Vandaag geconstateerd dat ik speling heb op mijn achterbrug van mijn Specialized camber (FSR systeem).
Het gaat om de onderste bevestiging van de achterbrug op het frame.
De lagers in het frame zijn nog in orde, draaien prima, als de losse bout in de lagers zit is er nagenoeg geen speling.
Echter als de bout door de achterbrug zit en op moment is aangehaald dan zit er best wel wat speling op.
De achterbrug heeft een open gat en is mijn inziens niet ovaal (de 2e foto hieronder is niet het gat van het achterbrug maar is slechts ter illustratie).
Tussen de bout en de achterbrug bevind zich een taps toelopend bus (axle cone, 2C op afbeelding), die volgens mij uitzet als deze de bout word aangedraaid en de boel klem moet houden.
Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad en bekend met een oplossing?
Hopelijk niet einde verhaal......
Speling op achterbrug nog te verhelpen?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
0,1mm speling op die plek is al veel.
Nauwkeurig op (laten) meten dus.
En weet je zeker dat de.lagers nog goed zijn?
Nauwkeurig op (laten) meten dus.
En weet je zeker dat de.lagers nog goed zijn?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Die 'nagenoeg geen speling' op de losse bout is bij je achterwiel 10 keer meer.
"This species has amused itself to death"
-
- Moderator
- Berichten: 16789
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Die axle-cone is denk ik om de bout te centreren.
(Maar ik begrijp dat zowel de tekening als de tweede foto niet van jouw fiets zijn? Die tekening lijkt van een Trek?)
Wat hierboven al gezegd wordt, een minimale speling op de as/lagering wordt bij het achterwiel al flink meer. Maar er hoort geen voelbare speling te zijn, dus iets is er versleten aan het raken. Wat niet onlogisch is na een bepaalde gebruiksduur/aantal kilometers.
Als je zelf handig genoeg bent kun je de lagers vervangen, en zo niet kun je het laten doen. Hoort in principe bij regulier onderhoud.
En vanaf hier is niet te zeggen waar het aan ligt: wij zien de speling niet, we kunnen niet voelen of alles goed zit, we kunnen niet zien of er een (minimale) afwijking/slijtage aan een onderdeel is...
(Maar ik begrijp dat zowel de tekening als de tweede foto niet van jouw fiets zijn? Die tekening lijkt van een Trek?)
Wat hierboven al gezegd wordt, een minimale speling op de as/lagering wordt bij het achterwiel al flink meer. Maar er hoort geen voelbare speling te zijn, dus iets is er versleten aan het raken. Wat niet onlogisch is na een bepaalde gebruiksduur/aantal kilometers.
Als je zelf handig genoeg bent kun je de lagers vervangen, en zo niet kun je het laten doen. Hoort in principe bij regulier onderhoud.
En vanaf hier is niet te zeggen waar het aan ligt: wij zien de speling niet, we kunnen niet voelen of alles goed zit, we kunnen niet zien of er een (minimale) afwijking/slijtage aan een onderdeel is...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 545
- Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
- Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
- Contacteer:
Dank voor jullie reacties.
Ben met de fiets langs mijn LBS geweest en hij bevestigd dat het toch wel de lagers zijn uitgesleten.
Wat TSTM en Kan niet meer zegt 0.1 speling op de lager is op de achterbrug aan het eind meer.
Ga nu sowieso uit voor zorg alle lagers vervangen, ze zijn inmiddels >3 jaar oud, dus waarschijnlijk ook wel tijd.
Ben met de fiets langs mijn LBS geweest en hij bevestigd dat het toch wel de lagers zijn uitgesleten.
Wat TSTM en Kan niet meer zegt 0.1 speling op de lager is op de achterbrug aan het eind meer.
Ga nu sowieso uit voor zorg alle lagers vervangen, ze zijn inmiddels >3 jaar oud, dus waarschijnlijk ook wel tijd.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Veel watervast vet in de lagers.
Er zit standaatd weinig en dun vet in omdat de fabrikant er van uit gaat dat ze snel rond moeten draaien.
Er zit standaatd weinig en dun vet in omdat de fabrikant er van uit gaat dat ze snel rond moeten draaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 545
- Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
- Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
- Contacteer:
Even een terugkoppeling over dit probleem.
De lagers waren daadwerkelijk versleten.
Inmiddels alle lagers vervangen door enduro max lagers en werkt weer als een zonnetje zonder enige speling
Bedankt voor alle reacties
De lagers waren daadwerkelijk versleten.
Inmiddels alle lagers vervangen door enduro max lagers en werkt weer als een zonnetje zonder enige speling
Bedankt voor alle reacties