Spaken; DT Competition verschillen, en keuze voor trailwielen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De stijfheid van de spaak is niet afhankelijk van de spanning, maar van de (Elasticiteitmodulus * het oppervlak/lengte)

Lengte is gelijk, E is gelijk, A is een stukkie minder

En heeft overigens de eenheid N/m (en niet N/mm2)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 17 juni 2021, 15:11 Bij een slappe velg voel je de slappe velg. Niet de dunne spaken.
Die dus helemaal niets dunner zijn dan de dikke spaken, als je N/mm2 bekijkt.

Ik kan hier niet goedmaken wat ergens op de middelbare school of (vervolg opleiding) tijdens natuurkunde niet duidelijk is gemaakt.
Dan moet je toch eens uitleggen wat het verschil is tussen dikke en dunne spaken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Marke schreef: do 17 juni 2021, 15:27 De stijfheid van de spaak is niet afhankelijk van de spanning, maar van de (Elasticiteitmodulus * het oppervlak/lengte)

Lengte is gelijk, E is gelijk, A is een stukkie minder

En heeft overigens de eenheid N/m (en niet N/mm2)
Je mist het punt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: do 17 juni 2021, 20:00
ThaSingleTrackMastah schreef: do 17 juni 2021, 15:11 Bij een slappe velg voel je de slappe velg. Niet de dunne spaken.
Die dus helemaal niets dunner zijn dan de dikke spaken, als je N/mm2 bekijkt.

Ik kan hier niet goedmaken wat ergens op de middelbare school of (vervolg opleiding) tijdens natuurkunde niet duidelijk is gemaakt.
Dan moet je toch eens uitleggen wat het verschil is tussen dikke en dunne spaken?
Ik geef het op Lars
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

ThaSingleTrackMastah schreef: do 17 juni 2021, 22:32

Je mist het punt.
Jij volgens mij, misschien heb je ook ooit wel eens op school geleerd dat als je niet zeker weet of een formule klopt, je eerst naar de eenheden moet kijken :-D
En als jij met N/mm2 aan komt zetten, dan......
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Mooi hoe sommigen een verder prima en informatief topic kunnen omtoveren in gezever :-q
Als je technisch wilt worden, graag met uitgebreide, complete en correcte onderbouwing zodat iedereen het kan volgen. Niet een loze kreet her en der om interessant te doen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Marke schreef: vr 18 juni 2021, 08:09
ThaSingleTrackMastah schreef: do 17 juni 2021, 22:32

Je mist het punt.
Jij volgens mij, misschien heb je ook ooit wel eens op school geleerd dat als je niet zeker weet of een formule klopt, je eerst naar de eenheden moet kijken :-D
En als jij met N/mm2 aan komt zetten, dan......
Wat je doet is de e-modulus (materiaaleigenschap uitgedrukt in N/mm2) combineren met de geometrie (lengte en oppervlak) tot een veerconstante.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Mad Wally schreef: vr 18 juni 2021, 08:23 Wat je doet is de e-modulus (materiaaleigenschap uitgedrukt in N/mm2) combineren met de geometrie (lengte en oppervlak) tot een veerconstante.
Je eerste gedachte is dat het om spanning en elasticiteitsmodulus gaat. Ik dacht eerst ook even N/mm2
Feitelijk is het dat ook, maar omdat je hier naar de vervormingen kijkt, het verende karakter van de spaak, dan tel je de lengte van de spaak mee.
En dan vermenigvuldig je een keer met lengte, dus ga je van N/mm2 naar N/mm

Overigens klopt dat ook niet helemaal, door het koudvervormen van de spaak treedt koudversteviging op. Dit heeft enige invloed op de elasticiteitsmodulus maar vooral op de doorsnede.
De doorsnede van de spaak is dus niet meer prismatisch maar een functie van de plaats op de spaak. Om hier het echte antwoord op te geven zul je moeten integreren over de lengte van de spaak. (En hoe dat ook alweer moet, de theorie zit nog wel ergens in mijn hoofd, maar ik kan het niet zonder eerst weer eens een dagje rekentechnieken op te halen :tong )
Smithy schreef: vr 18 juni 2021, 08:20 Mooi hoe sommigen een verder prima en informatief topic kunnen omtoveren in gezever :-q
:winkie: :winkie: :winkie:
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Smithy schreef: vr 18 juni 2021, 08:20 Mooi hoe sommigen een verder prima en informatief topic kunnen omtoveren in gezever :-q
Ach, bekijk het zo: je hebt genoeg info en gezond verstand om nu een passend spaakje te kunnen kiezen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Marke schreef: vr 18 juni 2021, 08:09
ThaSingleTrackMastah schreef: do 17 juni 2021, 22:32

Je mist het punt.
Jij volgens mij, misschien heb je ook ooit wel eens op school geleerd dat als je niet zeker weet of een formule klopt, je eerst naar de eenheden moet kijken :-D
En als jij met N/mm2 aan komt zetten, dan......
Dan bedoelen we iets anders en mis jijnog steeds mijn punt....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sjef schreef: vr 18 juni 2021, 09:32
Mad Wally schreef: vr 18 juni 2021, 08:23 Wat je doet is de e-modulus (materiaaleigenschap uitgedrukt in N/mm2) combineren met de geometrie (lengte en oppervlak) tot een veerconstante.
Je eerste gedachte is dat het om spanning en elasticiteitsmodulus gaat. Ik dacht eerst ook even N/mm2
Feitelijk is het dat ook, maar omdat je hier naar de vervormingen kijkt, het verende karakter van de spaak, dan tel je de lengte van de spaak mee.
En dan vermenigvuldig je een keer met lengte, dus ga je van N/mm2 naar N/mm

Overigens klopt dat ook niet helemaal, door het koudvervormen van de spaak treedt koudversteviging op. Dit heeft enige invloed op de elasticiteitsmodulus maar vooral op de doorsnede.
De doorsnede van de spaak is dus niet meer prismatisch maar een functie van de plaats op de spaak. Om hier het echte antwoord op te geven zul je moeten integreren over de lengte van de spaak. (En hoe dat ook alweer moet, de theorie zit nog wel ergens in mijn hoofd, maar ik kan het niet zonder eerst weer eens een dagje rekentechnieken op te halen :tong )
Smithy schreef: vr 18 juni 2021, 08:20 Mooi hoe sommigen een verder prima en informatief topic kunnen omtoveren in gezever :-q
:winkie: :winkie: :winkie:
Allemaal veel te ingewikkeld gedacht.
Ik bedoel gewoon N/mm2
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar jullie kunnen gewoon een doos (100 of 72 stuks) DT Comp kopen van een uitgemiddelde maat. In het geval van Smithy dus 290 en 294 -> een doos 292mm.
Dat werkt ook, is goedkoper en makkelijker en je hebt 8 of zelfs 36 spaken reserve :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

kermit schreef: vr 18 juni 2021, 11:51
Smithy schreef: vr 18 juni 2021, 08:20 Mooi hoe sommigen een verder prima en informatief topic kunnen omtoveren in gezever :-q
Ach, bekijk het zo: je hebt genoeg info en gezond verstand om nu een passend spaakje te kunnen kiezen ;-)
Ja dat zeker! Hier komt een mooi doordacht wielsetje uitrollen!
Wat betreft het gezever; ik vind dat wel mooi hoor. Maar ik ben wel voorstander van 'bij het begin beginnen' met heldere theorie en berekeningen. Misschien dat ik er eens de tijd voor neem om de sommen te maken, kunnen we allemaal iets van leren denk ik. Want ik neem het ook voor zoete koek aan zonder zelf echt kritisch te kijken waaróm dunnere spaken aan één zijde niet alleen maar 'oké' zijn, maar zelfs béter dan dikkere spaken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Smithy schreef: vr 18 juni 2021, 16:06 Wat betreft het gezever; ik vind dat wel mooi hoor. Maar ik ben wel voorstander van 'bij het begin beginnen' met heldere theorie en berekeningen. Misschien dat ik er eens de tijd voor neem om de sommen te maken, kunnen we allemaal iets van leren denk ik. Want ik neem het ook voor zoete koek aan zonder zelf echt kritisch te kijken waaróm dunnere spaken aan één zijde niet alleen maar 'oké' zijn, maar zelfs béter dan dikkere spaken.
Ik vind die berekeningen dan wel weer mooi, maar ben uiteindelijk meer op de praktijk gericht. Want daar ga je het ervaren.

En in mijn ervaring bouw je dus stijvere wielen met dikkere spaken, zeker voor iedereen voelbaar als je maar stappen neemt die groot genoeg zijn.

En om nu te zeggen dat ik merk dat het wiel meer in balans is, duurzamer is, als je met gelijkmatige spaakspanning werkt door middel van verschillende diktes spaken... ?


Dan vraag ik me dus af waar het gezever zit... ?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 17 juni 2021, 22:32
Lars TB schreef: do 17 juni 2021, 20:00

Dan moet je toch eens uitleggen wat het verschil is tussen dikke en dunne spaken?
Ik geef het op Lars
Niet opgeven!


Er wachten hier een hoop mensen op een duidelijke verklaring!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie