Hope pro2 evo naaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is een euvel waar alle alu body's (iig met HG splines) in meer of mindere mate last van hebben.
Maar met een cassette met spider en vast genoeg aandraaien is er goed mee te leven, de Pro2 waar ik het in de eerdere post over had heeft in elk geval in de jaren dat ik ermee reed geen nieuwe body nodig gehad.

Wel altijd met XT cassettes gereden (9-speed nog) en stevig vastgezet. Uiteraard op de kleine -losse- kransjes wel wat invreten, maar dat vijlde ik weer netjes als er een nieuwe cassette op kwam en ik heb nooit een probleem gehad met het verwijderen van de cassette.
Met een stalen body ben je er natuurlijk helemaal vanaf, mits je het geld er voor over hebt en hij leverbaar is...

Eigenlijk zijn die HG splines te ondiep om uit alu gemaakt te worden, er komen teveel krachten op een te klein oppervlak te staan.
Bijvoorbeeld Campagnolo splines zijn veel dieper, dan heb je ook met alu geen invreet problemen.

Zie het verschil...
Afbeelding

Op mijn huidige (mtb) wielsets heb ik bewust voor een stalen body gekozen, een Hope en een Crankbrothers.
Zou het toeval zijn dat Shimano zelf geen alu HG body's levert...? ;-)
Altijd staal, en titanium op XTR.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Toch thuis maar eens kijken, dit probleem komt mij niet bekend voor.
Ik draai altijd gewoon 1 moer los en dan ligt de cassette er af ? :~
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Bij een XD body wel.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

kermit schreef: do 8 juli 2021, 15:35 Wel altijd met XT cassettes gereden (9-speed nog) en stevig vastgezet. Uiteraard op de kleine -losse- kransjes wel wat invreten, maar dat vijlde ik weer netjes als er een nieuwe cassette op kwam en ik heb nooit een probleem gehad met het verwijderen van de cassette.
Met een stalen body ben je er natuurlijk helemaal vanaf, mits je het geld er voor over hebt en hij leverbaar is.
Niks ten nadele van jou, maar jij bent vergeleken bij mij een lichtgewicht. Ik denk dat als ik met mijn volle gewicht op de pedalen ga staan het spul meer te verduren heeft dan bij jou. Zeker die alu bodies zijn te zacht voor iig zware rijders.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben geen lichtgewicht.
Maar mijn alu bodies (HG), Hope, DT en Ali blijven toch heel. Wel putjes, maar geen ernstige defecten.
Ik rij met XT, Deore, Sunrace. Wel allemaal met de grote kransjes op een spider.
Tot nu toe beperken mijn ervaringen met kapotte bodies zich tot
stalen Shimanos...

Maar Hope maakt niet voor niets stalen bodies natuurlijk.
Voor een paar gram extra ben je vh probleem verlost.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie