Achterrem Shimano sponzig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jerome89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 maart 2020, 13:55

Sinds een aantal weken nieuwe shimano slx remklauwen gemonteerd.
Voorrem met 4-pistons zonder problemen maar de achterrem met 2 pistons blijft sponzig aanvoelen.

Veel gelezen op het forum en allerlei tips uitgeprobeerd maar de sponzigheid gaat niet weg.
Gister een setje xt-remhendels gemonteerd en na 3 x ontluchten nog steeds sponzig.
Met het ontluchtingsblokje voelen ze trouwens prima aan.

De remblokjes waren nieuw bij de slx klauwen dus deze zijn nauwelijks versleten maar ondertussen wel goed ingeremd.

Heeft er iemand nog tips of trucs?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Als je nu eens aangeeft wat je allemaal gedaan hebt en hoe.

Zelf laatst soort gelijk iets gehad met de nieuwe Magura en heb toen quickbleed gedaan. En op de leidingen getikt en zo kwam laatste lucht eruit. Start eerst met aangeven wat je gedaan hebt en hoe ;-) Dan kan men je gerichter tips geven…
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Kun je de achterrem oppompen? Dus als je de hendel meerdere keren snel achterelkaar inknijpt, voelt ie dan minder sponzig?

Zo ja, dan heb je mogelijk het welbekende issue van shimano te pakken. Zie hier een heel topic vol: https://forum.mountainbike.nl/forum/vie ... 9&t=149128

Zo nee, dan is zal er toch ergens lucht zitten. Dus nogmaals goed bleeden.
Jerome89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 maart 2020, 13:55

Bedankt voor de link naar dat andere topic daar staan nog wel wat dingen in wat ik kan proberen.

Blijkbaar komt dit probleem veel te vaak voor.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

anders even een x reservoir erop... halfvol doen met olie... spuit aan de klauw... en aanzuigen... in de klauw blijft vaak een belletje hangen... die haal je er op deze wijze uit.
Ik ben mij er eentje...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aangezien het een nieuw gemonteerde caliper is denk ik toch aan ontluchten. Zeker als je klauw op de liggende achtervork gemonteerd is blijft daar makkelijk een luchtbelletje achter.
In dat geval even de klauw loshalen en naar beneden laten hangen bij het ontluchten. Beetje kloppen met een kunststof hamertje of stukje hout kan ook geen kwaad (mits met beleid ;-)).

Verder pomp ik de olie altijd op en neer, dus van onder naar boven, maar ook weer terug (door de hendel in te knijpen). En vooral niet te snel stoppen, beter vijf keer "te vaak" de olie op en neer dan een keer te weinig.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 11 juni 2021, 12:13 Aangezien het een nieuw gemonteerde caliper is denk ik toch aan ontluchten. Zeker als je klauw op de liggende achtervork gemonteerd is blijft daar makkelijk een luchtbelletje achter.
In dat geval even de klauw loshalen en naar beneden laten hangen bij het ontluchten. Beetje kloppen met een kunststof hamertje of stukje hout kan ook geen kwaad (mits met beleid ;-)).

Verder pomp ik de olie altijd op en neer, dus van onder naar boven, maar ook weer terug (door de hendel in te knijpen). En vooral niet te snel stoppen, beter vijf keer "te vaak" de olie op en neer dan een keer te weinig.
Of veel makkelijker de fiets even op het achterwiel een een paar keer knijpen :D
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De achterrem is vaak veel lastiger goed te ontluchten.
Voor zit alles mooi in 1 lijn van beneden naar boven, dus de lucht ben je daar zo kwijt.
Fiets op het achterwiel zetten tijdens ontluchten wil wel eens helpen, en/of de achterremklauw los vh frame tijdens ontluchten.
Je moet zorgen dat er nergens een plek is waar lucht kan blijven hangen.
Ook de remklauw zelf, dus tijdens het doorspuiten even schuin houden, of onderste boven houden.

Als niets helpt, dan ontluchten met 2 spuiten en afwisselen van beneden naar boven, en van boven naar beneden doorspuiten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er is nog zo'n topic waarin een filmpje staat van een bleedmethode waarbij de olie van boven naar beneden loopt met de schroef/nippel van de klauw er uit.
Dat deed het 'm bij mij. Mijn achterrem had ook de bekende Shimano oppompsituatie.
Met die methode is mijn acherrem nu net zo hard als voor en grijp ook op hetzelfde punt aan.

Ik ga het topic even voor je opzoeken.

Dit topic is het, filmpje staat op blz 3 (of de directe link: https://www.youtube.com/watch?v=piWBVDh1pTE)
viewtopic.php?f=9&t=150279&start=30
Ik heb het uiteindelijk 2x gedaan en ik ben er nu dus tevreden mee.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Als het niet aan de olie ligt is waarschijnlijk je schijf gewoon versleten
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Elvander schreef: vr 11 juni 2021, 15:21

Dit topic is het, filmpje staat op blz 3 (of de directe link: https://www.youtube.com/watch?v=piWBVDh1pTE)
viewtopic.php?f=9&t=150279&start=30
Ik zou mij haast weer een Shimano setje halen alleen al om het bleeden. :-q
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het houdt je wel van de straat...
Ik heb nog een setje Cura liggen voor als het toch weer ruk is. Kan zomaar zijn dat het bij koud weer ineens weer gaat optreden.
Jerome89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 maart 2020, 13:55

Bedankt voor de adviezen, het is eindelijk gelukt.
Heeft wat moeite gekost maar het is een heerlijk setje remmen geworden.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Wat heb je gedaan?
Who needs roads when there's dirt
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

DeStiO schreef: vr 11 juni 2021, 16:49 Als het niet aan de olie ligt is waarschijnlijk je schijf gewoon versleten
:o
Daar heb ik nou echt nog nooit van gehoord bij sponzige remmen en kan me er ook niets bij voorstellen.
De schijf kan wat dunner zijn, maar dat wordt opgevangen door de zelfstellende eigenschap van het hydraulische systeem.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Plaats reactie