Nieuwe bike, derailleur problemen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
vlugge rakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:24

Ik heb vandaag mijn nieuwe bike binnengekregen, een radon jealous 8.0. Ik vind het een supermooi ding, maar ik merkte al snel dat de derailleur tegen de spaken aan loopt wanneer ik naar de laagste paar versnellingen schakel. Ik heb wat geëxperimenteerd met de stelschroeven, maar dat had geen effect. Volgens mij is de derailleurhanger verbogen, maar ik heb hier totaal geen verstand van. Weten jullie misschien meer? En als ik de hanger moet vervangen, welke moet ik dan hebben? Het is btw een sram gx1*12.
Daarnaast, als dit vervangen moet worden, wie moet ik dan aansprakelijk stellen? De fabrikant of de transport dienst?
Alvast bedankt!

"https://m.pinkbike.com/photo/20748308/"
"Afbeelding"

(Ik hoop dat jullie die foto's kunnen zien, geen ervaring hiermee :D )
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Het lijkt er wel op ja maar een foto iets meer recht van achter zou het beter zichtbaar maken. Kan eigenlijk bijna niet anders als de derailleur tegen de spaken komt. Ik zou even contact opnemen met Bike-Discount.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kan niet meer op ma 7 juni 2021, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Iets is scheef, dat is duidelijk.

Ik kan het niet goed genoeg zien op de foto maar het lijkt ook wel alsof die hanger scheef gemonteerd zit.
Kun je dat checken?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Niet zelf hannesen , gewoon even overleggen met de leverancier , straks breekt er iets en dan is het bye bye met garantie Dus even overleggen morgen ,BD is niet de moeilijkste ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
vlugge rakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:24

Bedankt! Dan weet ik dat ook weer zeker.
Hier voor de duidelijkheid nog een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding
vlugge rakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:24

Waar de hanger aan het frame vastzit zit een klein schroefje, deze heb ik er uitgehaald, maar dit ging erg lastig en het schroefje draaide een soort raar rond. Misschien zit de hanger dus idd scheef, maar dat zal ik morgen wel uitzoeken :D
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

vlugge rakker schreef: ma 7 juni 2021, 21:50 Waar de hanger aan het frame vastzit zit een klein schroefje, deze heb ik er uitgehaald, maar dit ging erg lastig en het schroefje draaide een soort raar rond. Misschien zit de hanger dus idd scheef, maar dat zal ik morgen wel uitzoeken :D
Dus toch Hannensen :lol:

Btw op de veegtegel werken de afbeeldingen niet
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
vlugge rakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:24

haha ja misschien kan ik idd beter even naar de fietsenmaker rijden :D

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Doe het idd via BD. Je hebt waarschijnlijk een nieuw padje nodig dus die is misschien alleen voor Radon al heb ik wel eens gelezen dat ze dezelfde als die van Cube gebruiken.
"This species has amused itself to death"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Even voor de check, want het is wel heul errug scheef: positie van de shifter komt op deze foto’s overeen met de positie van ketting op de cassette?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Overduidelijk heel erg scheef. Lijkt haast een montagefout, waarbij de pad niet goed in het frame is verzonken of verkeerde type. Hoe je de zaak zo kan verzenden uit de fabriek is me echt een raadsel.

Of het is forse transportschade, tik tegen de derailleur.

Garantie claimen. Eventueel na overleg demonteren, inspecteren, pad goed terug plaatsen of vervangen, afstellen. Radon kan ook nieuwe pad sturen en je kan het zelf maken, is niet moeilijk (zie Youtube).
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
vlugge rakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:24

De shifter klopt wel met het tandwiel. Ook zit de derailleur solide vast en zit er geen speling in. Ik heb een mailtje gestuurd naar bd, dus we zullen zien wat er van komt
Bedankt!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik blijf erbij dat het padje scheef gemonteerd zit.
Derailleur eraf, kijken hoe het wel hoort te zitten en dan correct monteren. Eventueel via de fietsenmaker.

En dan lekker fietsen met je nieuwe bike.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het ziet er wel erg scheef uit op de foto, al kan dat vertekenen.
Maar een tik tijdens transport kan zomaar gebeuren, er wordt soms erg lomp met die pakketten omgesprongen. En dan kan de pat krom zijn, maar ook de derailleur zelf. Even los halen en goed terug monteren kan geen kwaad, maar als je bang bent dat je meer kapot maakt zou ik dat niet zelf doen.

Hoe dan ook iets wat je met B-D moet opnemen, maar dat heb je al gedaan lees ik.
Als het transportschade is gaan zij dat met de transporteur regelen, is niet jouw probleem. Nou ja, een beetje natuurlijk wel want jij kunt nu niet fietsen... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Lijkt mij lastig om de hanger scheef te monteren want dan krijg je volgens mij je achteras er niet meer doorheen. Krijg je je achterwiel er wel makkelijk uit? Volgens heeft het geheel gewoon flink knel gezeten en is de hanger flink verbogen en hopelijk is het daar bij gebleven en is de derailleur nog recht
Gesloten