Moeilijk oplosbare tik/klik/kraak

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Daar had ik nog niet van gehoord.. het zou kunnen. Ik zou het dan moeten testen met een andere vork. Of de vork proberen in een andere fiets.

Enige is dat het geluid wel echt uit het frame lijkt te komen. Het zijn echt van die aluminium 'klikken'. Maar ook moeilijk om echt te horen waar het vandaan komt.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Misschien zit er een k(l) ikker :lol: in je frame??
:-q succes met t opsporen, wil je laten weten wat t was als je 't gevonden/opgelost hebt.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

fiets op achterwiel zetten zonder voorwiel erin dan aan je vorkpoten trekken dan weet je of het uit die hoek komt
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Kan het niet van interne bekabeling af komen (heb ik een keer gehad)
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Misschien zit er een k(l) ikker :lol: in je frame??
Ik hoop het niet :D
fiets op achterwiel zetten zonder voorwiel erin dan aan je vorkpoten trekken dan weet je of het uit die hoek komt
Goede tip, ga ik nog proberen.
Kan het niet van interne bekabeling af komen (heb ik een keer gehad)
Het frame heeft externe bekabeling. Ik heb ook alle kabels en onderdelen verwijderd dus dat is het niet.

Eerst het balhoofd maar vervangen. Spullen zijn besteld. Ik houd jullie op de hoogte. Duimen dat het lukt om op te lossen, anders is het een beetje zonde van de nieuwe onderdelen. :o
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Ben bang dat het toch het frame is en ik moet opgeven. Balhoofd vervangen, en een andere vork geprobeerd: beide zonder resultaat.

Ik heb nu letterlijk alles aan het frame vervangen of getest met een vergelijkbaar onderdeel. Het lijkt er toch echt op dat het frame heel licht 'kraakt' bij belasting.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan zou ik toch eens heel nauwgezet het hele frame bestuderen, want een geluid/kraak/tik kan alleen ontstaan als er iets ten opzichte van elkaar kan bewegen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Heb ik gedaan, maar er is niets te zien.

Mogelijk is het schroefdraad van de bidonhouderboutjes de boosdoener. Er zijn een soort busjes in het frame geperst waar de boutjes in geschroefd zijn. Het ziet er een beetje vergelijkbaar met popnagels uit binnen in het frame. Is eigenlijk het enige wat het nog kan zijn. Een onzichtbare scheur misschien nog, ik kan niet in het frame kijken natuurlijk.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als er geen zicht is dan maar op geluid.
Je kan ook kloppen met bijvoorbeeld met de kunststof handgreep van een schroevendraaier of houten steel van een hamer.
Verandering in het geluid van helder naar dof is een aanwijzing op een scheur beginnende scheur.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Had je jouw crankstel ook vervangen? Ik heb een keer hetzelfde gehad op een racefiets. Alles uit elkaar gehaald en getest. Na lang zoeken bleek er een van buiten onzichtbare scheur te zitten in het (carbon) crankstel. Van buiten niet te zien, maar van binnen dus wel een haarscheurtje. Vervangen en nooit meer problemen mee gehad.
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: di 31 januari 2006, 14:26

Als er geen zicht is dan maar op geluid.
Je kan ook kloppen met bijvoorbeeld met de kunststof handgreep van een schroevendraaier of houten steel van een hamer.
Verandering in het geluid van helder naar dof is een aanwijzing op een scheur beginnende scheur.
Zal ik eens proberen nog. Helaas heb ik geen garantie meer op het frame, omdat ik niet de eerste eigenaar ben, dus ik ben bang dat er ik niet echt verder mee kom. Ik neem aan dat Giant daar niet coulant mee is?
Had je jouw crankstel ook vervangen? Ik heb een keer hetzelfde gehad op een racefiets. Alles uit elkaar gehaald en getest. Na lang zoeken bleek er een van buiten onzichtbare scheur te zitten in het (carbon) crankstel. Van buiten niet te zien, maar van binnen dus wel een haarscheurtje. Vervangen en nooit meer problemen mee gehad.
Ja, heb ik vervangen. Letterlijk alle onderdelen (tijdelijk) vervangen. Helaas zonder resultaat.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Gewoon dat hele frame volpurren, bejju er vanaf.. :bier:

Maar dat alubracket is n klankkast, en meestal komt t toch daar vandaan.
Wat je kunt proberen is de buizen waar ze op t bracket aansluiten dichtstoppen met een stukje pur bv...of een stuk aardappel, alleen houdt dat niet zo lang... 8)
feel the fear,do it anyway!
Plaats reactie