wat voor olie in de remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Nou Rob , laat even weten hoe het " af loopt " kan interessant zijn hier in NL :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Snelle Buffer schreef: za 5 juni 2021, 16:19
Gerard4t schreef: za 5 juni 2021, 16:16 Ik denk dat de remolie van Magura en Shimano eigenlijk gewoon hydroliekolie is.
Ik weet niet waar je dat op baseert maar heb je wel eens hydrauliek olie gezien en " gevoeld"?, tuurlijk heb je verschillende viscositeiten maar voor in remsysteem fiets :roll:

:bier:
Ik denk verder dat er verschillende soorten hydrauliekolie verkrijgbaar zijn en de olie die in remsystemen op fietsen zit is ook olie voor een hydraulisch systeem. Ik denk dat jij andere hydrauliekolie hebt gevoeld met een hogere viscositeit.
"Voor de rem moet een dunne minerale olie gebruikt worden. Magura adviseert olie met een viscositeit van SAE 10.":
https://defietssite.nl/techniek/hydraul ... elgremmen/

"Hydrauliek Olie SAE 10W (5ltr)":
https://hydrauliekdirect.nl/olie/olie-sae10w-5-ltr.html

Leg me eens uit waarom dat niet goed zou werken?
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bepaalde dopes die wel in de ene en niet in de andere soort zitten?

Ik begrijp echt niet waarom je zou willen experimenteren met remmen om tien, twintig euro te besparen.
Op de prijs van een fiets maakt dat toch niks uit.

Ik heb wel zo'n grote verpakking Shimano olie. Daar doe ik de rest van m'n fietsleven mee, kostte maar liefst 20 euro :o :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik heb ook zo’n litertank staan, denk dat ook ik dit decennium niet meer hoef te shoppen. Maar het is momenteel ook een kwestie van verkrijgbaarheid, geloof ik?

Enniewee, gewoon effe “shimano brake fluid msds” en “citroen suspension oil msds” googelen, en je vindt alles wat je weten moet. Zo’n MSDS is van al dat soort producten beschikbaar (verplicht), dus een compatibel equivalent vinden is soms even werk, maar goed te doen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano olie was toch met zeer grote waarschijnlijkheid een hydraulische olie van Shell?
Ik denk niet dat bij Shell de olie op is.
Eerder dat Shell en Shimano het niet eens kunnen worden over de prijs.

En verder, mijn Shimano remolie is donker roze.
De olie die af fabriek uit Shimano remmen komt is helder.
Shimano tapt zelf blijkbaar al uit een ander vaatje.?.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik zie dat bij BC de 100ml-flesjes weer op voorraad zijn, maar de grotere verpakking is niet verkrijgbaar. Verder denk ik, dat die rode kleur voor het smoelen in de winkelschappen is. Wat ze in de fabriek gebruiken, is waarschijnlijk wat ze op dat moment in bulk kunnen inkopen, en dat kan maandag weer wat anders zijn dan het vrijdag was, als er een nieuw vat wordt aangeslagen.
Vorsprung durch Pedantik.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Bij Mantel is de Shimano minerale olie gewoon leverbaar in liter verpakking, net besteld. :-q
Daar zijn de kleine flesjes dan weer niet leverbaar tot augustus.

Ik realiseerde me door dit topic net dat ik dat spul niet meer had staan omdat ik laatst dat kleine flesje na bleeden van de remmerij door de garage heb geschopt.... :(
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Rob123
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 27 februari 2019, 22:37

Snelle Buffer schreef: za 5 juni 2021, 19:56 Nou Rob , laat even weten hoe het " af loopt " kan interessant zijn hier in NL :-q
Doe ik :-)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Rob123 schreef: ma 7 juni 2021, 11:10
Snelle Buffer schreef: za 5 juni 2021, 19:56 Nou Rob , laat even weten hoe het " af loopt " kan interessant zijn hier in NL :-q
Doe ik :-)
Gebruik al tijden hydraulische olie voor voorvorken (Putoline HPX 2.5) in Magura remmen. Gaat prima, ook op lange Pyreneeënafdalingen, dus moet ook prima met Shimano remmen gaan. Is nog wat dunner dan de Shimano en Magura olie.

Citroen LHM+ olie is beduidend dikker dan de originele varianten, maar die heb ik ook (en velen met mij) een tijd gebruikt in Magura. Wel een mooie groene kleur :D Met Shimano remmen zou je eventueel een wat veranderend aangrijppunt kunnen krijgen, omdat de dikkere olie niet snel genoeg door het minipoortje in de hendel gaat (sommigen schijnen dit zelfs al te hebben met de OG Shimano olie), maar dat heb ik slechts van horen zeggen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je zou experimenteren met andere olie en dergelijke op de remmen van je fiets. Wat win je daarmee?
Who needs roads when there's dirt
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een tientje of zo...
Als je zo'n grote verpakking Shimano olie hebt kun je elk jaar je remmen opnieuw vullen en dan nog ben je eerder dood dan dat die can leeg is :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

twowheeler schreef: wo 9 juni 2021, 21:06 Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je zou experimenteren met andere olie en dergelijke op de remmen van je fiets. Wat win je daarmee?
Verkrijgbaarheid.
Shimano heeft/had daar wat problemen mee.
En op vakantie is een fles LHM makkelijker gevonden dan een fles originele Shimano olie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

kermit schreef: wo 9 juni 2021, 21:22 Als je zo'n grote verpakking Shimano olie hebt kun je elk jaar je remmen opnieuw vullen en dan nog ben je eerder dood dan dat die can leeg is :wink:
Oew.... dan mag ik wel iets beter gaan oppassen.... :o
KTManiac schreef: zo 6 juni 2021, 13:18 Ik realiseerde me door dit topic net dat ik dat spul niet meer had staan omdat ik laatst dat kleine flesje na bleeden van de remmerij door de garage heb geschopt.... :(
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of een heeeeeele grote can kopen :-q :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 9 juni 2021, 23:34
twowheeler schreef: wo 9 juni 2021, 21:06 Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je zou experimenteren met andere olie en dergelijke op de remmen van je fiets. Wat win je daarmee?
Verkrijgbaarheid.
Shimano heeft/had daar wat problemen mee.
En op vakantie is een fles LHM makkelijker gevonden dan een fles originele Shimano olie.
Duidelijk!
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie