Remvloeistof

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Peter57
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 24 november 2020, 16:09

Hoe vaak moet je de remvloeistof verversen ivm veroudering?

Peter
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Controleer het alleen als remmen (Shimano XTR en Magura MT7) niet naar behoren functioneren. Bijvoorbeeld sponsig voelen. Doe meestal eerst quick bleed en als zie dat de olie erg donker is dan ververs ik deze.

Maar heb geen time interval van om de zoveel maanden of jaar ververs ik de olie. Trigger om te controleren is het functioneren van de remmen.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 16 juni 2021, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Peter57 schreef: wo 16 juni 2021, 10:29 Hoe vaak moet je de remvloeistof verversen ivm veroudering?

Peter
Welke remmen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peter57
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 24 november 2020, 16:09

Shimano XT 8100
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano gebruikt minerale olie.
Die veroudert niet, neemt geen vocht op etc , dus vervangen hoeft in principe niet.
Maar door slijtage van seals en alukomt er gruis in, waardoor de boel niet meer soepel gaat.
Eens in de 1 a 2 jaar doorspoelen met nieuwe olie zorgt dat alles weer als nieuw gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peter57
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 24 november 2020, 16:09

Top.

Bedankt.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja, zoiets, ik heb er ook ongeveer 2 jaar mee gereden, achterrem voelde niet meer als nieuw en de olie kwam er vrij zwart uit, dus maar goed geflushed ipv enkel bleeden.

ipv mooi helder rood kwam er dus dit naar boven:
Afbeelding

(ik verwacht eigenlijk dat het met goed ontluchten ook weer goed was geweest, maar simpel gezegd kunnen ze vrij lang zonder onderhoud)
rockshark
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 19 juli 2008, 11:50
Mijn mountainbike: Soma Juice Rohloff - Idworx Alpine Rohler

Prulleman schreef: wo 16 juni 2021, 21:14 ja, zoiets, ik heb er ook ongeveer 2 jaar mee gereden, achterrem voelde niet meer als nieuw en de olie kwam er vrij zwart uit, dus maar goed geflushed ipv enkel bleeden.

ipv mooi helder rood kwam er dus dit naar boven:
Afbeelding

(ik verwacht eigenlijk dat het met goed ontluchten ook weer goed was geweest, maar simpel gezegd kunnen ze vrij lang zonder onderhoud)
Toen mijn olie er zo uit zag bij mijn Shimano remmen (wel de road variant), kreeg ik ze met enkel ontluchten toch niet goed. Het was altijd ok voor even, maar na een rit of 2 weer geen goed gevoel in de rem. Na een keer of 5 ontluchten, dan toch maar volledig doorgespoeld en ondertussen al weer 2 jaar verder zonder probleem :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Shimano olie hoort roze/roodachtig te zijn, wordt die te "waterig" of nog erger, zo grijs-zwart als hierboven zou ik zeker alles verversen.

Het scheelt nog wel wat of je alleen in NL rijdt, waar remmen eigenlijk nooit echt heet worden en je marges wat groter zijn. Of dat je een Alpenafdaling van een halfuur aaneengesloten dalen voor de wielen hebt en de kans op oververhitte remmen reëel is. In het laatste geval zou ik echt "zero-tolerance" beleid voeren en alleen voor een rem in perfecte staat gaan. Je leven kan er vanaf hangen, en met een klein flesje Shimano olie van misschien een tientje vul je twee (lege) remmen met gemak...

Ik ga elk jaar een week biken in de Alpen en in de weken daarvoor bleed ik sowieso mijn remmen. Als de vloeistof er dan niet goed uitziet spoel ik het hele systeem door. Ook de blokken vernieuw ik als ze tegen het einde beginnen te lopen.
Meestal hoef ik in het jaar tussen die "Alpenchecks" niets aan de remmen te doen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Wat ik nu heb met mijn avid trail 9 remmen, en wat ik ook al had met mijn sram level remmen, is dat ze vast gaan zitten. Door de warmte gaan ze aanlopen/vastzitten. Met Shimano remmen met minerale olie nog nooit gehad.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat grijze is slijpsel, alu en rubber.
Als dat zich op de verkeerde plek verzamelt, komt dat de soepele werking niet ten goede.

Als je de grijze olie opvangt en een paar dagen laat staan, dan zinkt het grijze naar de bodem.
Als de shimano olie schaars is, dan zou je de heldere olie bovenin kunnen hergebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

At1 schreef: do 17 juni 2021, 22:35 Wat ik nu heb met mijn avid trail 9 remmen, en wat ik ook al had met mijn sram level remmen, is dat ze vast gaan zitten. Door de warmte gaan ze aanlopen/vastzitten. Met Shimano remmen met minerale olie nog nooit gehad.
Sram/ Avid gebuikt kunstof zuigers in de remhendel.
Deze kunnen opkwellen (fabriekfout) waardoor de rem vastloopt. Je kan dit testen door de rem in de koelkast te leggen, als de rem koud is zou hij het dan wel weer (eventjes) doen. Sram onderkent dit en vervangt deze onder garantie. Hoe en wat ,moet je anders ff googelen of naar je bikeshop gaan. Via Ali kun je ook titanium zuigers bestellen voor en paar cent. Alleen schijnen de bijgeleverde rubber keerringen dan niet zo geweldig te zijn. Zo heeft elk merk/ rem wel zijn specifieke problemen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie