3v shifter werkt niet, maar ook geen breuk o.i.d. te zien.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

een 3 v shifter XT750 wil niet schakelen. De kabel staat strak, maar dat helpt niet. Ik monteer een Deore exemplaar van dezelfde generatie: doet zijn werk gewoon. Ik haal de Xt shifter uit elkaar: geen defekte onderdelen te zien en de schakelbeweging wordt gewoon uitgevoerd. Wat is er aan de hand?
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat de expertise in voorderailleurs hier de laatste jaren dramatisch teruggelopen is ;-)

Maar als er niets veranderd tussen die twee setups behalve de shifter zou ik het toch daarin zoeken. Voert de XT shifter de schakelbeweging ook uit onder last, dus met een strak gespannen kabel eraan?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ventourist schreef: wo 16 juni 2021, 20:22Wat is er aan de hand?
Hij‘s stuk.
Vorsprung durch Pedantik.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dat hoeft niet.
Had een soortgelijk probleem met de linker (105) shifter op mijn dochters racefiets. Een paar keer inspuiten met wd40 (in het mechanisme van de shifter) nachtje inweken en hij schakelt weer. Wellicht dat dat bij jou ook helpt.
Succes :-q
Laatst gewijzigd door Azurri op wo 30 juni 2021, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je hebt de derailleur er af gehad, kon je 'm toen met de hand wel bewegen? (bijv ingeklemd in een bankschroef)
Wellicht toch een flinke tik gehad waardoor draaipunten toch net beschadigd zijn terwijl je er verder niks aan kan zien.
Sinds wanneer / welke activiteit is het probleem begonnen?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Heeft deze shifter wel of niet de mogelijkheid om 2x en 3x te zijn (zoals de 10 speed XT shifters). Die kan je met een schroefje tussen 2x en 3x zetten. Als ie op 2x staat kom je te kort want juist de eerste en niet de tweede klik verdwijnt (je kan dan ook de kabel niet vervangen uit de shifter zelf).
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dag is aangebroken dat Sjef om advies komt vragen in plaats van advies te geven. Mijn dag is goed. Welkom terug, Sjef :-q
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Jouke74 schreef: za 3 juli 2021, 18:49 Heeft deze shifter wel of niet de mogelijkheid om 2x en 3x te zijn (zoals de 10 speed XT shifters). Die kan je met een schroefje tussen 2x en 3x zetten. Als ie op 2x staat kom je te kort want juist de eerste en niet de tweede klik verdwijnt (je kan dan ook de kabel niet vervangen uit de shifter zelf).
Nee, helaas, is een weinig gebruikt ouwetje.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

bert l. schreef: za 3 juli 2021, 20:42 Dag is aangebroken dat Sjef om advies komt vragen in plaats van advies te geven. Mijn dag is goed. Welkom terug, Sjef :-q
Graag gedaan, Bert! :-q
Laatst gewijzigd door ventourist op di 13 juli 2021, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Jan Willem schreef: ma 28 juni 2021, 12:43 Je hebt de derailleur er af gehad, kon je 'm toen met de hand wel bewegen? (bijv ingeklemd in een bankschroef)
Wellicht toch een flinke tik gehad waardoor draaipunten toch net beschadigd zijn terwijl je er verder niks aan kan zien.
Sinds wanneer / welke activiteit is het probleem begonnen?
Derailleur doet alles wat die moet doen, alleen niet met de kabel vast. Het probleem is begonnen in het fietshok: op een dag was de ketting van het grote blad uit zichzelf naar het middenblad geschakeld en wilde niet meer terug. Ik ga nog eens met WD40 aan het werk. Shifter is van binnen schoon, geen vetresten o.i.d.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Waarschijnlijk liggen er bakken vol ongebruikte 3V shifters in NL'se schuurtjes. In gezocht een verse XT vragen?
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

zeroground schreef: di 13 juli 2021, 23:25 Waarschijnlijk liggen er bakken vol ongebruikte 3V shifters in NL'se schuurtjes. In gezocht een verse XT vragen?
Is een goed idee, bedankt, maar ik ga voorlopig gewoon op pad met de wel werkende Deore shifter.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Andere tip: ooit een shifter gered die met plakkerig vet was gesmeerd. Hij deed het een soort van wel, maar soms niet. Keertje remmenreiniger erdoor en opnieuw goed smeren en alles weer ok.
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Goed dat je het zegt... upshift op de reetfiets heeft daar er soms last van dat ie de eerste keer opschakelen niet oppakt. Wilde em eigenlijk even wegbrengen omdat ik het niet zie zitten om een shifter te demonteren. Remmenreiniger kan ik nog wel even proberen.
Blood, sweat & gears
Plaats reactie