Verkeerde remvloeistof in tektro remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
LuukMTB123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 juni 2021, 21:31

Goedendag, ik heb laatst mijn tektro remmen ontlucht. Daarbij heb ik dot 4 gebruikt. De vloeistof die er origineel in zat is er wel volledig uit. Ik ben er achter gekomen dat er op het kapje van mijn vloeistof tankje “mineral oil” staat. Ik sprak laatst iemand die zei dat dot 4 in mijn remmen kan gaan vreten. Wat moet ik doen? Het zit er al 3 weken in en ze remmen nog hartstikke goed!

Mvg Luuk
Laatst gewijzigd door LuukMTB123 op zo 6 juni 2021, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Ik ben bang dat je ze kan weggooien, dot 3/4/5 vreet je afdichtingen aan. Je rem gaat ergens vroeg of laat lekken. Reserve onderdelen lijken slecht verkrijgbaar (of lastig compleet te krijgen).
https://bicycles.stackexchange.com/ques ... ulic-fluid
LuukMTB123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 juni 2021, 21:31

Oké jammer, ik wacht tot ze gaan lekken en dan zet ik er maar nieuwe op. Gelukkig zijn het niet de duurste remmen. Tot nu toe nog niks gemerkt na 3 weken en het remt nog top 🤣 nu maar afwachten.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

LuukMTB123 schreef: zo 6 juni 2021, 22:49ik wacht tot ze gaan lekken […]
Dat zal dan wel gebeuren tijdens een steile afdaling met een ravijn aan het eind. Of als je een kruising nadert waar net een vrachtwagen van rechts komt.
Vorsprung durch Pedantik.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Pfff sommige mensen hebben ook te veel Final Destination films gekeken 8)

Waarschijnlijk ga je het juist merken nadat je de fiets voor langere tijd niet hebt aangeraakt. Het verweken of aantasten van je afsluitingen gaat geleidelijk. Zodra je een slappe handel voelt of olie ziet lekken weet je hoe laat het is. Gelukkig zijn Shimano remmen niet duur als vervangingssetje :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zou het een idee zijn de DOT er snel uit te spoelen en minerale olie er in te doen?
Bijv LHM voor Citroen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
LuukMTB123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 juni 2021, 21:31

Ik zou het kunnen proberen, als ze al te ver zijn aangetast gooi ik het weg en dan koop ik een nieuw setje. Hoe zou ik het door kunnen spoelen? Gewoon nippel open en bij schudden tot alles gevuld is met mineraal olie?
LuukMTB123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 juni 2021, 21:31

Alien schreef: ma 7 juni 2021, 06:39
LuukMTB123 schreef: zo 6 juni 2021, 22:49ik wacht tot ze gaan lekken […]
Dat zal dan wel gebeuren tijdens een steile afdaling met een ravijn aan het eind. Of als je een kruising nadert waar net een vrachtwagen van rechts komt.
Gelukkig rijd ik voorlopig ff niet in het bos en ik heb nog een voor rem....
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 juni 2021, 09:08 Zou het een idee zijn de DOT er snel uit te spoelen en minerale olie er in te doen?
Dat zou iig mijn allereerste aktie zijn nu.
Als je niks doet weet je dat ze gaan lekken, als je ze nu goed spoelt en vult met minerale olie heb je iig nog een kansje dat het goed blijft gaan.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
LuukMTB123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 6 juni 2021, 21:31

KTManiac schreef: ma 7 juni 2021, 09:31
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 juni 2021, 09:08 Zou het een idee zijn de DOT er snel uit te spoelen en minerale olie er in te doen?
Dat zou iig mijn allereerste aktie zijn nu.
Als je niks doet weet je dat ze gaan lekken, als je ze nu goed spoelt en vult met minerale olie heb je iig nog een kansje dat het goed blijft gaan.
Oke, bedankt voor de goede tips. Alleen nog ff kijken welke mineraal olie in mijn tektro moet
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het is handig nu alvast te gaan kijken wat je wilt hebben bij vervanging want zoveel is er niet leverbaar op het moment.
Zeker Shimano niet.
Laatst gewijzigd door Elvander op ma 7 juni 2021, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

hanjovdberg schreef: ma 7 juni 2021, 07:43Pfff sommige mensen hebben ook te veel Final Destination films gekeken 8)
Valt wel mee, hoor. Maar remmen zijn nou nét een punt waarop ik “ik laat het maar zo en zie wel wanneer het misgaat” een onverstandige opstelling vind.
Vorsprung durch Pedantik.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat snap ik en ben ik ook eens met je maar ik geloof niet dat ze ineens zullen stoppen met functioneren net voor een ravijn of kruising. Dat zul je gaan merken in bovenstaande punten. Alvast nieuwe aanschaffen of aanbiedingen (zijn die er nog in deze schaarse tijden :(( ) in de gaten houden is wel verstandig.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: ma 7 juni 2021, 10:01 Dat snap ik en ben ik ook eens met je maar ik geloof niet dat ze ineens zullen stoppen met functioneren net voor een ravijn of kruising. Dat zul je gaan merken in bovenstaande punten. Alvast nieuwe aanschaffen of aanbiedingen (zijn die er nog in deze schaarse tijden :(( ) in de gaten houden is wel verstandig.
Mogelijk zie je het op tijd of anders merk je het pas op het moment dat je geen remdruk meer kunt opbouwen, er remvloeistof op je schijf zit of de dot vloeistof over de lak van je frame loopt. Allemaal situaties die je echt niet wil. En je remmen laten het per definitie afweten op het moment dat je ze nodig hebt, anders had je ze niet gebruikt, behalve als je ze een keer inknijpt om te testen of ze het doen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het kan rap gaan, ook andersom...
Jaren geleden een fietsmaatje van TSTM en mij die zijn Hayes remmen had laten doen bij een lbs. Die gehaktbal had er minerale olie in gedaan terwijl Hayes juist DOT gebruikt.

Een of twee dagen later liep de remvloeistof al over zijn schijven (en ik heb het niet over een druppeltje...), dan kun je enige remwerking wel vergeten.
I'm with Alien, remmen zijn gewoon een onderdeel waarbij je nul risico neemt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie