Veerweg verhogen of niet? dat is de vraag...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Met een paar aanpassingen kun je op iedere XC bike behoorlijk los gaan in de bergen. Schijven vergroten voor meer remkracht, banden vervangen voor meer grip en controle en gaan. Eventueel kun je nog kijken of je de zitpositie aan wilt passen met een kortere stuurpen en breder stuur, een dropper biedt ook meerwaarde (maar met een QR zadelpenklem kom je ook een heel eind, net als vroegah). Je kunt ook nog overwegen een extra vork aan te schaffen met meer veerweg, die kun je later ook weer los doorverkopen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Welk type / jaartal heb je? Nu 120mm veerweg of nog 100mm?
Bij de nieuwere modellen kun je de Mino Link omdraaien (het bovenste draaipunt waar je demper in gemonteerd is, zie foto hieronder) waardoor je balhoofdhoek een half graadje slacker wordt.
Het is de vraag of je dat merkt maar dit samen met een 130mm (dus 10mm extra) vork moet je dan wel echt verschil gaan merken.
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kijk naar een RS Pike, Zeb, Lyrik.
(Geen Yari of RS35, die hebben standaard een mindere demper)

Dan grotere schijven.
Evt die 4 pots remmen (of alleen voor)
Die remmen harder, maar zijn ook beter te moduleren, minder aan uit.
(Want dat aan uit karakter van Shimano ga je versterken met grotere schijven)

En dan maar duimen dat het heel blijft...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nwlp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 7 juni 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel + YT CAPRA

Jan Willem schreef: wo 9 juni 2021, 10:32 Welk type / jaartal heb je? Nu 120mm veerweg of nog 100mm?
Hei Jan Willem,

tis een 2020 model, dus met 120 voor en 118 achter :D die flip staat inderdaad al op 'het meest fun' dus het hoogste
Gebruikersavatar
nwlp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 7 juni 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel + YT CAPRA

George schreef: wo 9 juni 2021, 10:15 Met een paar aanpassingen kun je op iedere XC bike behoorlijk los gaan in de bergen. Schijven vergroten voor meer remkracht, banden vervangen voor meer grip en controle en gaan. Eventueel kun je nog kijken of je de zitpositie aan wilt passen met een kortere stuurpen en breder stuur, een dropper biedt ook meerwaarde (maar met een QR zadelpenklem kom je ook een heel eind, net als vroegah). Je kunt ook nog overwegen een extra vork aan te schaffen met meer veerweg, die kun je later ook weer los doorverkopen.
Hei George,

yup banden hebben een upgrade naar de Pirelli Scorpion Enduro, met verschillende voor en achter profielen...was al een goed verschil ;-) bij levering had ik de standard XR3 bontragers al laten omzetten naar XR4's... Ik had in Oostenrijk de 'casing' van mijn voorband kapot gereden... met het gevolg dat ik nadien op ons vast parkoertje 2 maal de band van de velg gereden had...

Schijven en remmen gaan we aan pakken... en dan eens kijken wat de financiele manager zegt ivm de 'return on invest' voor een nieuwe vork...

Aan allen, wat ik nog niet gehoord heb... stel dat ik nu een nieuwe vork koop een Fox34 met 140mm... wat doet dat aan de geometrie van de fiets? ga ik dan gemakkelijker steiler hellingen kunnen nemen?

ik hoor het graag, bedankt voor al jullie tips, geniet hiervan ;-)

salut,

p-)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Theorie: Hij wordt nog iets slacker en het bottom bracket komt iets hoger. Beiden is niet erg. Je zadelhoek wordt ook iets slacker dus zet je zadel een beetje naar voren als dat nog kan om dit te compenseren. Dit komt het zittend fietsen ten goede.

Praktijk: er verandert vrij weinig. Je rijdt nu met te weinig sag om te compenseren, dus je vork is in neutrale modus al langer en je fiets is al slacker met een hoger BB. Natuurlijk is je demper achter nu ook vrij hard waardoor je hoek weer iets neutraler wordt maar dat verschil zal kleiner zijn dan wat er nu voor gebeurt.
Waar woke is, is vuur
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Volgens mij bouwt Fox wel iets hoger in dan Rockshox met dezelfde veerweg, dat kun je nog meenemen in je keuze hoewel ik me meestal laat leiden door wat ik voor een schappelijke prijs kan vinden :winkie:
Plaats reactie