Spaken; DT Competition verschillen, en keuze voor trailwielen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Een vraag voor de echte wiel-nerds onder ons :winkie:
De DT Swiss Competition spaken komen in de volgende smaakjes;

-DT COMPETITION RACE 2.0 / 1.6, standaard 2mm nippels. 312 g for 64 spokes at a length of 264 mm volgens DT Swiss
-DT COMPETITION 2.0 / 1.8, standaard 2mm nippels. 382 gr for 64 spokes at a length of 264 mm volgens wheelbuilder.com
-DT COMPETITION 1.8/1.6 met een (naar mijn idee) incourante nippelmaat van 1.8. From 311 g for 64 spokes at a length of 264 mm volgens DT Swiss; ik vermoed dat ze dit gewicht voor dit type bedoelen).

Waarom zou je überhaupt die dunne variant van de 'normale' Comp verkiezen boven de Race? Gewicht is hetzelfde, en je hebt met de Comp Race een normale nippel te pakken, dikker draad, sterkere schroefverbinding. Iemand die hier iets over kan zeggen? Naar mijn idee moet je die comp race mijden als de Plaag, dat kan alleen maar fout gaan.

En vraag 2; voor een set wielen voor een LTHT, wat zouden jullie adviseren? In eerste instantie zou ik overwegen om het als volgt te doen;

Achterwiel; links en rechts DT COMPETITION 2.0 / 1.8
Voorwiel; links en rechts DT COMPETITION 2.0 / 1.8

Ik zou het voorwiel nog kunnen 'weightweenieën' met een mix tussen comp en comp race, maar ik vraag me af of dit veel biedt voor zo'n type fiets.

Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor
L Comp
R Comp Race of Revo

Achter
L Comp Race of Revo
R Comp

En de Comp 1.8 1.5 1.8 vergeten
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zou ook mijn idee zijn. En omdat ik een beetje weet dat het spul bij jou wel serieus gebruikt wordt zou ik dan de Comp race doen, niet de Revo ;-)
Maar alles Comp kan natuurlijk ook, wordt uiteindelijk nog steeds het meest gedaan.

En je schrijft het nergens, maar neem aan dat je 32 spaken per wiel doet?

Qua velgen is richting 30mm een beetje de standaard aan het worden voor trailbikes lijkt het, 25mm is iig wel echt de ondergrens naar mijn idee. En dan een velg met een goede reputatie kiezen, WTB is momenteel een beetje dubieus geloof ik...
Maar misschien RAD15? Of Race Face arc, of de goede versie van de Flow?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je de alu velgen doorzaagt zie je dat de Flow ex3 een extra brug heeft.
Die verdeelt de velg in driehoekjes (itt een veelhoek) en zorgt er uiteindelijk voor dat de velg minder snel gaat scheuren tussen de spaakgaten.
Bij zwaardere rijders een aanrader in het achterwiel, bij lompe rijders V en A.

De WTB i velgen scheuren graag tussen de nippels.
Van de RAD Ozone heb ik bevrepen dat ze niet voor lomp gebruik zijn (correct me if I'm wrong)
De RF Arc ken ik niet goed genoeg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

De velgen worden de DT M502's, 32 spaaks inderdaad en 29er.
Ik twijfel over die comp race's, ook vanwege het feit dat het 29er wielen zijn. Stukje extra stijfheid is misschien wel wenselijk voor deze wielen?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Allereerst, de skill van de wielenbouwer heeft een veel grotere invoed dan de keuze van de spaken

Ik ben van de zware jongens en zou ook jouw redenering volgen voor de 2mm nippel en niet naar 1,8 gaan.

Het mixen van spaaktypen links en rechts is niet "weight-weenie"-en maar functioneel. Rem-kant versus aandrijf kant
De meeste van mijn wielsets hebben al jaren meest 3 verschillende typen spaken, door Zoran uitgezocht

De belastingen en eisen aan de rem en aandrijf kant van je wielen zijn niet gelijk en ze staan ook onder een andere hoek. Keuze van verschillende spaken dient bijvoorbeeld een meer gelijkmatige spaakpanning links en rechts. Er komt wel wat meer bij kijken, flens hoogtes van de naaf (ongelijk?) velg offset, schijf of velg rem of een coaster brake 8) gewicht van de rijder, aantal spaken, wat ga je er mee doen etc etc

En er zijn technische redenen om voor sterk verjongde dunne spaken te kiezen, of juist niet. Maar daar ben ik niet genoeg wiel-nerd voor

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Smithy schreef: wo 16 juni 2021, 10:15 De velgen worden de DT M502's, 32 spaaks inderdaad en 29er.
Ik twijfel over die comp race's, ook vanwege het feit dat het 29er wielen zijn. Stukje extra stijfheid is misschien wel wenselijk voor deze wielen?
De M502 kan wel wat hebben, gebruik ze zelf op mn LTHT en hier is het alleen maar keien en rotsen op de trails.
Maar als je die gebruikt hoef je je niet meer bezig te houden met het gewicht vd spaken...
Jouw voorbeeld gaat uit van 264mm (26") en met een 29" M502 kom je waarschijnlijk uit op 292.mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Daar heb je een punt Heckler.

Roger Musson denkt er het zijne van, even gequote uit zijn boek. Wie heeft de wijsheid?


Using different gauge spokes either side
On a dished rear wheel the left side spokes have a lower tension and with sufficient vertical load the tension in the left side spokes will reduce to zero before the right. Once the left spokes become slack the wheel will lose its lateral stability and the low tension will also cause the spoke nipples to loosen. The wheel can support more load before the left spokes go slack by making the right side spokes stiffer than the left and this is accomplished by using thicker (stiffer) spokes on the right and thinner (less stiff) spokes on the left. It’s not the extra stretch of the thinner left spokes that maintains the tension (although this will give a small benefit), it’s the difference in stiffness between the left and right spokes and the fact that stiffer right spokes will carry more of the load. The actual gauge of the spokes does not matter as long as one side is stiffer than the other.
It’s difficult to quantify the additional load the wheel can support by stiffening up the right side, all that you can say is that in theory it will give you some benefit, but whether it makes a better wheel is not proven. I always use the same gauge spokes either side on dished rear wheels for the simple reason that the wheels work and I have no reason to look for a solution to a problem that does not exist. However, a poorly designed wheel using a flimsy aluminium rim, low spoke count and used by a heavy rider will cause problems, but using stiffer spokes on the right is not the answer.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 juni 2021, 10:22
Smithy schreef: wo 16 juni 2021, 10:15 De velgen worden de DT M502's, 32 spaaks inderdaad en 29er.
Ik twijfel over die comp race's, ook vanwege het feit dat het 29er wielen zijn. Stukje extra stijfheid is misschien wel wenselijk voor deze wielen?
De M502 kan wel wat hebben, gebruik ze zelf op mn LTHT en hier is het alleen maar keien en rotsen op de trails.
Maar als je die gebruikt hoef je je niet meer bezig te houden met het gewicht vd spaken...
Jouw voorbeeld gaat uit van 264mm (26") en met een 29" M502 kom je waarschijnlijk uit op 292.mm.
Vind je de velgen zwaar dan? Vind ze zelf nog wel vrij 'lichtvoetig' zo in de hand.
Die lengtes zijn puur ter vergelijk van het gewicht tussen de verschillende soorten spaken.
Totaalgewicht van de set maakt me niet heel erg veel uit, ik wil wel een goed overwogen keuze maken. Op m'n 26" Ragley had ik écht lompe wielen, dat komt de fietsbaarheid in NL niet per sé ten goede. Die fiets wou je niet meenemen op een rondje Zeist ofzo. En met de nieuwe bike moet dat eigenlijk wel gewoon kunnen.
Dus stevig genoeg voor het buitenland, zonder overkill te worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: wo 16 juni 2021, 10:16 Allereerst, de skill van de wielenbouwer heeft een veel grotere invoed dan de keuze van de spaken
Maar gedeeltelijk waar, een goede wielbouwer kan met een slechte of verkeerde spaak ook niet veel goed doen.
Maar een goede wielbouwer kiest natuurlijk wel de juiste spaak, dus dat komt bij een goede wielbouwer vanzelf goed.
Ik ben van de zware jongens en zou ook jouw redenering volgen voor de 2mm nippel en niet naar 1,8 gaan.
2mm nippels. Steviger en daarmee heb je de ook mogelijkheid alle nippels in je wielen hetzelfde te houden. Scheelt veel werk, en later verwarring.
Het mixen van spaaktypen links en rechts is niet "weight-weenie"-en maar functioneel. Rem-kant versus aandrijf kant
De meeste van mijn wielsets hebben al jaren meest 3 verschillende typen spaken, door Zoran uitgezocht

De belastingen en eisen aan de rem en aandrijf kant van je wielen zijn niet gelijk en ze staan ook onder een andere hoek. Keuze van verschillende spaken dient bijvoorbeeld een meer gelijkmatige spaakpanning links en rechts. Er komt wel wat meer bij kijken, flens hoogtes van de naaf (ongelijk?) velg offset, schijf of velg rem of een coaster brake 8) gewicht van de rijder, aantal spaken, wat ga je er mee doen etc etc

En er zijn technische redenen om voor sterk verjongde dunne spaken te kiezen, of juist niet. Maar daar ben ik niet genoeg wiel-nerd voor

Enjoy!!
Eenvoudigste verklaring is dat de spaken aan de ene kant 100% vd spanning (en belasting) hebben en aan de andete kant slechts 60%, zowel V als A (ongeveer, afhankelijk van velg en naaf)
Een dunnere spaak, met ong.60% vd doorsnede aan die 60%-kant staat dan automatisch ook op zijn eigen 100%.
Dit is belangrijk voor de levensduur vd spaken, te slap gespannen spaken breken eerder.
En het is onzin om meer materiaal te gebruiken dan je nodig hebt (weightweenie modus)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Smithy schreef: wo 16 juni 2021, 10:29 Vind je de velgen zwaar dan? Vind ze zelf nog wel vrij 'lichtvoetig' zo in de hand.
Die lengtes zijn puur ter vergelijk van het gewicht tussen de verschillende soorten spaken.
Totaalgewicht van de set maakt me niet heel erg veel uit, ik wil wel een goed overwogen keuze maken. Op m'n 26" Ragley had ik écht lompe wielen, dat komt de fietsbaarheid in NL niet per sé ten goede. Die fiets wou je niet meenemen op een rondje Zeist ofzo. En met de nieuwe bike moet dat eigenlijk wel gewoon kunnen.
Dus stevig genoeg voor het buitenland, zonder overkill te worden.
De X511(?) is lichter, maar 2x zo duur.
De M502 is de velg die in de 30mm x1900 wielset is gebruikt.
Weinig reden om daar aan te twijfelen.
Gebruik de M502 zelf al bijna een jaar in mn LTHT, 100% buitenland 8) . wel met insert in het achterwiel. 1x een deukje in de rand, kon ik terugbuigen met een bahco.
Mavic velgen zijn van harder alu, die scheuren bij terugbuigen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb niet zoveel op met DT velgen, ook visueel niet, voor een mooie Smithy zou ik iets anders kiezen
WTB bijvoorbveeld maakt prachtige velgen, zie je ook nog wel eens voor een fijn prijsje
En anders Stan's dan maar, al zijn die visueel familie van de DT's

Enjoy!!
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 juni 2021, 10:34 Eenvoudigste verklaring is dat de spaken aan de ene kant 100% vd spanning (en belasting) hebben en aan de andete kant slechts 60%, zowel V als A (ongeveer, afhankelijk van velg en naaf)
Een dunnere spaak, met ong.60% vd doorsnede aan die 60%-kant staat dan automatisch ook op zijn eigen 100%.
Maar dat is niet de enige overweging. Heb veel gesproken met Zoran en hij adviseert een steviger spaak aan de aandrijfzijde van het achterwiel voor snappy reactie op aanzetten . En hij houdt ook rekening met het aanzetten en vooral hard remmen op de spaken, afhankelijk van de orientatie in het wiel krijgen de spaken juist extra of minder trekkracht te verduren.
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 juni 2021, 10:34 Maar gedeeltelijk waar, een goede wielbouwer kan met een slechte of verkeerde spaak ook niet veel goed doen.
Maar een goede wielbouwer kiest natuurlijk wel de juiste spaak, dus dat komt bij een goede wielbouwer vanzelf goed.
Dat komt niet vanzelf goed dat komt door de goede wielen bouwer, dat is het punt.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

TSTM zal er zelf niet over beginnen :tong , maar Sapim heeft ook een mooie spaak, de D-light. Die is 1.65 in het midden (2.0 aan uiteinden). Die zou je dan kunnen combineren met de Race (vergelijkbaar met de Comp).

Nadeel van de DT [edit] Comp race is de verkrijgbaarheid.

Zelf heb ik al heel wat wielen gebouwd met de D-light (ook voor mijzelf) zowel geheel als 50/50 met de Race en ben er erg tevreden over.

En zoals eerder aangegeven, gewoon 2.0 nippels gebruiken. Dat is het meest universele en overal verkrijgbaar.

Ciao
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op wo 16 juni 2021, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler, daarom sloot ik ook af met:
dus dat komt bij een goede wielbouwer vanzelf goed.
Wat ik wilde zeggen is dat je geen verkeerde keuze moet maken en dan denken dat de wielbouwer dat wel compenseert.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan, ik rij met een hele grote boog om Sapim heen.
Dat gaat nooit meer goed komen vrees ik.

Ik heb wielen met DT spaken waar ik inmiddels een 2e of 3e velg mee heb ingespaakt, met dezelfde spaken.
Daar tegenover staan een aantal herinneringen van Sapim spaken die ik tijdens de levensduur vd 1e velg al moest vervangen doordat ze over de rekgrens waren. Race, maar ook cx ray. (elastiek. of eigenlijk kauwgum).
Al gaf je me de sapim spaken gratis, dan nog kocht ik DT.

Ik heb een zwart lijstje, waarvan ik niet meer afwijk.
sapim spaken
wtb velgen
magura remmen
sram/avid remmen
sram / truvativ cranks
bmc, open en cervelo frames (groetjes aan gerard vroomen)
Specialized met brain
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie