Nieuwe bike, derailleur problemen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat ben ik wel met je eens.
Maar toch dat schroefje om die hanger op z'n plek te houden zit er ook niet voor niks en die heeft TS verwijderd.
Padje scheef op de steekas?
Zonder betere foto's of van foto's van de boel los gaan we dat van huis uit niet zien.
Ben wel benieuwd (en trouwens een goede herinnering dat ik zelf nog een reservepadje moet kopen).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afhankelijk van hoe de pat aan het frame zit kan die wel scheef komen te zitten, met de as er doorheen.
Bij mijn Genesis centreert de pat zichzelf als de boel aangetrokken wordt, als de as niet goed vast zit kan dat iets scheef komen te zitten.

Maar goed, blijft allemaal koffiedik kijken en giswerk op basis van die paar plaatjes.
Als ik die fiets hier in m'n handen had zou ik zo weten wat er precies aan de hand is... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Zit de pad in zijn geheel niet fout geplaatst? Meestal loopt ie parrallelnaan de chainstay. Ik ben het de andere posters eens: pad is hoogstwaarschijnlijk niet goed gemonteerd. Ie hij moet in het frame vallen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het klinkt als het gevolg van de oorzaak.

Is het er eentje die je gewoon met een inbussleutel los moet draaien, eentje met een hendel, of iets anders exotisch?

Edit: ik wist toch zeker dat hierboven net een berichtje stond dat onze vlugge rakker de as er niet uit kreeg :kiss:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
vlugge rakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:24

Betrapt :(( :D
Ik was iets te voorzichtig. Bij mijn voorwiel ging h3t een stuk makkelijker, maar na flink veel kracht te zetten ging hij toch los.
Ik heb nu de derailleurhanger los, en volgens mij is die verbogen. Ik weet niet of die dingen recht horen te zijn maar dat is deze iig niet (meer).
Ik gooi er een paar foto's bij en ik hoop dat je het kan zien. Wat denken jullie?
Afbeelding

https://m.pinkbike.com/photo/20753356/

https://m.pinkbike.com/photo/20753359/
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 8 juni 2021, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ik heb 1 plaatje voorgedaan, de rest mag je zelf doen;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29955
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die is krom.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 8 juni 2021, 17:04 Die is krom.
De spreekwoordelijke hoepel. Gewoon een tik gehad tijdens transport.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29955
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tussen 2 stukjes hardhout kan je m in de bankschroef nog wel plat duwen.
Als BD een nieuwe stuurt kan je ondertussen toch nog fietsen.
Naderhand bewaar je deze als reserve.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En als het met een nieuwe nog steeds niet goed aan het schakelen te krijgen is heeft de derailleur waarschijnlijk ook een tik gehad...
De bedoeling is weliswaar dat de pat als eerste buigt/breekt, om je frame en de derailleur te beschermen, maar soms kan de derailleur ook scheef zijn geraakt.

Ik heb zelfs ooit iemand zien lopen met een frame waar de pat uit gebroken was... inclusief een stukje frame dus :o
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29955
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, het zou de zwakste schakel moeten zijn, maar vaak net niet zwak genoeg om de derailleur echt te beschermen.
Dan kan je dus een patje én de derailleur vervangen :-{
Vrij zinloze beveiliging eigenlijk.
Wel eens gedacht dat ze dat ding juist extra stevig moeten maken.
Dan gaat je derailleur kapot.
En die is "overal" te koop.
Zo'n patje is specifiek voor jouw frame, zie daar maar eens aan te komen tijdens een bike weekend of vakantie...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vlugge rakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:24

ThaSingleTrackMastah schreef: di 8 juni 2021, 17:15 Tussen 2 stukjes hardhout kan je m in de bankschroef nog wel plat duwen.
Als BD een nieuwe stuurt kan je ondertussen toch nog fietsen.
Naderhand bewaar je deze als reserve.
Da's een goeie ja! BD heeft een nieuwe opgestuurd en ik hoop dat dan allen verholpen is. Bedankt allemaal!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 8 juni 2021, 17:34 Tja, het zou de zwakste schakel moeten zijn, maar vaak net niet zwak genoeg om de derailleur echt te beschermen.
Dan kan je dus een patje én de derailleur vervangen :-{
Vrij zinloze beveiliging eigenlijk.
Wel eens gedacht dat ze dat ding juist extra stevig moeten maken.
Dan gaat je derailleur kapot.
En die is "overal" te koop.
Zo'n patje is specifiek voor jouw frame, zie daar maar eens aan te komen tijdens een bike weekend of vakantie...
Voornaamste reden is denk ik je frame beschermen, in die zin is een losse pat wel het beste.
Dan moet je natuurlijk ook kijken hoe je zo'n ding vormgeeft en aan het frame bevestigd, bij de fiets die ik als voorbeeld aanhaalde was dat blijkbaar niet goed gedaan :D

Is al lang geleden hoor, toen alles nog met snelspanners werkte en steekassen iets van de toekomst waren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ff met een patrichter dan kun je gewoon weer fietsen, en altijd zorgen dat je een reserve heb,
sta je dan in Oostenrijk met kapotte pat , dingen kosten 15€ heb van elke fiets een reserve
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

hwpaints schreef: di 8 juni 2021, 19:30 ff met een patrichter dan kun je gewoon weer fietsen, en altijd zorgen dat je een reserve heb,
sta je dan in Oostenrijk met kapotte pat , dingen kosten 15€ heb van elke fiets een reserve
Reserve is altijd een aanrader :-q
Heb er altijd een extra bij, in elk geval bij langere trips (lees: NL en zeker in buitenland). Gewoon standaard in mijn tasje.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Nou dat is meer dan een niet goed gemonteerd padje en ik zat er naast :roll:
Foto's zijn dus toch weer bedrieglijk blijkt.
hwpaints schreef: di 8 juni 2021, 19:30 ff met een patrichter dan kun je gewoon weer fietsen, en altijd zorgen dat je een reserve heb,
sta je dan in Oostenrijk met kapotte pat , dingen kosten 15€ heb van elke fiets een reserve
Die van mij kost helaas met verzenden 45 euro...
30 voor het padje zelf en 15 euro verzenden, niet lollig.
Gesloten