In mijn gravelbike zit een pressfit bottom bracket. Erin liggen enduro lagers 6806LLB met een opstaand randje
Enig idee waar je dit soort lagers kunt krijgen?
Uiteraard al contact opgenomen met Bike24 want ze hadden aangezien de fiets 2 mnd oud is al uit coulance nieuwe lagers opgestuurd. Maar die missen dat randje en daardoor blijft er speling op het crankstel zitten.
6806 LLB lagers met opstaande rand
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Weet je zeker dat dit randje niet een insert is die eruit kan? 6806llb is namelijk gewoon een normaal BB30 lager, en dat randje ziet er op jouw foto uit als een alu insert. Ik ken wel lagers met een opstaande rand in het midden, maar dat is dan een verlenging van de binnenste lagerring.
Toevallig een DUB crankstel?
Toevallig een DUB crankstel?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Nee Praxis crankstel.
Lager heb ik weer gemonteerd. Die insert zou idd kunnen ... Maar die zit dan wel behoorlijk vast ...
Verklaart wel waarom speling verdwijnt met oude lager en nieuwe lager speling heeft.
Hmzz ... waarom moet het toch altijd zo ingewikkeld fietsenbranche ...
Lager heb ik weer gemonteerd. Die insert zou idd kunnen ... Maar die zit dan wel behoorlijk vast ...
Verklaart wel waarom speling verdwijnt met oude lager en nieuwe lager speling heeft.
Hmzz ... waarom moet het toch altijd zo ingewikkeld fietsenbranche ...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Praxis is 24mm?
Dan is die alu bus een insert/shim om van 30 naar 24mm te gaan.
Het 6806LLB lager is 42x30x7mm.
(Ook bij DUB heb je een shim nodig om van 28,99 naar 30mm te gaan)
Maar als in een gravelbike na 2 maanden de BB lagers al gaar zijn.?.
Dan is die alu bus een insert/shim om van 30 naar 24mm te gaan.
Het 6806LLB lager is 42x30x7mm.
(Ook bij DUB heb je een shim nodig om van 28,99 naar 30mm te gaan)
Maar als in een gravelbike na 2 maanden de BB lagers al gaar zijn.?.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Yep aan 1 kant ... Vandaar dat ik onder garantie nieuwe lagers kreeg. Vraag ik me alleen af is zo'n insert niet te vermijden met een passende lager?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 19 juni 2021, 17:07 Praxis is 24mm?
Dan is die alu bus een insert/shim om van 30 naar 24mm te gaan.
Het 6806LLB lager is 42x30x7mm.
(Ook bij DUB heb je een shim nodig om van 28,99 naar 30mm te gaan)
Maar als in een gravelbike na 2 maanden de BB lagers al gaar zijn.?.
Waarom een insert gebruiken. Ofwel zijn er lagers 42x24x7? Dan is het probleem toch opgelost?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Punt is dat ik hem er weer in heb getikt want ik wilde kunnen fietsen. Misschien morgen nog maar eens naar kijken dan.
Edit: volgens Praxis zelf heb je een 30mm bearing aan de drive side en een 28mm bearing aan de non drive side. Dus die insert is voor 30>28mm. Niet naar 24mm. Pfff waarom van 30 naar 28? Niet gek dat ik daar dus al zo snel speling op heb. Hoe meer tussen schijven (schakels in een ketting) hoe eerder er ergens een zwakke plek zit.
https://www.wychbearings.co.uk/680628-l ... 42x78.html
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
Een insert van 1mm dikte rondom met een perspassing lijkt me vragen om problemen, maar ze hebben dus een lager met een bredere binnenring.
Ook flauw dat het randje aan het lager zit en niet aan de crank.
Ook flauw dat het randje aan het lager zit en niet aan de crank.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ik ga idd nog maar eens contact opnemen met Bike24 want dit verdient niet de schoonheidsprijs idd ...
Maar eigenlijk ligt de 'schuld' bij Praxis works. Die bedenken weer een vreemde constructie met een 30/28 mm crankas. Waarom zou ik wel willen weten.
https://praxiscycles.com/bb-finder/
Titel ... Why are BB so complicated ..
Better; why do we make it more complicated ...
Maar eigenlijk ligt de 'schuld' bij Praxis works. Die bedenken weer een vreemde constructie met een 30/28 mm crankas. Waarom zou ik wel willen weten.
https://praxiscycles.com/bb-finder/
Titel ... Why are BB so complicated ..
Better; why do we make it more complicated ...
Dan kun je heel mooi zonder spanning op de lagers te zetten geen speling op de crankset krijgen door het linker lager op de binnenring tussen linkercrank en de 30 mm as te sandwichen. Nooit geen zwaar lopende lagers.
En nu heb je al een crankset zonder preload adjuster, is het weer niet goed.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
tja ... Ik ben me er eentje
Maar als dat de verklaring is van Praxis is het toch gek dat ik al na 2mnd fietsen een verrot lager heb aan die linkerzijde. Zonder door de modder gereden te hebben.
Maar als dat de verklaring is van Praxis is het toch gek dat ik al na 2mnd fietsen een verrot lager heb aan die linkerzijde. Zonder door de modder gereden te hebben.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
En links heeft eigenlijk minder te verduren dan rechts.
Maar misschien heb je links een steen op een stronk geraakt.
Maar misschien heb je links een steen op een stronk geraakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Kan maar het is van de gravelbike hè .. daar doe ik niet van de hele gekke dingen mee eerlijk gezegd.
Viel me wel op bij controle dat de crank niet zo goed vastgezet was. Dus misschien is daar het probleem ontstaan.
Viel me wel op bij controle dat de crank niet zo goed vastgezet was. Dus misschien is daar het probleem ontstaan.