Push to unlock fox 3 standen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
walters83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 17 juni 2018, 16:40

Ik heb het forum doorgezocht en op internet maar het is me niet helemaal duidelijk.
Vorige week een nieuwe fiets gekocht ( overjarig model 2016) Hier zit een fox 32 elite fit4 op en dps elite.

Beiden worden aangestuurd met 1 hendel.
Vanaf dag 1 vond ik het een waardeloos systeem. Loopt voor geen meter. Dus ik dacht alleen de achterdemper aan te sluiten.
( Ik was in de veronderstelling dat het push to lock was )
Vandaag met fietsen kwam ik er dus achter dat ik met de achterdemper de hele tijd in de lockout positie reed ( overigens geen verkeerde setting vond ik, hou wel van wat stugger )

De voorvork vond ik wel wat stug dus zodoende dacht ik het hele setje maar weer aan te sluiten om de voorvork ook te kunnen unlocken.

Het zit nu en ik moet het nog even proberen met fietsen maar eigenlijk vind ik het nog steeds een waardeloos systeem.
Nu komt ie.

1. Is het makkelijk om te zetten naar push-to-lock met een nieuwe lever die bv maar 2 standen heeft ? ( ik ben niet zo kritisch en rijd meestal de hele tijd in dezelfde stand)
2. Is het makkelijk te doen om het eventueel terug te bouwen naar een handmatige hendel ( eventueel alleen voor )
3. Is het gek dat ik de lockout positie eigenlijk het lekkerste vind rijden ( zat wel op 240 psi en nu ongetest naar 270 psi gezet in de lockout mode omdat ik de sag eerst had afgesteld op de lockout bleek achteraf.)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Niet zo lang geleden hebben we dit onderwerp al eens voorbij zien komen. Je verwoord precies wat ik al tijden zeg. Een belachelijk systeem dat push to unlock. Want je wilt nl een vork en demper die werken en niet standaard niet werken. Niet voor niets hebben ze dit in latere modellen gewijzigd hoewel het soms nog wel voorkomt. Dan nu antwoord op je vragen:

1+2) neem even contact op met Fox. Zij kunnen je precies vertellen wat er allemaal mogelijk is. Er zijn nl diverse filmpjes hoe het andersom gedaan wordt (omzetten push tot lock naar unlock) en ook punt 2 is wel een optie voor.
Kost wel geld en is zeker niet even een palletje omzetten ofzo.
3) het klinkt alsof je van een hardtail komt?! Dan is het idd eerst even wennen. Maar je demper standaard op lockout is niet waar die voor bedoeld is. Ga er dus juist mee rijden in de open stand om te ervaren dat het toch wel comfortabel rijdt. Ergo; ik heb er ook zeker 1-2 maanden aan moeten wennen en dacht ook steeds dat het fijner was met harde/dichte demper. Maar neem maar een paar wortelpaden en wat snel opvolgende hobbels en je bent snel om.

Trouwens die Fox lockout is idd drama. Ik heb de Scott Twinlock 3 pos erop gezet en dat is een verademing tov die Fox. Te koop bij oa bikesuspension.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
walters83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 17 juni 2018, 16:40

hanjovdberg schreef: di 29 juni 2021, 09:07 Niet zo lang geleden hebben we dit onderwerp al eens voorbij zien komen. Je verwoord precies wat ik al tijden zeg. Een belachelijk systeem dat push to unlock. Want je wilt nl een vork en demper die werken en niet standaard niet werken. Niet voor niets hebben ze dit in latere modellen gewijzigd hoewel het soms nog wel voorkomt. Dan nu antwoord op je vragen:

1+2) neem even contact op met Fox. Zij kunnen je precies vertellen wat er allemaal mogelijk is. Er zijn nl diverse filmpjes hoe het andersom gedaan wordt (omzetten push tot lock naar unlock) en ook punt 2 is wel een optie voor.
Kost wel geld en is zeker niet even een palletje omzetten ofzo.
3) het klinkt alsof je van een hardtail komt?! Dan is het idd eerst even wennen. Maar je demper standaard op lockout is niet waar die voor bedoeld is. Ga er dus juist mee rijden in de open stand om te ervaren dat het toch wel comfortabel rijdt. Ergo; ik heb er ook zeker 1-2 maanden aan moeten wennen en dacht ook steeds dat het fijner was met harde/dichte demper. Maar neem maar een paar wortelpaden en wat snel opvolgende hobbels en je bent snel om.

Trouwens die Fox lockout is idd drama. Ik heb de Scott Twinlock 3 pos erop gezet en dat is een verademing tov die Fox. Te koop bij oa bikesuspension.


Thx voor de reactie.
Ik heb op de site van bikesuspension ieg de hendel voor de voorvork gevonden.
Die schijnt erg makkelijk naar een handmatige lockout te zetten.
Ik zag dat hij ook verschillende lockout hendels verkoopt. Dus misschien in de nabije toekomst een nieuwe hendel die beter is ( wil dan 1st ombouwen naar 1x11 denk om wat ruimte te krijgen)

Ik los dat eerst op en probeer de push-to-unlock nog even aan te houden op alleen de achterdemper.
Woensdag maar is even testen met de 270psi druk op Schoorl in open mode.


Overigens kom ik inderdaad van een hardtail af, scherp opgemerkt ;-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stop met het locken van je vering !
Zo simpel is het.
Je hebt een FS gekocht en niet een HT met een starre vork.

Los daarvan ben ik het met je eens dat het een hopeloos systeem is en dat zoiets gewoon goed zou moeten werken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
walters83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 17 juni 2018, 16:40

ThaSingleTrackMastah schreef: di 29 juni 2021, 11:48 Stop met het locken van je vering !
Zo simpel is het.
Je hebt een FS gekocht en niet een HT met een starre vork.

Los daarvan ben ik het met je eens dat het een hopeloos systeem is en dat zoiets gewoon goed zou moeten werken.

Ben ik ipc met je eens. Ik hoef hem ook eigenlijk niet te locken. Alleen nu vind ik hem in de open modus echt wat te soepel. Misschien dat ik bikesuspension wel even vraag of ze hem naar mijn wens kunnen tunen. Dan sloop ik de remote lockout er gelijk vanaf 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lockout is onder zeer beperkte omstandigheden iets sneller.
Ik snap dat XC wedstrijdrijders naar iedere seconde zoeken.

Maar in de dagelijkse praktijk vd forumbiker biedt lockout alleen echt voordeel als je een viaduct op stoempt.
En dan is het maar net wat je belangrijk vindt.

Zinvoller is het om de vering goed af te stellen / af te stemmen.

En als je ooit in het buitenland de Alpe d Huez omhoog fietst, dan kan je altijd nog de handmatige lockout gebruiken :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik gebruik hem vnl voor lange rechte saaie (fiets)paden. Nooit op de route dan staat ie (vork/demper) altijd op trail of helemaal open. Dat verschilt per route of trail. De flowtrail is ideaal voor de trail stand en de open voor de afdalingen.

Ook hang ik de fiets altijd open weg.

Ik heb overigens in mijn demper (bijna dezelfde als jij) een extra spacer gedaan. Daardoor werd de demper ook wat stugger naar het einde toe en was het echte deinen weg. Nu een verademing.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Push to unlock zit ook op mijn Orbea Oiz.
Onbegrijpelijke keuze om je vering standaard te locken inderdaad. Nooit echt gezocht naar een oplossing, maar als dat enigzins te doen is qua kosten zou ik het toch overwegen.
Bicycle, bicycle, bicycle
walters83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 17 juni 2018, 16:40

hanjovdberg schreef: di 29 juni 2021, 20:01 Ik gebruik hem vnl voor lange rechte saaie (fiets)paden. Nooit op de route dan staat ie (vork/demper) altijd op trail of helemaal open. Dat verschilt per route of trail. De flowtrail is ideaal voor de trail stand en de open voor de afdalingen.

Ook hang ik de fiets altijd open weg.

Ik heb overigens in mijn demper (bijna dezelfde als jij) een extra spacer gedaan. Daardoor werd de demper ook wat stugger naar het einde toe en was het echte deinen weg. Nu een verademing.
Extra spacer zat ik ook aan te denken.
Vandaag gereden in open stand en gaat ipc prima. Prefereer nog wel de trail stand.

Overigens snap ik het push-to-unlock wel als racer. Als je kabeltje breekt of loskomt of wat dan ook staat ie in ieder geval in klimstand.
Ik haal vandaag of morgen dat blokje er tussenuit die de kabel naar 2 splits zodat de kabel naar de achter demper wat minder speling heeft.
Verder ging het vandaag eigenlijk wel prima. Thx voor de reacties allemaal :bier:
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb ook een orbea oiz met lock out op het stuur die tegelijkertijd voor- en achterdemper kan bedienen. Ik rijd op de routes in de open stand maar wil op het fietspad de peddelstand graag inzetten. Daarnaast heb ik een extra spacer in de achterdemper gezet wat mij heel erg goed bevalt. Verder is het zaak de achter- en voordemper natuurlijk goed op je eigen gewicht af te stellen zodat ie niet teveel deint.

Maar, het is ook een kwestie van proberen.. een FS alleen gebruiken in de dichte stand, is echt doodzonde!
Plaats reactie