Demper doormidden gebroken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Maatje van mij met een Tyee is ze toch maar preventief gaan vervangen voor oa Portes du Soleil. :winkie:
Al heeft die een Fox-air en geen veer, maar toch. Zou je maar gebeuren als je paar dagen daar zit en boem.

Nu nummer twee met een Tyee nog overtuigen...
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Naaldlagers ben ik niet kapot van.. Zulke kleine rolletjes.. Ik geloof meer in een glijlager; mits met juist ontworpen/gemaakt (toleranties). De as zat inderdaad behoorlijk strak in de bushing. Maar het zou me niet verbazen als het oog ook axiaal keihard geklemd werd, doordat de bussen links en recht van het demperoog stiekem keihard geklemd werden door de bout omdat ze wellicht een fractie uitstaken t.o.v. de as......

Dan gaat alle 18 Nm boutvoorspanning dus lekker axiaal tegen het demperoog aan ipv door de as.

Zoals gemiddelde MTB met middelmatige mannen al suggereerde had ik dat allemaal wel kunnen uitzoeken/testen alleen lag mijn prioriteit bij het zsm scoren van een vervangende demper. :-q
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

MVMVML schreef: vr 2 juli 2021, 14:26 Al heeft die een Fox-air en geen veer, maar toch.
Deze ellende doet zich specifiek voor bij coil dempers, omdat daarbij de demper-stang een veel kleinere diameter (en daardoor lagere sterkte) heeft. Een luchtdemper is veel vergevingsgezinder voor externe krachten.

Desondanks een goed idee om alsnog actie te ondernemen want wrijving in je draaipunten is nooit een goed idee..
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Zojuist een nieuwe demper ontvangen van SRAM (garantie). Dit weekend installeren met de holy Huber bushings en hopelijk nooit meer aan denken.
Plaats reactie