuff.de/bionol/?lang=en

Kwam dit laatst tegen opzoek naar een mogelijke oplossing voor shimano bijpunt probleem.
Tsja, het zit in mijn Trickstuff remmen en die zijn ongeëvenaard fijn ...... maar of dat aan de olie ligt :wink: ...... nooit in andere remmen geprobeerd maar spul is vrij "dun" en verwacht dat t ook in andere minerale systemen prima werkt.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

yo-eddy schreef: do 10 juni 2021, 18:51
ThijsE schreef: do 10 juni 2021, 16:01 Heeft iemand al ervaring met Trickstuff Bionol?
https://trickstuff.de/bionol/?lang=en

Kwam dit laatst tegen opzoek naar een mogelijke oplossing voor shimano bijpunt probleem.
Tsja, het zit in mijn Trickstuff remmen en die zijn ongeëvenaard fijn ...... maar of dat aan de olie ligt :wink: ...... nooit in andere remmen geprobeerd maar spul is vrij "dun" en verwacht dat t ook in andere minerale systemen prima werkt.
Heb Trickstuff schijven en remblokken, ben dus al een klein eindje opweg naar de remmen :wink:

Aangezien ze op hun site ook dit schrijven:
Legal reasons prevent us from recommending Bionol to be used in other mineral oil brakes. We tried it it Shimano and Magura brakes and never had any problem.

Denk ik dat het vast zal werken, ga de gok maar eens wagen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Rob123 schreef: za 5 juni 2021, 16:32 Ja een experiment niet bang voor :-)
Ik ben daar zelf ook niet zo bang voor. Alleen merk je meestal dat je remmen niet helemaal tiptop zijn als je ze het hardste nodig hebt; onderaan een afdaling. Vandaar dat ik bij remmen wat terughoudender ben om te experimenteren.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Weet zeker dat we heel veel producten kopen die door toevoeging van een kleurtje of merkje niet beter of unieker zijn geworden. Dat er een olie merk is die betaalt heeft aan het merk auto dat ik rijd om te zorgen dat er een sticker onder de motorkap zit die zegt ‘merk a raadt olie van merk b aan’. Complete onzin natuurlijk...

Maar iets in mij heeft na jarenlang dat krampachtige stickertje ‘shimano mineral oil’ op de remmen er voor gezorgd dat ik altijd exact de juiste olie in mijn schijfremmen stop. Je zou niet willen dat je als crash test dummy gaat kijken of het ergens op sloeg..
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

Ok dan hier de update.

Remmen gespoeld en gevuld met Total LHM + ( minerale remolie die gebruikt word voor de remsystemen van alle Citroens )
Remmen waren af fabriek gevuld met ( volgens het opschrift op de remmen ) met shimano olie ......
Dit zou rood moeten zijn maar wat eruit kwam was toch echt helder / transparant .
Ok dat about dat .

Gebruikte materialen :
Bus olie van een liter kost 9.95
Injectiespuit ( zonder naald ) 50 cent hierbij de apotheek .
Stukje slang 80 cent, automaterialen zaak

Remmen horizontaal gezet !!
Injectiespuit gebruikt als trechter want die past precies in dat klein vulgaatje .
vullen met olie , boutje aan de onderkant van de remklauw open en ff doorlaten lopen .
Wel zorgen dat de trechter gevuld blijft .
Tot er groene olie uit het remklauw(tje ) komt .
Nog ff ontlucht voor de zekerheid en....klaar was Rob.

Al een paar dagen getest en prima .
Ik bedoel als het goed is voor een paar remmen van een auto kan het zeker die "hitte "aan van mijn fiets ( denk ik dan maar )

Iedereen bedankt voor de tips !

Rob.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

LHM werkt gewoon.
(Shimano heeft echt niet een nieuw materiaal uitgevonden om de seals van te maken, die tappen gewoon uit hetzelfde vaatje als de rest vd wereld)
De Shimano olie net zo.
En het was mij ook al opgevallen dat er af fabriek heldere olie in zit.
Het rode kleurtje is er speciaal voor de consument. (Om de mythe van "alleen origineel spul gebruiken" in stand te houden?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zal inderdaad niet zo zijn dat er alleen voor Shimano remmen een nieuwe olie ontwikkeld is, of een speciaal soort seals.
Het punt is alleen dat wij (ik...) niet weten welke andere olie(ën) wel voldoen aan de Shimano specs op de belangrijke punten en welke niet.

Daarbij de uiterst beperkte financiële winst als je een ander goedje gebruikt en dan zie ik dus geen reden om iets anders te gebruiken dan origineel (tenzij in een noodsituatie natuurlijk, je remmen weigeren op de Zuidpool en de zelftap-tank met Shimano olie aldaar is net leeg en die van Citroën is nog halfvol :D ).
Op vakanties waar mijn fiets meegaat gaat ook altijd een klein flesje vloeistof en bleedkitje in de toolbox mee, dus daar zal ik niet snel op onze Franse autovrienden aangewezen zijn.

Overigens, als je betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebt staan mijdt je Citroën, dus waarom wel "hun" olie gebruiken ;-)

@Rob, je remmen worden hier niet heet.
Ga je duizend hoogtemeters achter elkaar wegremmen in de brandende zomerzon in de Zuid-Franse Alpen, dan worden je remmen heet. Heel erg heet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 18 juni 2021, 15:07 LHM werkt gewoon.
(Shimano heeft echt niet een nieuw materiaal uitgevonden om de seals van te maken, die tappen gewoon uit hetzelfde vaatje als de rest vd wereld)
De Shimano olie net zo.
En het was mij ook al opgevallen dat er af fabriek heldere olie in zit.
Het rode kleurtje is er speciaal voor de consument. (Om de mythe van "alleen origineel spul gebruiken" in stand te houden?)
Amen ..... mocht het anders zijn geweest had ik dit namelijk niet kunnen typen. Na 25 jaar was mijn bus LHM eindelijk leeg vorig jaar
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

@ Kermit

Mijn remmen worden hier wel heet.
Ik woon in Spanje en rijd alleen in de bergen , het enige wat hier vlak is is mijn garagevloer :-)
Bij sommige afdalingen worden me remmen zo heet dat ik me er niet aan waag om me remschijf aan te raken ....

Rob.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ah, verkeerde aanname mijnerzijds.
Ik dacht dat Thasingletrackmastah zo'n beetje de enige "Spaanse forummer" was :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee nee. Langzaam worden we wijs :wink:
Mario in Portugal, Rob en ik in Spanje 8)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

Gezien het voorgaande passen mijn ervaringen en gerezen vragen ook wel in dit topic lijkt me. Zoals zovelen ben ik ook allergisch voor alle door marketingtrucs tot grote hoogte opgedreven prijzen voor alledaagse spullen. Ik gebruik al sinds de Magure HS 33 hydraulische olie voor mijn remmen, ATF D2 staat op de verpakking. Nooit problemen mee gehad, ook niet na bijvullen bij de originele blanke Shimano olie van nieuwe remmen. Nu heeft een vriend vorig jaar bij die 200 modderkm in Overijssel zijn remmen goed verziekt. Ik heb het zaakje opgelapt, ook de zuigers eruit gehad en schoongemaakt en weer geïnstalleerd met een nieuwe SLX remhendel achter. Ondertussen geïnspireerd door een opmerking hier op het forum een paar zuigertjes besteld voor de originele XTR remhendels die op zijn fiets zaten en waarvan de linker al eerder vervangen was. De voorrem vervangen, probleemloos, werkt als nieuw. De achterrem kreeg ik echter niet ontlucht, doorspuiten van beneden naar boven ging niet. Van boven naar beneden dan maar, ging wel maar druk opbouwen ging daarna pas na enkele keren pompen. Ook terugzetten van de SLX hendel gaf hetzelfde resultaat. De XTR hendel er weer opgezet en op druk gehouden met een bandje om de remhendel. Na enkele uren bleef de rem wel druk houden, hoewel niet zo goed als de voorrem. Er is nu wel mee te rijden, gaan we morgen dus eens doen. Inmiddels heb ik Shimano remolie besteld want ik begin me af te vragen of de ATF die ik gebruik en voor mijn gevoel wat dikker is dan Shimano olie misschien te veel lucht in oplossing houd in de olie. Het is namelijk koud in mijn garage, bij de behandeling van de voorrem was het nog 10 graden warmer. En ik zuig de olie met een spuit uit de literkan ATF, dus wellicht stimuleer ik daarmee het ontstaan van belletjes in de olie, die je daarna er niet meer uit krijgt. De werkplaats van de garage naar de huiskamer verplaatsen is misschien een mogelijke oplossing maar dat creëert waarschijnlijk naast de klimaat- en coronacrisis ook een crisis in mijn huwelijk dus dat gaan we maar niet doen. Maar ik ben benieuwd wat jullie suggesties hierover zijn, en dan bedoel ik geen opmerkingen in de trant van "altijd doen wat de fabrikant voorschrijft".
Plaats reactie