schijfremmen combineren met verschillende remschijven

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Oi,

Even n opfriscursus....

Als je een avid juicy afgesteld hebt op avidschijven en je zet die vervolgens op een shimanoschijf; de schimanoschijf is volgens mij dikker. Dus dan is de enige optie om remvloeistof uit t systeem te halen, klopt dat?
Andersom moet je dan dus vloeistof bijvullen, want ik krijg die xt dus niet genoeg pakkend op n avid schijf..toch?

Adapters, te veel hier maar uiteraard niet die wat ik zou moeten hebben, zijn volgens mij allemaal wel uitwisselbaar, zolang je de juiste diameter aanhoudt, niet?

Indien je de zuigertjes echt compleet wilt reinigen zul je eerst alle vloeistof eruit moeten laten. Bij avid, als ik me goed herinner, betekende dat ook dat je wat rubbertjes moest vervangen. Geldt dat ook voor shimano?

Ik heb niet zo heel veel zin om daarachter aan te moeten gaan dus als ik dat kan omzeilen graag..
Heb natuurlijk wel al geconstateerd dat ik sommige zuigertjes alleen met poetsen in de klauw niet schoon genoeg ga krijgen..



Ik ben een en ander uit t zoeken voor 4 oldskoolbikes (3 x9) en heb hier 5 verschillende sets schijfremmen Avid juicy en elixer, xt, hope en hayes
+ de remschijven en nog magura schijven. Een hoop adapters en zowel IS als PM vorken.. :-? En dan ook nog 1 set voor centerlock, zucht.
1 Set wielen voor CL.

Ik ben natuurlijk al dag en nacht bezig om alles uit te wisselen en te testen. Bijvullen en ontluchten en schoonmaken..Wat komt waarop en wat blijkt dan later alsnog niet te passen omdat...nah ja, je kent t wel....tureluurs wordt je er van.... :~

Dus als iemand bovenstaande vragen kan bevestigen voordat ik nog meer tijd om zeep help.. :-q

:bier: :bier: :bier:
feel the fear,do it anyway!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Het kan idd nodig zijn om wat olie uit het systeem te halen dat met te dunne schijven ontlucht is. Bij SRAM remmen zitten de blokken aardig dicht op de schijf waardoor ik het niet vreemd zou vinden.

Andersom zou je kunnen doen, maar aangezien ik hoop dat ergens het verschil in dikte niet al te hoog is, zou normaal het moeten kunnen werken. En als het verschil wel groot is, is het tijd voor nieuwe schijven.

Overigens is het verstandig om altijd de remmen te ontluchten met een spacer van de goede dikte er tussen omdat er nog wel eens geknoeid wordt waardoor je olie op je remblokken knoeit, of op je schijf

En dan zou het in principe normaliter altijd zonder olie bij of weglaten moeten werken.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Schoonmaken: zuigers zo ver mogelijk eruit laten komen (stuk voor stuk) en dan met een wattenstaafje gedrenkt in de bijbehorende remolie goed schoonmaken. En niet gaan klooien met oplosmiddelen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Marke schreef: vr 11 juni 2021, 15:08 Schoonmaken: zuigers zo ver mogelijk eruit laten komen (stuk voor stuk) en dan met een wattenstaafje gedrenkt in de bijbehorende remolie goed schoonmaken. En niet gaan klooien met oplosmiddelen.
Jah, dank je, maar dat heb ik bij de meeste inmiddels al tig x gedaan. Uiteindelijk met remreiniger en van alles. Drogen, invetten......volstaat bij de meeste niet meer. Ouwe meuk...
Dus wil eig de zuigers loshalen... Weggoien kan altijd nog.

Jammer wel van n xt m775. Schroefje bovenop te erg naar de filistijnen. Net zoals in n tutorial van bike teacher. Niet los te krijgen.

Tsjah, dat krijg je vaak met gekregen spul. zo slecht onderhouden dat je t meeste wel kunt vergeten. Hebben wrs allemaal geld genoeg om continu iets nieuws te kopen... :o
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die zeer geringe dikte verschillen van schijven worden probleemloos opgevangen door het systeem, het is immers een zelfstellend systeem ;-)
(uitgezonderd Giant MPH, enkele hele oude Hope's en Brakeforce One/Tune).

Het kan zijn dat als je hele dunne schijven vervangt door dikkere je vooraf even de blokjes wat moet terugduwen (met beleid, en zeker nooit op de zuigertjes zelf duwen). Vervolgens een paar keer in de hendel knijpen en de boel stelt zichzelf op de nieuwe dikte in.
Het verschil tussen nieuwe en redelijk versleten remblokken wordt ook opgevangen en dat is al meer dan het dikteverschil tussen de schijven van verschillende merken.

Ik gebruik al jaren allerlei verschillende merken schijf in diverse Shimano remmen en nog nooit enig probleem gehad. Op mijn e-mtb heb ik iets dikkere Formula Monolithic schijven in XT remmen, werkt perfect.

Alleen als het systeem overvol zit lukt dit terugduwen niet en zou je er een of twee druppels vloeistof uit kunnen laten.

Adapters zijn grotendeels uitwisselbaar, alleen worden Avid remmen altijd met hol-bol ringetjes onder en boven de adapter gemonteerd. Zo kun je ze ook iets kantelen om perfect recht te stellen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zit een reservoir op de rem.
Als overloop, wanneer de vloeistof uitzet, maar ook als buffer om de slijtage vd blokjes op te vangen.
Dus dit vangt ook het verschil in dikte van de remschijven op.
Alleen gaat dit langzaam. Slijtage vd blokjes gaat langzaam.
Wat je dus moet doen bij een dunnere schijf is veel remmen.
Daarbij de rem niet verder inknijpen dan normaal, dus niet door tot aan het stuur. (Oude remmen hebben een ingesleten randje, als je daar bij het pompen steeds overheen gaat zijn de rubbers snel versleten)
Bij dikkere schijven moet je plaats maken. Een schone(!) grote platte schroevendraaier tussen de blokjes en zachtjes wrikken. Rustige bewegingen, geef de seals de tijd om te verschuiven, geef de olie de tijd om in het reservoir te stromen.
Met een beetje mazzel hoeft er geen vloeistof bij of uit.

Adapters horen bij de schijf en zouden een soort van universeel moeten zijn.
Maar sommige remmen zijn groter dan andere, en sommige adapters bieden meer ruimte dan anderen.
Ook werkt Avid met die holle en bolle ringen. Die horen er bij. Zonder past er niets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kermit was me voor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

1.700km uit elkaar en op hetzelfde moment (min of meer) dezelfde gedachten :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi he ? :kiss:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 11 juni 2021, 15:56 Er zit een reservoir op de rem.
Als overloop, wanneer de vloeistof uitzet, maar ook als buffer om de slijtage vd blokjes op te vangen.
Dus dit vangt ook het verschil in dikte van de remschijven op.
Alleen gaat dit langzaam. Slijtage vd blokjes gaat langzaam.
Wat je dus moet doen bij een dunnere schijf is veel remmen.
Daarbij de rem niet verder inknijpen dan normaal, dus niet door tot aan het stuur. (Oude remmen hebben een ingesleten randje, als je daar bij het pompen steeds overheen gaat zijn de rubbers snel versleten)
Bij dikkere schijven moet je plaats maken. Een schone(!) grote platte schroevendraaier tussen de blokjes en zachtjes wrikken. Rustige bewegingen, geef de seals de tijd om te verschuiven, geef de olie de tijd om in het reservoir te stromen.
Met een beetje mazzel hoeft er geen vloeistof bij of uit.

Adapters horen bij de schijf en zouden een soort van universeel moeten zijn.
Maar sommige remmen zijn groter dan andere, en sommige adapters bieden meer ruimte dan anderen.
Ook werkt Avid met die holle en bolle ringen. Die horen er bij. Zonder past er niets.

Dank jullie voor de wederom snelle respons..

t Systeem snap ik ...zo ongeveer...dacht ik tenminste.....zal meeste weer vergeten zijn.... Volgens mij snap ik t wel...maar begrijp ik niet hoe die hydrauliek werkt.. Ja, zoiets ongeveer :~ Ga t ns uitzoeken..
Klinkt zo simpel, dat reservoir....maar iets met druk en lucht en...laat mij me achter de oren krabben. Of.....is t gewoon n kwestie van..bij slijtage de hendel wat meer naar buiten schroeven? Zodat je met dezelfde hoeveelheid wel.. ach, laat ook maar zitten. kan me weer eens niet meer concentreren...laat staan verwoorden.

Maar mss moet ik ook zeggen, t betreft hier heel oude remmen... :winkie: Schoonmaken, invetten, terugduwen....ze willen gewoon niet echt...

Dat ingesleten randje...op de zuigers bedoel je neem ik aan. Dat is ook 1 vd redenen waarom ik ze los wil halen. Maar dat gaat vandaag niet meer gebeuren..
Indien losgehaald , kan ik die rubbers dan nog gebruiken? Vooropgesteld, ze zijn nog lekker smeuïg...


En ja, dat Avid-systeem heeft sinds jaar en dag al mijn voorkeur. Tenminste...voordat t sram werd.. De oude juicy's dus...
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat ingesleten randje...op de zuigers bedoel je neem ik aan. Dat is ook 1 vd redenen waarom ik ze los wil halen. Maar dat gaat vandaag niet meer gebeuren..
Indien losgehaald , kan ik die rubbers dan nog gebruiken? Vooropgesteld, ze zijn nog lekker smeuïg...
Nee, in de remcylinder in de hendel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Kijk, ik heb net die xt nieuwe vloeistof gegeven, maar onluchten zit er niet in, tenminste niet bij de hendel. Kan de caliper wel aan t plafond gaan hangen maar dat is niet de bedoeling he.
Ik ga er maar vanuit dat t zo goed moet zijn dan..!? Gewoon tot t randje vullen, op druk knijpen, wat tikken op de leiding...en klaar. :roll:

Maar deze uitvoering heeft dus blijkbaar wel n schroefje om de pads af te stellen...tenminste dat dacht in 1e instantie. Laatste tekeningetje. Maar t geeft alleen maar een stukje free stroke. Mmh, jammer...

https://si.shimano.com/pdfs/si/SI-8EP0A-007-ENG.pdf
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat schroefje levert geen voordeel en ontluchten doe je van onder naar boven. Spuit op de klauw en trechter (opvang) op het reservoir
Jouw inzicht.laat je in de steek, vrees ik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 juni 2021, 14:24 Dat schroefje levert geen voordeel en ontluchten doe je van onder naar boven. Spuit op de klauw en trechter (opvang) op het reservoir
Jouw inzicht.laat je in de steek, vrees ik.
H'zo? Hoe durf jij aan mijn inzicht te twijfelen..? :evil: Dat is precies wat ik gedaan heb. :wink:
Spuit op caliper en tot randje vullen..tik tik tik en luchtbelletjes gaan naar boven..(is de bedoeling tenminste).
Maar n trechter erop...gaat bij dit model niet hoor...of......hebben m'n ogen me weer ns in de steek gelaten?
Afbeelding

Andersom ontluchten zou ook kunnen. Maar dat doen we niet omdat we bang zijn dat er dan mss toch n stiekem belletje (bij de caliper) achterblijft..door nonchalance of inzichtelijke beperkingen..... of gewoon n slechte leiding.
Maar t zou wel gewoon kunnen..
Ik vind t gewoon jammer dat er niet n ontluchtingsnippel bij de hendel zit...niet? Voor enkel te ontluchten. Ipv dat hele kapje eraf te moeten halen. Moest sws al een sneetje in 1 schroefje zagen..die zijn zo snel dol. Vooral als ze ooit door iemand aangedraaid zijn met nog minder inzicht.. :kiss:
Ja, gevoelig puntje.. :winkie: :winkie:

Bij andere merken c.q. modellen is dat beter geregeld..
Avid
Afbeelding

oude avid, mijn fav..
Afbeelding

hayes, zo, lelijk maar wel n nippel
Afbeelding

en bij n ouwe hope hoef je ieg niet te kantelen, reservoir staat al recht.. 8)
Afbeelding





:bier:
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

gekkokees schreef: wo 16 juni 2021, 15:43Ik vind t gewoon jammer dat er niet n ontluchtingsnippel bij de hendel zit...niet? Voor enkel te ontluchten. Ipv dat hele kapje eraf te moeten halen.
... en tot dat inzicht zijn ze bij Shimano ook al jaren geleden gekomen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie