De achterrem is altijd lastiger om goed te ontluchten.
Verder is de minerale remolie dunner dan ATF. Als je iets uit de automaterialen handel wilt/moet gebruiken zou ik LHM voor Citroen gebruiken.
Binnen zetten hoeft niet.
Ook over luchtbellen in de verse olie zou ik me geen zorgen maken.
Is een Avid excuus voor hun probleem remmen.
wat voor olie in de remmen
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
"Van beneden naar boven doorspuiten ging niet".
Waarom vraag ik me dan af, want bij een rem die in orde is gaat dat prima...
Waarom vraag ik me dan af, want bij een rem die in orde is gaat dat prima...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Toch is het opmerkelijk hoeveel lucht er vrijkomt als je de olie vacuüm probeert te zuigen, over de tijd zal die wel los komen en bovenin eindigen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 8 januari 2022, 18:05 …
Ook over luchtbellen in de verse olie zou ik me geen zorgen maken.
Is een Avid excuus voor hun probleem remmen.
Bij een gesloten systeem zoals de Elixir remmen heb je daar last van. Zodra je die lucht kwijt bent vond ik ze weinig problemen geven.
Lekker fietsen!
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Avid's zijn ook een open systeem, net als bijna alle anderen.
Bij een gesloten systeem moet je middels een stelknop zelf de slijtage van de blokken compenseren, bij een open systeem gebeurd dat vanzelf doordat er wat extra vloeistof het systeem in gaat.
Gesloten systemen waren/zijn bijvoorbeeld de roemruchte Giant MPH's, hele oude Hope's en de Brake Force One (Tune Kill Hill) remmen. Ik zie er weinig voordelen in, het zal ook niet voor niets zijn dat bijna alle merken een open systeem gebruiken.
Bij een gesloten systeem kan het volgende gebeuren: op een lange afdaling zet de olie uit door de extreme hitte en je remmen gaan aanlopen. Je stelt ze iets ruimer af en eet een reepje. Vervolgens daal je verder, moet ergens voor remmen en.... knijpt de hendel tegen het stuur
Vloeistof tijdens de pauze zo ver afgekoeld dat er te weinig in het systeem zit om fatsoenlijk te kunnen remmen. Tsja, dat beetje vloeistof had je er namelijk net uitgedraaid toen de remmen aanliepen...
Bij een gesloten systeem moet je middels een stelknop zelf de slijtage van de blokken compenseren, bij een open systeem gebeurd dat vanzelf doordat er wat extra vloeistof het systeem in gaat.
Gesloten systemen waren/zijn bijvoorbeeld de roemruchte Giant MPH's, hele oude Hope's en de Brake Force One (Tune Kill Hill) remmen. Ik zie er weinig voordelen in, het zal ook niet voor niets zijn dat bijna alle merken een open systeem gebruiken.
Bij een gesloten systeem kan het volgende gebeuren: op een lange afdaling zet de olie uit door de extreme hitte en je remmen gaan aanlopen. Je stelt ze iets ruimer af en eet een reepje. Vervolgens daal je verder, moet ergens voor remmen en.... knijpt de hendel tegen het stuur
Vloeistof tijdens de pauze zo ver afgekoeld dat er te weinig in het systeem zit om fatsoenlijk te kunnen remmen. Tsja, dat beetje vloeistof had je er namelijk net uitgedraaid toen de remmen aanliepen...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Beetje verkeerd uitgedrukt, Elixirs zijn inderdaad ook open. Maar hebben in mijn beleving heel weinig ruimte voor het opvangen van lucht uit het systeem, ontwerpkeuze die niet handig was
Lekker fietsen!
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Nee, het zijn niet echt de beste remmen ooit gemaakt
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 226
- Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
- Mijn mountainbike: CHIN#3
Ja, dat was denk ik toch vervuiling, er kwamen wat zwarte slierten mee uit de leiding. Die heb ik doorgespoeld met ATF, ik denk dat de opening naar het reservoir daardoor geblokkeerd werd.
Lucht of een ander gas opgelost in een vloeistof blijft onder voldoende druk opgelost. Bij een lagere druk en hogere temperatuur krijg je belletjes in de vloeistof. Darom gaat tapbier schuimen als de koeling het niet bij kan houden. Dat is natuurlijk een serieuzer probleem als die remmen maar het lijkt me daar toch verband mee te houden. Soortgelijk verschijnsel als caissonziekte waar duikers mee te maken krijgen als ze te snel van grote diepte naar boven komen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maar tijdens het remmen ga je de druk juist verhogen.
Verder wordt DOT remvloeistof in mijn auto er gewoon ingegoten, en niet eerst vacuüm getrokken.
(Misschien gebeurt dit in de F1. Zijn onze fietsjes zo bijzonder?)
De Avid Elixer waren gewoon rampzalig, en remolie vacuüm trekken voor het bijvullen was wat mij betreft gewoon bedoeld om het werkelijke probleem te verhullen.
Verder moet je bij het vacuüm trekken vd olie erg opletten dat je niet ergens lucht aanzuigt, dan is het middel erger dan de kwaal.
Er is ook een flink verschil tussen DOT en minerale olie.
Wellicht ook op het gebied van lucht insluiting.
Doorspoelen ontluchten etc hielp dan even, maar telkens zat de boel weer dicht.
Remhendel omgewisseld, was een paar tientjes.
Maar ja, nu is niet de prijs maar de verkrijgbaarheid het knelpunt...
Verder wordt DOT remvloeistof in mijn auto er gewoon ingegoten, en niet eerst vacuüm getrokken.
(Misschien gebeurt dit in de F1. Zijn onze fietsjes zo bijzonder?)
De Avid Elixer waren gewoon rampzalig, en remolie vacuüm trekken voor het bijvullen was wat mij betreft gewoon bedoeld om het werkelijke probleem te verhullen.
Verder moet je bij het vacuüm trekken vd olie erg opletten dat je niet ergens lucht aanzuigt, dan is het middel erger dan de kwaal.
Er is ook een flink verschil tussen DOT en minerale olie.
Wellicht ook op het gebied van lucht insluiting.
Heb ik 1x gehad bij een Shimano hendel.Ja, dat was denk ik toch vervuiling, er kwamen wat zwarte slierten mee uit de leiding. Die heb ik doorgespoeld met ATF, ik denk dat de opening naar het reservoir daardoor geblokkeerd werd
Doorspoelen ontluchten etc hielp dan even, maar telkens zat de boel weer dicht.
Remhendel omgewisseld, was een paar tientjes.
Maar ja, nu is niet de prijs maar de verkrijgbaarheid het knelpunt...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.