Hope bottom bracket eet lagers als ontbijt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Volgens mij kun je alleen druk op de binnenste schalen van je lagers zetten als één of beide lagers niet ver genoeg in je frame kunnen. Heb je crank en lagers al eens buiten het frame in elkaar gezet? Kun je dan de breedte tussen de buitenste schalen meten en die vergelijken met de afstand tussen de lagerzittingen in het frame?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

zeroground schreef: di 22 juni 2021, 07:12 Volgens mij kun je alleen druk op de binnenste schalen van je lagers zetten als één of beide lagers niet ver genoeg in je frame kunnen. Heb je crank en lagers al eens buiten het frame in elkaar gezet? Kun je dan de breedte tussen de buitenste schalen meten en die vergelijken met de afstand tussen de lagerzittingen in het frame?
Zoals gezegd; Hope heeft de maatvoering van mijn bracket bevestigd en deze is binnen specs.

Ik heb het nog nooit buiten het frame in elkaar gezet want de breedte van het bracket klopt.

Mijn idee is nog steeds dat de Hope-conversie de hele crank teveel naar NDS verplaatst waardoor het DS-lager niet meer los zit maar geklemd en dus onder spanning staat. De dikte van een ring is namelijk ~1,5mm terwijl de offset van een 'GXP-lager' van Enduro 3,5mm is als ik de maatvoering moet geloven. Nameten kan ik het nog niet ;) Maar de crank zou 2mm opschuiven richting DS met die maten.


Ik ga meemaken of een echt GXP-lager het oplost. :) Er wordt hiermee in ieder geval meer ruimte gecreeërd aan de DS aangezien de crank net iets opschuift richting DS.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Die GXP conversie ringen van Hope zijn er toch enkel om het verschil in as diameter aan de NDS kant op te vangen (22 vs 24 mm) en doet toch verder niets met de breedte?
Ik ken het enkel van mijn vorige frame, waar ik BSA externe lagers van Hope had (met GXP conversie ringen) met een Truvativ GXP crank. Dit was een gewoon 24mm BSA lager en de enige reden waarom het ineens GXP compatible werd waren deze GXP conversie ringen. Die crank zette ik ook altijd met 48Nm vast.
Weet je wel zeker dat je bracketpot 92mm breed is en niet 89.5?
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Het probleem is volgens mij helder: de lagers van je BB komen onder zijdelingse spanning te staan bij het monteren van je crank. Dat hoort niet zo te zijn, want daar kunnen trapaslagers niet tegen. Je crank klem je op de as, nooit op het lager. Dat geldt ook voor een GXP crank. Als je in de huidige setup geen vulringen gebruikt tussen crank en BB (wat overigens vrij ongebruikelijk is) heb je geen mogelijkheid om extra ruimte te creëren. De enig mogelijke conclusie is dan dat je combinatie van BB en crankstel niet past: je BB is te breed c.q. het crankstel is te smal. Je zult dus één van beide moeten aanpassen: óf een smaller BB, óf een breder crankstel.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

EmTeeBee schreef: wo 23 juni 2021, 10:09 Het probleem is volgens mij helder: de lagers van je BB komen onder zijdelingse spanning te staan bij het monteren van je crank. Dat hoort niet zo te zijn, want daar kunnen trapaslagers niet tegen. Je crank klem je op de as, nooit op het lager. Dat geldt ook voor een GXP crank. Als je in de huidige setup geen vulringen gebruikt tussen crank en BB (wat overigens vrij ongebruikelijk is) heb je geen mogelijkheid om extra ruimte te creëren. De enig mogelijke conclusie is dan dat je combinatie van BB en crankstel niet past: je BB is te breed c.q. het crankstel is te smal. Je zult dus één van beide moeten aanpassen: óf een smaller BB, óf een breder crankstel.
Uh? Een GXP crank klem je toch echt alleen op het DS-lager, dat is het gefixeerde punt in de opstelling. Het NDS-lager ligt net vrij, er zit geen preload op de lagers. Je draait eventuele speling er dus niet uit. De crank zit vastgeklemd op de NDS-lager. Dus de ruimte aan de DS-kant wordt ook bepaald door de plaats van het NDS-lager. En een GXP-lager heeft meer offset richting DS dan een standaard lager + Hope-conversie als de online maten kloppen.

Het bracket lijkt te breed maar ik verdenk dat het NDS lager/conversie-kistje de crank teveel naar NDS laat komen waardoor het dus lijkt alsof het bracket te breed is.

Een GXP-crank werkt net even anders dan conventionele cranks en daarom was ik ook op zoek naar GXP-kenners. Nu stop ik met reageren op, goed bedoelde adviezen, waarvoor dank. (echt waar, ook al lijkt het misschien niet meer zo) Niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar er kloppen dingen niet in reacties en ik ga ze niet meer weerleggen. Want het blijft maar terugkomen.

Ik zal een update plaatsen wanneer de postbode langs is geweest met de nieuwe lagers.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

RuudRuud schreef: ma 21 juni 2021, 20:00 Ondanks de goedbedoelde adviezen, waarvoor dank, een GXP-as klem je op het NDS-lager. Het DS-lager klemt niet zijdelings. Er hoort geen preload op de lagers.
Dit is niet helemaal juist.

Dit klopt voor schroefcups (zo is het bedoeld) Maar niet voor pressfit, dan zet je dmv een golfring wel iets preload op de lagers.
Ook bij diverse schroefcups zijn merken dat zo gaan doen. Wat jij beschrijft is wel de initielle bedoeling geweest van sram met gxp en nog niet eens zo slecht verzonnen ook.

Ik heb nu bv op mijn racer de binnen gxp adapter niet en ook geen golfring, wat wel zou moeten, nu draait het soepel en al 5000km ook!

Het probleem kan inderdaad ook zijn dat de splines iets inslijten waardoor je dit probleem krijgt.
Echter heb ik het ook met een nieuwe crank gehad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het probleem kan inderdaad ook zijn dat de splines iets inslijten waardoor je dit probleem krijgt.
Echter heb ik het ook met een nieuwe crank gehad.
Ja, crank uit het frame, stevig aandraaien en meten.
In de ideale wereld klopt het, maar bij TS is er iets niet ideaal.
Misschien vind je hier een aanwijzing:
https://www.hambini.com/sram-gxp-an-engineering-guide/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

RuudRuud schreef: wo 23 juni 2021, 12:45 Uh? Een GXP crank klem je toch echt alleen op het DS-lager, dat is het gefixeerde punt in de opstelling. Een GXP-crank werkt net even anders dan conventionele cranks en daarom was ik ook op zoek naar GXP-kenners. Nu stop ik met reageren op, goed bedoelde adviezen, waarvoor dank. (echt waar, ook al lijkt het misschien niet meer zo) Niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar er kloppen dingen niet in reacties en ik ga ze niet meer weerleggen. Want het blijft maar terugkomen.
Nu ben je wel een beetje aan het muggenziften RuudRuud. Volgens de afbeeldingen die je gedeeld hebt klem je de NDS crank op de as met de converter ertussen. Bij montage zonder converter klem je alleen op de binnenste ring van het lager, je klemt dus niet het lager zelf. En dat was waar ik op doelde. :roll:
De conclusie verandert er verder niet door: je problemen worden veroorzaakt door zijdelingse druk op de lagers. Daar is maar één verklaring voor, namelijk dat je BB te breed is t.o.v. je crankset. Als je je crankset wilt handhaven zal je dus iets aan je BB moeten doen. Dat was je al van plan en dat is goed. :-q

De tip van zeroground om dit na te meten schoof jij snel terzijde, maar ik vind 'm best verstandig. Meten = weten:
zeroground schreef: di 22 juni 2021, 07:12 Volgens mij kun je alleen druk op de binnenste schalen van je lagers zetten als één of beide lagers niet ver genoeg in je frame kunnen. Heb je crank en lagers al eens buiten het frame in elkaar gezet? Kun je dan de breedte tussen de buitenste schalen meten en die vergelijken met de afstand tussen de lagerzittingen in het frame?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

EmTeeBee schreef: wo 23 juni 2021, 14:36 Nu ben je wel een beetje aan het muggenziften RuudRuud. Volgens de afbeeldingen die je gedeeld hebt klem je de NDS crank op de as met de converter ertussen. Bij montage zonder converter klem je alleen op de binnenste ring van het lager, je klemt dus niet het lager zelf. En dat was waar ik op doelde. :roll:
Muggenziften was niet de bedoeling, ik las het dan waarschijnlijk anders dan jij bedoelde. Mea culpa.

Inmiddels kunnen testen;
De test met het echte GXP-Enduro lager was alleen wel van korte duur. De offset/binnenste ring van het lager steekt naar binnen de trapas in. En komt daar tegen de huls die de beide Hope-cups naar elkaar toe trekt. Ik heb het niet perfect kunnen meten en het scheelt niet heel veel maar net genoeg om het lager op slot te zetten. Daar is het dus duidelijk niet voor gemaakt. :)

Wat ik wel heb kunnen testen is de ruimte aan de DS. En die is met het echte GXP-lager spot on, incl wave washer! Dus de initiele gedachte klopt mijns inziens, de crank tov het bottombracket is niet goed uitgelijnd met Hope-conversie.

Ik kwam op het GXP-lager spoor door de onderdelenlijst van een Wheels MFG thread together lager. Dus een Wheels MFG is besteld, blijkbaar is daar met een GXP-crank beter over nagedacht. Kijken of het daar beter mee gaat. :)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb via ali een keer 5 of 6 verschillende GXP adapters besteld.
Bij mij is het dan gewoon proberen.

https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... xp+adapter

Duurt wat langer tot je ze hebt, maar als een paar keer gebruikt.

Doe nou gewoon wat ik zeg, dan is het opgelost :-q
Ik heb deze exercitie al een paar keer meegemaakt
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Jij zegt dat ik de binnenste ring dunner moet maken/weg moet laten. Maar dan komt de crank nog verder naar NDS en wordt dus tov het bracket nog korter. Die oplossing zie ik echt niet.

Het GXP-lager gisteren zou de oplossing zijn als deze net wel in het Hope-lager gepast had ipv net niet. En dat is juist het tegenovergestelde van wat jij zegt. Of ik doe echt de verkeerde aanname dat het probleem aan de DS-kant zit.

En dan nog, de lagers krijg ik er alleen maar uit door op de binnenste ring kracht uit te oefenen dus testen kost ook elke keer een nieuw lager ;)

Maar het WheelsMFG lager is besteld, ik zat in het begin al te twijfelen tussen de Hope en de WheelsMFG... De reputatie van Hope gaf de doorslag. Stukken duurder door de (bijna) verplichte tool maar dat leek het wel waard :winkie:
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

RuudRuud schreef: do 24 juni 2021, 10:34 Jij zegt dat ik de binnenste ring dunner moet maken/weg moet laten. Maar dan komt de crank nog verder naar NDS en wordt dus tov het bracket nog korter. Die oplossing zie ik echt niet.

Het GXP-lager gisteren zou de oplossing zijn als deze net wel in het Hope-lager gepast had ipv net niet. En dat is juist het tegenovergestelde van wat jij zegt. Of ik doe echt de verkeerde aanname dat het probleem aan de DS-kant zit.

En dan nog, de lagers krijg ik er alleen maar uit door op de binnenste ring kracht uit te oefenen dus testen kost ook elke keer een nieuw lager ;)

Maar het WheelsMFG lager is besteld, ik zat in het begin al te twijfelen tussen de Hope en de WheelsMFG... De reputatie van Hope gaf de doorslag. Stukken duurder door de (bijna) verplichte tool maar dat leek het wel waard :winkie:
Volgens mij trek je de juiste conclusie RuudRuud. Door de binnenste ring van de adapter weg te laten wordt het probleem alleen maar groter. Een oplossing zou zijn om een spacer te plaatsen achter de binnenste ring. Daarmee verplaats je de DS crank verder naar buiten en geef je de lagers meer ruimte. Hoe dik de spacer(s) moet(en) zijn is een volgende vraag. Ik zou zelf denk ik 4 spacers van 1 mm dik bestellen; dan kan je een beetje spelen. Het mooiste zou zijn als je zoveel speling kan creëren dat je de wave washer ook nog kwijt kan, zodat je daarmee speling/slijtage kan opvangen. De vulringen zijn vast goedkoper dan steeds nieuwe lagers... ;)
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

EmTeeBee schreef: do 24 juni 2021, 13:39
RuudRuud schreef: do 24 juni 2021, 10:34 Jij zegt dat ik de binnenste ring dunner moet maken/weg moet laten. Maar dan komt de crank nog verder naar NDS en wordt dus tov het bracket nog korter. Die oplossing zie ik echt niet.

Het GXP-lager gisteren zou de oplossing zijn als deze net wel in het Hope-lager gepast had ipv net niet. En dat is juist het tegenovergestelde van wat jij zegt. Of ik doe echt de verkeerde aanname dat het probleem aan de DS-kant zit.

En dan nog, de lagers krijg ik er alleen maar uit door op de binnenste ring kracht uit te oefenen dus testen kost ook elke keer een nieuw lager ;)

Maar het WheelsMFG lager is besteld, ik zat in het begin al te twijfelen tussen de Hope en de WheelsMFG... De reputatie van Hope gaf de doorslag. Stukken duurder door de (bijna) verplichte tool maar dat leek het wel waard :winkie:
Volgens mij trek je de juiste conclusie RuudRuud. Door de binnenste ring van de adapter weg te laten wordt het probleem alleen maar groter. Een oplossing zou zijn om een spacer te plaatsen achter de binnenste ring. Daarmee verplaats je de DS crank verder naar buiten en geef je de lagers meer ruimte. Hoe dik de spacer(s) moet(en) zijn is een volgende vraag. Ik zou zelf denk ik 4 spacers van 1 mm dik bestellen; dan kan je een beetje spelen. Het mooiste zou zijn als je zoveel speling kan creëren dat je de wave washer ook nog kwijt kan, zodat je daarmee speling/slijtage kan opvangen. De vulringen zijn vast goedkoper dan steeds nieuwe lagers... ;)
Ik ga nog 1x moeite stoppen in het Hope-lager en dat is met weggooien in de container ;)

Wel een goede oplossing om losse ringen te gebruiken. Scheelt idd steeds een lager :-q
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

RuudRuud schreef: do 24 juni 2021, 14:05
Ik ga nog 1x moeite stoppen in het Hope-lager en dat is met weggooien in de container ;)
In dat geval mag je 'm wel naar mij opsturen, indien compleet en niet beschadigd.
(gxp spacers niet nodig 8) )
Stuur maar een pm als je die moeite wilt nemen, vergoeding is vanzelfsprekend.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Het Wheelsmfg bracket is snel geleverd (binnen 2 dagen) en zit erin. Wat een verademing tov het Hope-lager zeg :)

In originele configuratie kwam de crank 2,5mm te ver naar de DS. Ik had nog wel een ring liggen voor op de crank maar dat was weer het andere uiterste. Er zit nu een ring onder de NDS-kant van 2,5mm en nu zit de crank mooi uitgelijnd met de cassette en de chain chatcher. Fingers crossed dat het genoeg is en de boel niet losloopt.

Dus helemaal een verademing is het niet maar stukken beter dan het Hope-lager.

Volgende frame wordt gewoon weer een BSA of T47-frame. Ik heb wel weer genoeg van Press Fit. :winkie:
Plaats reactie