Demper doormidden gebroken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ja je leest het goed: het ene moment ram je lekker in La Grave over de paadjes en even later kun je 800 hoogtemeter naar beneden lopen... Rockshox Super Deluxe coil demper doormidden! Nou heb ik in de loop der jaren een hoop zaken gesloopt maar deze was nieuw voor me.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het betreft een Propain Tyee CF en dit schijnt vaker voor te komen bij deze fiets/demper. Je kunt aan de (vermoeiings)-breuk duidelijk zien dat er een buigend moment op het demperoog is komen te staan waar ie niet tegen bestand is.. Het feit dat er een moment wordt doorgeleid door een (als het goed is) vrij draaiend scharnier is opmerkelijk en geeft aan dat er iets niet helemaal werkt zoals het zou moeten..

Contact opgenomen en wordt als het goed is onder garantie vervangen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat lijkt op hoe die CaneCreek kapot was gegaan die in een Pole bike zat hier op het forum. Dat was ook een coil.

Hopelijk kun je met een andere demper in de tussentijd nog doorfietsen.
Laatst gewijzigd door Elvander op do 1 juli 2021, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Speling op de achterbrug misschien?
Er schijnen toch al zijdelingse krachten op een achterdemper te komen ook als je geen speling op de achterbrug hebt, dus door de loop der jaren en wisselende belastingen;zie het resultaat.
Maar t belangrijkste; ben jezelf ongedeerd gebleven😅?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Well. That sucks!

Hopelijk heb je nog een andere demper kunnen sourcen... Propain leverde de fiets met die demper? Dan zou het toch op elkaar afgestemd moeten zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Da's ruk.

Demper stuk frame niet. Zo ontworpen?

Frame flext teveel voor de demper.

Ik weet niet wat je er allemaal al mee gedaan en hoe je pittig je rijdt. La grave is een mooie plek om stevige routes te rijden. Dusss...
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Zelf helemaal oke, dankje! Het gebeurde ook niet bij een dikke drop oid; was gewoon aan het rijden en fiets voelde opeens vreemd + rammelend geluid = oh oooh... :-{

Ter verduidelijking: de fiets was/is nieuw - twee weken (weliswaar stevig) gebruikt. En inderdaad met deze demper geleverd. Ik na vijf minuten vloeken op mijn telefoon een nieuwe demper + express shipping besteld; de volgende dag zat ik gelukkig weer op de fiets. Was wel een half uur vijlen voor nodig maar heb het passend gekregen.

Het is duidelijk dat er krachten op de demper komen die er niet op horen. Te veel frame flex zou kunnen... ..maar dan zou ik eerder een torsiebreuk verwachten. De lijn die zichtbaar is door het hart van de breuk doet mij vermoeden dat er een oscillerend buigend moment is geweest, alsof de demper niet vrij kan draaien in de ophanging.

Dat is ook de theorie die op Facebook (Propain owners groep) geopperd wordt: er zou (veel) teveel wrijving in de demper ophanging zitten waardoor ie feitelijk niet vrij in de bushing kan roteren. Men raadt Huber bushings aan; deze zouden veel soepeler draaien en daarmee zou het probleem opgelost zijn.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

.... I was JRA (Just Riding Along) when suddenly :-q
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Shit man. Wel goed snel opgelost!

Jammer dat stangkoppen/rose joints niet doorgezet hebben. Vroeger leverde cane creek dempers met deze. Tegenwoordig levert Nicolai/Geometron deze op de G1. Wellicht meerdere merken die deze oplossing nog leveren. Dan is de demper theoretisch niet beïnvloed doorvervorming achterbrug.

Huber bushings zijn waarschijnlijk ook een goede oplossing ja. Fijn spul, ook jaren mee gereden.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Hm, best heftig.
Laat ik net n tyee besteld hebben, met coil. Goed om in de gaten te houden.
Welk model jaar is t?
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4105
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Dit schijnt te komen door te strakke bushings idd. Ik heb er nu naaldlagers ingezet en het schijnt dat spherical bearings dit ook moet tegen gaan, maar zijn nauwelijks te krijgen. Huber bushings zijn nog steeds glijbussen, dus zitten eigenlijk nog steeds heel strak.
⛧⛧⛧
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

DuReal schreef: do 1 juli 2021, 16:34 Dat is ook de theorie die op Facebook (Propain owners groep) geopperd wordt: er zou (veel) teveel wrijving in de demper ophanging zitten waardoor ie feitelijk niet vrij in de bushing kan roteren. Men raadt Huber bushings aan; deze zouden veel soepeler draaien en daarmee zou het probleem opgelost zijn.
Enduro naaldlager-bushings, komen inclusief montage-bussen (want moeten in die lagers passen), goed verkrijgbaar en kosten de wereld niet - de montagebussen van Cane Creek waren duurder exclusief de DU-bushings!
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

DuReal schreef: do 1 juli 2021, 16:34 Dat is ook de theorie die op Facebook (Propain owners groep) geopperd wordt: er zou (veel) teveel wrijving in de demper ophanging zitten waardoor ie feitelijk niet vrij in de bushing kan roteren.
Kan je dat niet checken door 1 kant los te laten en even te voelen hoe soepel of zwaar hij draait?
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4105
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

MVMVML schreef: vr 2 juli 2021, 09:46
DuReal schreef: do 1 juli 2021, 16:34 Dat is ook de theorie die op Facebook (Propain owners groep) geopperd wordt: er zou (veel) teveel wrijving in de demper ophanging zitten waardoor ie feitelijk niet vrij in de bushing kan roteren.
Kan je dat niet checken door 1 kant los te laten en even te voelen hoe soepel of zwaar hij draait?
Had ik met de Pole ook gedaan toen hij afgebroken was, maar ik kon hem nauwelijks met de hand bewegen... Alleen je moet ook kijken hoeveel hij draait op dat punt, als hij nauwelijks draait dan heeft het weinig zin om er naaldlagers of soepelere bushings in te zetten. Dan zal het voornamelijk frame flex zijn en zouden spherical bearings de oplossing moeten zijn.
⛧⛧⛧
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

mijn vriendin heeft sinds kort ook een tyee met rockshox coil, na alle verhalen op de diverse propain facebook groepen hebben we ook maar de huber bushings besteld (dit weekend er even in zetten)

een mogelijk oorzaak die genoemd word is dat je bij normaal gebruik de bushings maar kleine slag draaien.
ga je keer naar bikepark of neemt flinke drops, dat de bushings dan opeens een grotere slag draaien die ze niet gewend zijn, en waar ze nog niet ingesleten zijn, dat zou voor breuk kunnen zorgen.
vind het sterk verhaal, maarja.
De demper breuken hoor je allen maar bij de standaard bushings, nog niets voorbij zien komen met de huber bushings of de enduro glijlagers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alleen je moet ook kijken hoeveel hij draait op dat punt, als hij nauwelijks draait dan heeft het weinig zin om er naaldlagers of soepelere bushings in te zetten. Dan zal het voornamelijk frame flex zijn en zouden spherical bearings de oplossing moeten zijn.
Nauwelijks draaien is ook draaien.
Als het lager draait hoeft er verder niets te flexen om die beweging op te vangen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie