Hope bottom bracket eet lagers als ontbijt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Na 500 droge kilometers weer brakke lagers, er zit nog vet genoeg in, het is geen zanderig droogloop gevoel, ze voelen aan alsof er spanning op zat. Daar zit iets dus niet goed...

Nu een stukje informatie voor GXP-kenners :)

Specs:
PF92 frame, frame is goed volgens zeggen;
Hope PF41 bottom bracket;
SRAM GXP crank.

Lagers worden netjes gemonteerd met de Hope montagetool en zeker niet vastgetimmerd op de binnenste ring ;)

De afmetingen samen met Hope en mijn trouwe Mitutoyo gecontroleerd en dat valt allemaal binnen specs.

Volgorde van ringen ed;

DS crank
Hope kunststof seal
Lager
Lagercups
GXP spacer
Lager
Hope kunststof seal
GXP spacer

Dus geen wave washer!

Opvallend;
Als ik de NDS vastzet volgens specs (uit mijn hoofd 45-50Nm, flink vast in ieder geval) dan zit er heel veel spanning op de lagers en draait de crank met veel weerstand. Dat was dus lagersetje 1, daar kijk ik ook niet van op. Dat is gewoon zelf gesloopt ook al blijf je binnen specs ;) Op zich kan ik de crank vast genoeg zetten maar weet niet wanneer het te vast zit. Dat is bij lagers nogal tricky.

Maar waarom kan ik de crank niet goed vastzetten? GXP klemt vast op het NDS lager. Daar komt de crank koud tegenaan en dan trek je de NDS crank vast op het lager. Daar kun je dus in principe niets slopen. Het DS-lager wordt niet geklemd/vastgetrokken. De wavewasher zorgt ervoor dat de seal op zijn plek blijft. Meer niet volgens mij.

Een GXP lager wordt geleverd met een binnenste ring die naar de binnenkant uitsteekt. Hope heeft links én rechts van het lager een uitstulping. Dus komt de crank een stukje meer naar de NDS kant en dus dichterbij de DS kant. Dan trek je misschien de lagers naar elkaar toe?

Nu heb ik als test een Enduro GXP NDS-lager besteld waarbij de binnenste ring 11,5mm dik is en alleen naar binnen komt. En een angular contact lager voor de DS-kant. Ik hoop dat ik dan weer met een wave washer binnen specs van GXP kom. Dus NDS geklemd tussen de as en de NDS-crank en het DS-lager gewoon 'los' op de DS-kant van de as.

Iemand nog andere ideeën waarom het Hope bracket lagers eet?
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Ik moest hier aan denken (zet eerst je geluid zachter):
https://www.youtube.com/watch?v=pFd3LJtTpDo

Die gast is best een beetje koekoek maar heeft wel gelijk op best wat vlakken. Zou het kunnen dat jouw lager schalen niet recht tegen over elkaar zitten?
Laatst gewijzigd door Tazzy op ma 21 juni 2021, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Blood, sweat & gears
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Waarom Hope lagers weet ik niet. Zijn de bussen van je frame wel helemaal recht/vlak/haaks ed? Was dit ook met de originele SRAM lagers?

Ik heb ook altijd erg getwijfeld over het aanhaalmoment van SRAM cranks en of dat wel goed kan gaan icm de lagers. Ik had altijd het idee dat ik meer kracht moest zetten voor het vastzetten van de crank dan voor het persen van de lagers. Die 45-55Nm herken ik wel en dat vind ik erg vast voor een bout waarmee je de lagers naar elkaar toe trekt.

Overigens heb ik nooit problemen gehad met versleten lagers. Die liepen na 1000km nog gewoon soepel, kraakvrij en geluidloos met de originele lagers.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Volgens de experts is het frame goed, dat kan ik zelf niet controleren. Daar heb ik de tools niet voor.

Ik vind de 45Nm niet gek voor een GXP crank. Je trekt in principe de lagers niet naar elkaar toe. Je trekt alleen de NDS crank vast op het NDS lager.

Voorbeeldje van een NDS lager:
Afbeelding

Daar kun je dus flink kracht opzetten. Het enige dat je doet is het samenpersen van de binnenste ring van het lager. Het DS lager zit namelijk niet klem. De originele wave washer moet bijna helemaal plat gedrukt zijn. Dat betekent dat je dus maar een klein deel van een millimeter speling hebt. Maar het DS lager zit niet klem! Er hoort geen pre-load op.

Maar bij de Hope constructie twijfel ik daar dus aan. In tegenstelling tot bovenstaande afbeelding zit daar dus links én rechts een ring van de GXP-convertor. Ergo, de crank komt iets verder naar NDS en dus dichterbij het DS lager. Dat kan natuurlijk teveel zijn waardoor je beide lagers wel naar elkaar toe trekt.

Afbeelding
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Laat de binneste GXP ring gewoon weg.
Draai de crank aan en kijk of de crank dan nogsteeds zwaar gaat draaien bij het vastzetten.

In theorie (zoals Ruudruud ook aangeeft) moet dat die binnenste ring daar niets mee doen, maar ik heb dit ook al 3 of 4 keer aan de hand gehad bij C bear GXP lager in diverse frames en dat loste wel het probleem op.

Werkt dat niet dan wordt het huisvlijt :-)
Vijl dan in stappen van 0,5mm de dikke rand weg van de buitenste GXP spacer. Zo dat de ring dus smaller wordt en de crankas meer ruimte heeft. Ook dat heb ik al bij meerdere fietsen moeten doen. Liever iets speling dan geen speling!!!!!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vijlen moet wel absoluut vlak, anders belast je het lager scheel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Denk ik dan verkeerd? Als ik de binnenste ring weglaat of dunner maak komt de DS nog dichterbij het DS-lager. En daar zit nu al het probleem lijkt me.

Enige oplossing die ik zie is juist de hele crank meer ruimte geven aan de DS-kant. Dus een dikkere ring aan de binnenkant van het NDS-lager.
boskees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 30 oktober 2006, 18:36

Zelf heb ik ook zo n hope BB in mijn fiets. Gebruik het al een lange tijd en heb enkel de lagers vervangen. Na ongeveer een jaar redelijk gebruik. Ik heb alleen niets met aanhaal momenten van hope. Ik vind ze nog al heftig. De bracket zit bij mij zonder moment vast. Wel stevig.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik ken dit lager alleen van de 24mm shimano-compatible variant en heb de lagers juist als heel duurzaam ervaren.

Is het niet zo dat als je de zaak breder maakt met spacers dat je met die +/- 50nm de cranks heel erg tegen de lagers aandrukt?
Je wilt juist net geen druk tegen de lagers zodat de as en cranks soepel kunnen draaien.
Ik had een Raceface Next 24mm crank (geen gxp dus) in zo'n Hope PF41 lager en dat kwam ook best wel nauw met juiste spacers en correcte dustcaps maar ik weet nog vooral dat te straks aandraaien er voor zorgde dat de hele handel niet meer soepel kon draaien. En een lager dat niet soepel draait, die draait de vernieling in.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Een GXP-crank is voor zover ik weet iets minder breed tussen de lagers dan een 24mm hollowtech II.

Het principe is anders.

Nou goed, ik ga wel zien met het Enduro GXP-lager ipv een normaal lager met Hope-conversie.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Het lijkt erop dat je GPX spline teveel speling heeft waardoor je hem te ver door kunt draaien en daarmee zijdelingse druk op je lagers uitoefent. Kunnen gewone kogellagers niet tegen.

Maat dat zou je wel moeten voelen, als je alles aandraait en je lagers krijgen een zijdelingse belasting dan draait je crank niet soepel. Als dit niet het geval is, dan is het weel heel erg vreemd dat je je lagers zo snel verslijt.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ondanks de goedbedoelde adviezen, waarvoor dank, een GXP-as klem je op het NDS-lager. Het DS-lager klemt niet zijdelings. Er hoort geen preload op de lagers.

Behalve bij de mijne, als ik de crank aandraai gaat het geheel zwaar lopen. (zoals te lezen in de startpost)

Dat is technisch onmogelijk bij een GXP-crank en bracket als het binnen specs is. Dus is er iets niet binnen specs. Mijn gok is de Hope-convertor. Die zorgt voor een opvulling aan de binnen- en buitenkant van het NDS-lager. Andere GXP-lagers hebben alleen (een grotere) opvulling aan de binnenkant.

Dus komt de crank een klein stukje meer naar buiten DS.

De andere lagers (22x37x8 GPX) zijn besteld. Ik zal het uit gaan vinden of het allemaal nog past. En anders toch maar weer een BSA-frame gaan zoeken. Daar had ik dit ge-emmer niet :D
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Kan het niet aan te lange splines op je crankas liggen of ging je oem lager wel langer mee?
Verder iig je een na laatste zin bij volgende aankoop op 1 zetten :-q
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Eet je Hope alleen het NDS lager als ontbijt, of allebei?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

zeroground schreef: di 22 juni 2021, 00:14 Eet je Hope alleen het NDS lager als ontbijt, of allebei?
Beide kanten. Dus worden ze wel naar elkaar toegetrokken in het geval van de Hope-conversie-kit, mijn frame en mijn bottom bracket. Dat wordt bevestigd doordat het geheel zwaar gaat lopen bij een aanhaalmoment dat flink lager ( ;) ) ligt dan 50Nm.

Dutch: goede gedachtengang, volgens mij heeft de crank ook in mijn vorige BSA-frame gezeten. Daar ben ik 99% zeker van.

Er heeft overigens nooit een ander bracket in dit frame gezeten.
Plaats reactie