Crankstel zonder preload adjuster

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 20 juni 2021, 10:20
At1 schreef: za 19 juni 2021, 17:31Ethirteen?
Da's toch een kraak crank?
Nee hoor, hoe kom je daar bij?

Ik heb er 8 in gebruik (de Soma heeft voor de looks een Middleburn :winkie: ) en daar kraakt er al een jaar of 8 niet eentje van (TRS en TRS+).

Wel heeft hij een preload, maar die stel je in als de crank gemonteerd is, erg gemakkelijk. Ook zij de lagers goed te onderhouden (heb op 2 na allemaal BSA lagers van E13).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: zo 20 juni 2021, 11:43 Dat lijkt het niet te zijn. Het komt bij mijn fiets heel nauw hoe strak de bolt staat (8nm). Iets te strak en de kraak komt uit het carbon deel.

Uiteraard ga ik die ringetjes wel snel bestellen en volgende keer vervangen.
Zit er speling tussen wanneer je de bout er niet door hebt? Probeer eens of er een voelermaat tussen past. Bij mij paste er met een beetje moeite een 0,2 mm voelermaat tussen. Ik heb dat tijdelijk opgelost met een zelfgemaakte shim en definitief door een 22,4 mm adapter te kopen.
Wat bij betreft moet het strak passen, anders trek je het carbon samen en daar ben ik geen fan van.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik moest even opzoeken wat een voelermaat is maar die ga ik aanschaffen en idd even uitzoeken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

ivocare schreef: zo 20 juni 2021, 10:59 Ikzelf heb eigenlijk nooit problemen gehad met de preload adjuster. Maar toevallig kwam ik deze van de week tegen:
https://bikerumor.com/2021/02/11/kogel- ... -spindles/
Niet helemaal relevant meer voor dit topic, maar voor iedereen die het interessant vind:
Verzendkosten voor deze Kogel preloaders waren 35dollar o.i.d. (exclusief importkosten e.d.), wat ik enigzins veel vind. Toen kwam ik vandaag ook deze tegen: https://www.bike-components.de/de/Cane- ... -universal
Dat maakt het een stuk betaalbaarder voor een geCNC'de preload adjuster.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tnx die oranje past goed bij mijn fiets. Binnenkort maar eens een bestelling doen daar. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

hanjovdberg schreef: za 26 juni 2021, 19:16 Tnx die oranje past goed bij mijn fiets. Binnenkort maar eens een bestelling doen daar. :-q
helaas zie'k de oranje versie niet meer tussen de beschikbare opties staan :P die had ik zelf ook wel graag gewild. Misschien bij sommige van de andere bekende duitse webshops... nog niet verder gekeken iig.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mijn ervaring met de Sram preload adjuster is dat wanneer je de borgschroef niet los genoeg draait het tegendeel wat op de as geklemd zit meedraait en wanneer je deze te ver los draait de schroefdraad van de adjuster gaat slippen/verspringen. Het luistert vrij nauw en wanneer deze vervuild is met zand wordt het nog wat lastiger. Maar met het juiste gevoel is het prima te doen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

+1 hier al 5 jaar E13 TRS+ crank, nu weer een gekocht om 170mm te proberen.
Enige nadeel vind ik altijd dat je weer net wat ander gereedschap erbij nodig hebt. (Zit erbij maar toch)

Super degelijk imho. En preload is meer een draaiknop.
1e E13 lagers gingen zelfs 4-5jaar mee.
Nu enkel lagers vervangen voor aftermarket maar dat is het net niet.

Wel altijd in BSA (zou er een frame om laten staan)
Jan the Man schreef: zo 20 juni 2021, 17:57
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 20 juni 2021, 10:20

Da's toch een kraak crank?
Nee hoor, hoe kom je daar bij?

Ik heb er 8 in gebruik (de Soma heeft voor de looks een Middleburn :winkie: ) en daar kraakt er al een jaar of 8 niet eentje van (TRS en TRS+).

Wel heeft hij een preload, maar die stel je in als de crank gemonteerd is, erg gemakkelijk. Ook zij de lagers goed te onderhouden (heb op 2 na allemaal BSA lagers van E13).

Ciao
Jan
Plaats reactie