Dropperpost muurvast in frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Mijn RS Reverb (non-stealth) zit muurvast in het frame van m'n Kona Honzo. Echt ram takke vast.

Ik heb de bottom bracket losgeschroefd en zo langs de onderkant van de seattube WD40 erin laten lopen, dat een nacht laten staan. Hielp niet. Vervolgens heb ik 45 min koken water over de seattube gegoten en met een blok hout en een hamer de dropper proberen los te tikken. Hielp ook niet. Ik heb ook met een kleine schroevendraaier geprobeerd de seattube vanaf boven een beetje open te buigen en daar WD40 in laten lopen. Ook geen soelaas. Het ding komt niet los. Geen millimeter...

Het lukt me ook niet om te wrikken, zoals je normaal zou doen, want dan draai je alleen het bovendeel van de dropper door de keys heen. Ik ben redelijk radeloos aan het worden nu... Liefst blijft de dropper in tact, maar ik ben volledig akkoord om het ding op te offeren als 'ie maar uit m'n frame komt.

Wie heeft de gouden tip?
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

geen garantie - maar dit werkte bij mij.

Zie topic:
viewtopic.php?f=9&t=143596

lang verhaal kort. zelfde als jij. alle soorten smeermiddel wel gehad en laten trekken. Uiteindelijk met "losse" zadelklem gewoon de lokale route gaan fietsen en na enige tijd opeens beweging in het geheel.... :winkie:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als je het snel wilt regelen dan de pen opofferen. Inzagen van de zadelpen is dan een optie. Moet eerst het binnenwerk eruit. Is ook nog een uitdaging.

De splines draai je niet zomaar kapot. Oxidatie die de pen klem zet is het probleem. Mechanisch losmaken ( een tik naar beneden kan daarbij ook helpen) is een 1e stap dan met kruipolie inweken. Dan kun je mogelijk meer ruimte creeeren
Gebruik echte kruipolie i.p.v. wd 40. i.c.m. verwarmen en veel tijd meerdere weken.

Aluminium vervormt als je er langzaam kracht opzet. Bij een kracht impuls blijft de vorm intact en komt de kracht op de plaats waar je het wil hebben. Waarbij vervorming alsnog mogelijk is.

Voor dit soort problemen is er geen handleiding, werken op ervaring/gevoel en kennis van anderen.

Bovenstaande is ook een mooie manier van werken.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Hoe krijg jij 45min lang kokend water aangeleverd? Dat moet een flinke boiler zijn geweest of een snelle Cooker :D

Anyhow, ik wilde een verfbrander op gepaste afstand aanbevelen, maar daar je al met warmte gespeeld hebt zal dat geen oplossing bieden. Zo veel mogelijk van het frame af en dan op z'n kop met de dropper in een bankschroef schijnt ook te werken. Dan gebruik je het frame als hevel en kun je meer kracht zetten.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat laatste werkt in mijn ervaring 9 van de 10 keer. Mocht je in de buurt van Schiedam zitten: ik heb tubeblocks die waarschijnlijk netjes om je Reverb passen, en een vrij forse bankschroef. (En een voorliefde voor Honzo's ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

MarkMeisner schreef: ma 28 juni 2021, 15:44 Hoe krijg jij 45min lang kokend water aangeleverd? Dat moet een flinke boiler zijn geweest of een snelle Cooker :D
Twee waterkokers en dan om en om

suravida schreef: ma 28 juni 2021, 16:57 Dat laatste werkt in mijn ervaring 9 van de 10 keer. Mocht je in de buurt van Schiedam zitten: ik heb tubeblocks die waarschijnlijk netjes om je Reverb passen, en een vrij forse bankschroef. (En een voorliefde voor Honzo's ;-) )
Helaas, ik woon in Bilthoven. Maar mocht het nou écht niet gaan, dan weet ik je te vinden. :D
Eerst maar eens kijken wat er gebeurd als ik een rondje Lage Vurusche doe met de klem los. Heb een bus echte kruipolie besteld, komt morgen, dan kan ik 'm tot het weekend laten weken...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alu zet bij verhitting meer uit dan staal.
De pen klemt dan alleen maar vaster.
Afkoelen is beter.
En dan langzaam, je wilt dat de pen afkoelt.
Evt vlak voor het wrikken het frame verwarmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Honzo schreef: ma 28 juni 2021, 17:22
MarkMeisner schreef: ma 28 juni 2021, 15:44 Hoe krijg jij 45min lang kokend water aangeleverd? Dat moet een flinke boiler zijn geweest of een snelle Cooker :D
Twee waterkokers en dan om en om

suravida schreef: ma 28 juni 2021, 16:57 Dat laatste werkt in mijn ervaring 9 van de 10 keer. Mocht je in de buurt van Schiedam zitten: ik heb tubeblocks die waarschijnlijk netjes om je Reverb passen, en een vrij forse bankschroef. (En een voorliefde voor Honzo's ;-) )
Helaas, ik woon in Bilthoven. Maar mocht het nou écht niet gaan, dan weet ik je te vinden. :D
Eerst maar eens kijken wat er gebeurd als ik een rondje Lage Vurusche doe met de klem los. Heb een bus echte kruipolie besteld, komt morgen, dan kan ik 'm tot het weekend laten weken...
geen geluk nog? :winkie:
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Nee helaas. Heb een bus kruipolie gekocht, de bottombracket eruit geschroefd en de seattube ermee vol gesprayd. Toen een week laten staan en een rondje gaan fietsen, maar er komt geen beweging in helaas. Dus tja, het wordt toch de bankschroef denk ik...
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Verwarmingsinstallateurs hebben tegenwoordig apparatuur om leidingen tijdelijk te bevriezen, misschien kunnen ze die ook even om je zadelpen zetten.
Laatst gewijzigd door barttore op do 8 juli 2021, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ah, je hebt de reactie nu wel even gelezen :wink:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie