Upgrade advies Cannondale Trail 3 banden/handvatten/1x12 ombouw?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Taarmen
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 16:15
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3

Na even getwijfeld te hebben tussen de beginnershoek en techcentre, denk ik hier op de juiste plek te zijn.

Vorig jaar heb ik in de meivakantie (samen met de rest van het land) een MTB gekocht. Een Cannondal Trail 3 2020 2x11.

Fiets heerlijk en was direct mee te nemen, dat laatste was toch wel erg fijn. Vrij snel heb ik een Crankbrothers dropperpost erop gezet, echt fantastisch, dat er nog mensen zonder rijden.

Na een jaar en aardig wat Rondjes Bergschenhoek (12minuten fietsen van huis), Oostvoorne en heel af en toe Vlaardingen/Zoetermeer/oosten van het land. Is het tijd om een aantal onderdelen te vervangen wegens slijtage en wat upgrades uit te voeren. En hierbij heb ik hulp nodig. Door de enorme keuze i.c.m. levertijden ben ik het een beetje kwijt. Per onderdeel zal ik mijn vraag plaatsen en aangeven wat ik in gedachten heb:

Handvatten
Ik zoek voldoende grip en een beetje zacht en moet vast te zetten zijn met een schroefje. Mijn stuur is 22mm

Banden
De Rocket Ricks 2,25 zijn aan het slijten en ik zoek een band die het liefst alles kan en 90% van de tijd rij ik mijn rondjes op B'schenhoek. Nu is het daar gort droog maar in de winter een modderbende. Een winter en zomerset is ook prima.
Velgen: WTB STX i23 TCS, 32h, tubeless ready
Wolfpack Cross achter en Trail voor, veel grip op de afdaling en wat sneller achter en de 2,4 breed.

Tubeless
Maken de merken nog uit?
Nog nooit lek gereden, hou het bij een binnenband.

2x11 naar 1x12
Ik heb veel afstel gezeur met mijn set, achter gaat redelijk maar als de voorkant erbij gaat wordt het weer wat lastiger. Mijn voorkeur gaan uit naar 1x12 volledig SLX. Of SRAM (als dit geen problemen geeft met de positie van rem en shifter. Vooral hier zijn de wachttijden niet normaal.
Front hub: Shimano MT400 15x110
Rear hub: Shimano mt200 Boost 141qr
Bottom Bracket FAS MegaExO
Crank: Comet f50
Laatst gewijzigd door Taarmen op di 22 juni 2021, 21:34, 3 keer totaal gewijzigd.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Voor banden kijk eens door deze 2 topics:
viewtopic.php?f=4&t=141592
Wolfpack tires
viewtopic.php?f=4&t=60917
Banden reviews

Voor de aandrijving:
Als je SLX 12 sp cassette wil gebruiken zal er een andere body in het wiel gespaakt moeten worden.
Je kunt ook een SRAM NX of SX 12 sp cassette nemen, die passen wel.
Voor de rest kan wel SLX
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Taarmen schreef: vr 18 juni 2021, 12:46 Na even getwijfeld te hebben tussen de beginnershoek en techcentre, denk ik hier op de juiste plek te zijn.
Ik heb m toch maar verplaatst.
Vorig jaar heb ik in de meivakantie (samen met de rest van het land) een MTB gekocht. Een Cannondal Trail 3 2020 2x11.

Fiets heerlijk en was direct mee te nemen, dat laatste was toch wel erg fijn. Vrij snel heb ik een Crankbrothers dropperpost erop gezet, echt fantastisch, dat er nog mensen zonder rijden.

Na een jaar en aardig wat Rondjes Bergschenhoek (12minuten fietsen van huis), Oostvoorne en heel af en toe Vlaardingen/Zoetermeer/oosten van het land. Is het tijd om een aantal onderdelen te vervangen wegens slijtage en wat upgrades uit te voeren. En hierbij heb ik hulp nodig. Door de enorme keuze i.c.m. levertijden ben ik het een beetje kwijt. Per onderdeel zal ik mijn vraag plaatsen en aangeven wat ik in gedachten heb:

Handvatten
Ik zoek voldoende grip en een beetje zacht en moet vast te zetten zijn met een schroefje. Mijn stuur is 22mm

Banden
De Rocket Ricks 2,25 zijn aan het slijten en ik zoek een band die het liefst alles kan en 90% van de tijd rij ik mijn rondjes op B'schenhoek. Nu is het daar gort droog maar in de winter een modderbende. Een winter en zomerset is ook prima.
Velgen: WTB STX i23 TCS, 32h, tubeless ready


Tubeless
Maken de merken nog uit?

2x11 naar 1x12
Ik heb veel afstel gezeur met mijn set, achter gaat redelijk maar als de voorkant erbij gaat wordt het weer wat lastiger. Mijn voorkeur gaan uit naar 1x12 volledig SLX. Of SRAM (als dit geen problemen geeft met de positie van rem en shifter. Vooral hier zijn de wachttijden niet normaal.
Front hub: Shimano MT400 15x110
Rear hub: Shimano mt200 Boost 141qr
Bottom Bracket FAS MegaExO
Crank: Comet f50
Ik zou het 11 speed blijven gebruiken, maar dan in 1x11 setup.
Dan ben je ook van je voorderailleur af.
Voor zal het nooit zo soepel gaan werken als achter en sommige frame constructies laten ook niet de optimale materiaal keuze of plaatsing toe. Grotere kans op gezeur dus, zoals je hebt gemerkt.
Op je naaf past een 11-speed 11-51 cassette van Deore.
Die zal misschien wat lastig verkrijgbaar zijn, maar dan heb je bijna hetzelfde bereik als 1x12, tegen een fractie vd kosten..
Als voorblad een NW van Ali (Decas, VXM).
Als de cassettes lastig te vinden zijn kan je ook een gokje wagen met een Ali cassette.
ZTTO bijv. Die zijn ook wat lichter dan de Deore, want meer alu kransjes.
Heb zelf onlangs een 11-46 gekocht voor mn 10 speed.
Werkt goed, maar ik kan na een paar ritjes nog niets zeggen over de levensduur.

RoRo's zijn nooit mijn fav.bandjes geweest, te slap. Hooguit als voorband op het (Brabantse) zand.
Nooit in de Bergshenhoek gereden, maar kijk eens wat anderen (van "jouw klasse") daar gebruiken.
Tubeless scheelt iets in rolweerstand,maar vooral in lekrijden.
Maar tubeless brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee.
Latex tijdig verversen, heel goede pomp of een compressor voor de montage.
Als je nu niet vaak lek rijdt kan je ook gewoon met je binnenbanden blijven rijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Taarmen
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 16:15
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3

Bedankt voor de tips, de volgende ideeën heb ik:

Voor banden wil ik gaan voor: Wolfpack Cross achter en Trail voor, veel grip op de afdaling en wat sneller achter en 2,4 breed extra comfort. Het Tubeless maken laat ik nog even achterwegen omdat ik nog nooit lek heb gereden.

Mogelijk toch voor 1x11, klopt het dat het dan nodig is om de crankarm te vervangen? Er zit nu een Comet f50 op.
Een nieuwe body inlaten spaken, laat de prijs wel enorm stijgen en lijkt mij niet zo zinvol (had ik maar naar de verkoper geluisterd). Voor de SRAM sets heb ik toch de standard ipv boost nodig? Een NX voor 300 euro ziet er redelijk uit alleen de levertijden, ergens in oktober. Tot in augustus wachten kan ik wel, maar tot de start van de winter...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met 1x11 heb je geen andere body nodig.gewoon een 11 zpeed cassette kopen die op je body past.

Met 1x 11 of 12 heb je een ander (NW) voorblad nodig, geen andere crank.
(Tenzij er geen NW voorblad te vinden is voor jouw crank)

Een boost crank heb je niet nodig omdat je achternaaf boost is.
De boost crank is er om ruimte te maken voor een groter 1x voorblad, of om ruimte te maken tussen je ketting en een (heel) dikke achterband.

Als je geen 36 voorblad kieat en geen 2.6 a htervand hebt, kan je meestal wel/ook een gewone crank gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie