Frame issues YT Capra of ben ik gek?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Zag laatst dat de rocker link van mijn YT Capra nogal een stuk uitstak naar de aandrijvingskant (DS) vergeleken met de niet-aandrijvingskant (NDS). Was me nooit eerder opgevallen, maar gebruik hem ook niet zo veel. Check deze foto:

Afbeelding

Rocker eraf gehaald, en naast dat er een groef op de as zit en de lagers met een duidelijke tik erin lopen (ondanks dat ze er van buiten nog helemaal piekfijn zonder viezigheid uit zien), bleek lager DS bleek een stuk minder ver in het frame te zitten (ongeveer 1,5 mm verschil). Aandrukken van deze lager zorgde er alleen maar voor dat de as bijna niet meer wou draaien, hij ging er niet verder in. Dus as en lagers eruit gehaald en eens opgemeten. Blijken de stopjes op de as 3 cm uit elkaar te liggen en de stopjes in het frame waar de lagers tegenaan geperst zouden moeten worden slechts 2,85 cm. Een van de lagers kan dus nooit volledig in het frame worden geperst. De rocker zit ook altijd uit het midden zo (tenzij je natuurlijk beide lagers niet volledig in het frame perst).

Zie deze mastertekening:
Afbeelding

Tweede issue dat meespeelt is dat zelfs met de offset naar de DS toe en halve lagerpersing die er nu is, de rocker alsnog te veel naar de NDS zit als je hem wil aansluiten op de achterbrug! Zit een spleet tussen bij de DS, en hij komt tegen de NDS van de achterbrug aan.

YT support doet vooralsnog alsof ze niet snappen waar ik het over heb. Ze zeggen alleen maar 'die rocker moet precies in het midden zitten' (wat dus in mijn geval niet echt kan en ook nog eens enorme spanning op de achterbrug zou geven). Maar ben ik nou gek of wat, want zoiets kan toch hoe dan ook nooit zo ontworpen zijn, dat een lager tegen de stop op de as rust en niet volledig geseat is, of dat je beide lagers er niet volledig in perst?
qrealm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 10:26
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base '20 & NS Metropolis 1 '16

Als het echt zo'n groot verschil is lijkt me dat niet de bedoeling inderdaad.

Mijn Jeffsy heeft ook enige assymetrie maar niks zichtbaars, ik merk dat alleen als ik het frame uit elkaar haal en dan weer in elkaar zet. Dan is het nodig om enige zijwaardse kracht uit te oefenen om alles weer op de plek de krijgen. Als die bearings idd niet helemaal seated zijn (en ook niet kunnen zijn doordat de as te lang is), dan is er duidelijk iets mis lijkt me.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ja toch. Nu snappen ze het eindelijk zelf ook zo lijkt, en kan ik de fiets insturen voor 'inspectie'. Die inspectie ken ik nog wel van toen de fiets net nieuw was en de hele achterkant scheef bleek. Ze deden er toen 8 maanden over, dus heb ze verteld dat ik pas iets instuur als er iets anders klaar staat om gelijk terug te sturen. Zullen wel zien wat ze zeggen. Kwaliteitscontrole is hoe dan ook abominabel: bizar dat dit ooit zo de fabriek heeft verlaten, en helemaal bizar dat toen ze vorige keer de achterbrug vervingen dit niet gezien hebben.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Uiteraard zo het niet moeten etc. maar de makkelijkste oplossing voor jou is misschien om 2x 0,75 mm shims in de lagerpassingen te leggen? Scheelt wellicht een hoop gedoe.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

DuReal schreef: wo 7 juli 2021, 09:09 Uiteraard zo het niet moeten etc. maar de makkelijkste oplossing voor jou is misschien om 2x 0,75 mm shims in de lagerpassingen te leggen? Scheelt wellicht een hoop gedoe.
Zou inderdaad kunnen, maar probleem is dat als ik er shims tussen gooi en de rocker centreer, dat hij niet uitlijnt met de achterbrug. Zelfs met de rocker helemaal naar een kant, zoals hij zat, lijnt hij nog niet mooi uit. Denk dat ik met een gecentreerde rocker de achterbrug een mm of 3-4 naar de niet aandrijfzijde moet duwen. Gezien die achterbruggen van de Capra ook nogal graag scheuren, weet ik niet of dit een goed idee is? Toch wel weer wat extra spanning.

Edit: ik kan hem natuurlijk met ringen naar die ene kant uitlijnen, maar het is wel weer beter voor de lagerafdichting als hij gecentreerd zit. Met zo veel offset zit een van de afdichtingsdopjes op het lager nu met zijn o-ring buiten het frame, in plaats van dat die o-ring helpt bij de afdichting. Sowieso zou ik het met ringen plaatsen eerst heel precies moeten meten, maar er past met geen mogelijkheid een schuifmaat in het frame.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Hmm dat doet dan weer vermoeden dat die 1.5 mm speling bewust is ingebouwd om productie-toleranties van de achterkant op te kunnen vangen.. Maar dan worden dus ook zijwaartse krachten niet (helemaal) afgesteund via de lagering. Vreemd, ben benieuwd naar YT's inhoudelijke reactie, als je die überhaupt gaat krijgen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

DuReal schreef: wo 7 juli 2021, 11:00 Hmm dat doet dan weer vermoeden dat die 1.5 mm speling bewust is ingebouwd om productie-toleranties van de achterkant op te kunnen vangen.. Maar dan worden dus ook zijwaartse krachten niet (helemaal) afgesteund via de lagering. Vreemd, ben benieuwd naar YT's inhoudelijke reactie, als je die überhaupt gaat krijgen.
Volgens hunzelf absoluut niet en zou die as perfect in het midden moeten zitten. Ik vind het dan wel erg twijfelachtig hoe je uberhaupt de lagerpassing in het frame smaller bij elkaar gelast krijgt dan zou moeten, je zou zeggen dat dat met een mal of iets gaat. Maar inderdaad wat je zegt, zo'n zwevend lager kan natuurlijk ook niet, kwaliteitscontrole is YT sowieso vreemd, en heel inhoudelijk zijn hun antwoorden helaas niet.

Ze zijn nu als het goed is aan het uitzoeken hoe het met de framevoorraad staat voor een eventuele vervanger. Althans, hij neemt contact op met 'het betreffende team' (bekend riedeltje als je weleens met frameproblemen contact opneemt met YT, maar wie weet verrassen ze me :tong). Als ik weer wat van ze hoor laat ik het wel even weten hier.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Benieuwd hoe dit wordt opgelost, yt lijkt niet helemaal een goede naam te hebben qua service
Who needs roads when there's dirt
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

twowheeler schreef: do 8 juli 2021, 14:09 Benieuwd hoe dit wordt opgelost, yt lijkt niet helemaal een goede naam te hebben qua service
Haha (of boehoe) niet echt nee. Altijd wijs om een tweede fiets te hebben, als je ene een YT is. Ze hebben me na een paar copy paste mails (ik leek wel met een bot te praten soms), nu eindelijk verzekerd dat ze reserveframes en achterkanten op voorraad hebben. En dat hun doorlooptijd echt 10-15 werkdagen is. Ik denk dat ik er dan toch maar aan moet, de boel wederom opsturen. Hopelijk verbazen ze me dit keer en heb ik hem binnen een maand weer terug. We gaan zien, eerst maar eens even een doos vinden.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Good Luck, benieuwd naar de uitkomst dit maal.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Bericht van YT na inspectie van hun oh zo expertelijke workshop. Ze vinden dit helemaal normaal, hun as zou 'self centering' zijn. Ik vind het heel erg raar dat ze me dit dan niet per mail konden mededelen en me al dit gedoe hadden bespaard. Of het is gewoon enorme onzin natuurlijk. Want wel een beetje raar dan na 300 km een van de lagers niet lekker meer was. En dat die gast op de mail zegt dat dit zeker niet zo hoort. Helemaal klaar mee iig.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Kun je hem dan niet doorsturen naar Hambini?
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Zoals je het nu beschrijft werken er verschillende (te grote?) toleranties tegen elkaar. Zij zeggen dat het ok is, jij kunt alleen degene aanspreken waar je hem gekocht hebt. En dan zul je jouw grieven met een deskundigen advies moeten onderbouwen of een gewillige verkoper moeten treffen.

Balen is het sowieso
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

zeroground schreef: ma 23 augustus 2021, 18:18 Zoals je het nu beschrijft werken er verschillende (te grote?) toleranties tegen elkaar. Zij zeggen dat het ok is, jij kunt alleen degene aanspreken waar je hem gekocht hebt. En dan zul je jouw grieven met een deskundigen advies moeten onderbouwen of een gewillige verkoper moeten treffen.

Balen is het sowieso
Inderdaad, je kan er niets tegenin brengen als zij zeggen dat het goed is zo. Ook al zeiden ze eerst dat het niet goed is zo, en lijkt het me erg raar dat zo'n as zichzelf zou alignen. Alignt ie zichzelf dan ook in een stevige bocht naar de andere kant?
Dutch schreef: ma 23 augustus 2021, 17:46 Kun je hem dan niet doorsturen naar Hambini?
:winkie: Lekker YT helemaal afzeiken, geen slecht idee.
Plaats reactie