DVO onderhoud & suspension cleaner

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat spul staat in de lijst van benodigde spullen voor een service aan m'n DVO vork.
Aangezien ik dat niet heb staan zou ik het ergens moeten bestellen, tenzij er een alternatief middeltje is dat net zo goed gebruikt kan worden :)

Is remmenreiniger ook bruikbaar bijvoorbeeld?

De vork heeft nu zo'n 2.000km gedraaid, zeg 120 uur. Voornamelijk in droge omstandigheden.
Wat ik doorgaans doe: na elke rit zijn netjes de stanchions schoongemaakt met een schone doek en het randje vuil van de seals geborsteld. Af en toe een drupje vorkolie op de buitenkant, paar keer inveren en dan droogvegen.

Ik heb laatst bij RCZ een complete onderkant (lowers) van een Diamond Boost gekocht en daar zitten ook nieuwe seals en bushings in.

Ik wilde eigenlijk gewoon die onderkant wisselen en een basisservice doen. Maar met 100 uur zit je officiëel aan de termijn voor een volledige service, dus ook de airspring en demper. Nu kun je dat denk ik best iets rekken, zeker als je weinig in de blub rijdt zoals ik. Aan de andere kant is het ook zonde om nu alleen een basis te doen als je over korte tijd toch een volledige service moet doen.

Twijfel een beetje of ik dat zelf zal aanpakken... aan de ene kant denk ik dat het wel te doen is, heb wel wat sleutelervaring.
Aan de andere kant heb ik nog nooit een vork zover zelf uit elkaar getrokken, en mis ik wat gereedschap zoals een klem om ronde parts in de bankschroef te kunnen klemmen.

Maar er zijn ook niet veel adressen in NL waar je met een DVO terecht kunt geloof ik...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En dan nog iets... DVO geeft 7.5Wt vorkolie aan.
Daar weten ze in de fietsenbranche wel raad mee qua prijs, vergelijk dit even en bedenk er ook nog bij dat de linkse een 1 liter verpakking is en de rechtse nog geen halve liter. Zeg maar een factor 5 duurder :o

Zit er een verschil tussen die oliën waardoor het toch beter is de fietsenboer te spekken dan de motorboer?

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

DVO onderhoud is vrij makkelijk, ook van de demper. Remreiniger op basis van isopropyl, of een fles spuit-isopropyl is ideaal. Ik gebruik gewoon vloeibare isopropyl.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op vr 9 juli 2021, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Vork olie kun je mijns inziens overal vandaan halen (waar ze t verkopen) alleen natuurlijk met inachtneming van de juiste dikte. Rock shox geeft voor reiniging van hun vorken aan om een alcoholverdunning (isopropanol)te gebruiken(70%). ik zou zo geen reden kunnen verzinnen waarom jij dat niet kan gebruiken. Ikzelf gebruik alcohol om veel onderdelen van de fiets te reinigen. Ik koop dan 90%- ige alcohol dat gebruik ik om schijven en blokken te reinigen/ ontvetten . En verdun een deel met gedeminiraliseerd water tot 70% wat ik dan in een spuitflacon gebruik om mijn vork (inwendig) te reinigen en om bv. remvloeistof te verwijderen na het ontluchten van de remmen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zie hierboven, verdunde alcohol in een spuitflacon, goed idee!

Olie is volgens mij redelijk om het even. Ik heb RSP voor 14 euro per liter.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Makkelijk schreef: vr 9 juli 2021, 12:42 DVO onderhoud is vrij makkelijk, ook van de demper. Remreiniger op basis van isopropyl, of een fles spuit-isopropyl is ideaal. Ik gebruik gewoon vloeibare isopropyl.
Jij hebt het al eens zelf gedaan? Hoe heb je die kwetsbare alu zaken ingeklemd?
Of zit dat spul niet zo vast dat het ingeklemd hoeft te worden maar kun je het ook goed vasthouden (met een stuk rubber of zo voor de grip).

Ik zal eens kijken wat er in die spuitbus remmenreiniger zit die ik nog heb staan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: vr 9 juli 2021, 13:21
Makkelijk schreef: vr 9 juli 2021, 12:42 DVO onderhoud is vrij makkelijk, ook van de demper. Remreiniger op basis van isopropyl, of een fles spuit-isopropyl is ideaal. Ik gebruik gewoon vloeibare isopropyl.
Jij hebt het al eens zelf gedaan? Hoe heb je die kwetsbare alu zaken ingeklemd?
Of zit dat spul niet zo vast dat het ingeklemd hoeft te worden maar kun je het ook goed vasthouden (met een stuk rubber of zo voor de grip).

Ik zal eens kijken wat er in die spuitbus remmenreiniger zit die ik nog heb staan.
Wat bedoel je precies met kwetsbare zaken? Qua klemmen heb ik alleen maar mijn workstand gebruikt om een vorkpoot. Ik heb overigens een Sapphire 34, die is een klein beetje anders natuurlijk.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In de onderhoudsmanuals klemmen ze bijvoorbeeld de dempercartridge in een bankschroef, met zo'n hulpstuk erin.
Afbeelding

Dat komt een paar keer voor, met verschillende diameters. Dus ik vroeg me af, heb je persé zo'n houder nodig of lukt het ook zonder :)
Op zich is alu natuurlijk vrij kwetsbaar en je wilt geen krassen op dergelijke onderdelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

kermit schreef: vr 9 juli 2021, 14:10 In de onderhoudsmanuals klemmen ze bijvoorbeeld de dempercartridge in een bankschroef, met zo'n hulpstuk erin.
Afbeelding

Dat komt een paar keer voor, met verschillende diameters. Dus ik vroeg me af, heb je persé zo'n houder nodig of lukt het ook zonder :)
Op zich is alu natuurlijk vrij kwetsbaar en je wilt geen krassen op dergelijke onderdelen.
Tja...een binnennandje voldeedbij mij ook gewoon en anders wat ceeatief zijn met een blokje hout en een rasp/vijl.

Belangrijkste wat je nodig hebt is een soort spanner:
Deze: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... w&usqp=CAU

Een verfbrander is overigens ook fijn om de seal van de loctite te doorbreken.

En als laatst iets om de demper te ontluchten...ik heb het gedaan met de 22mm dopsleutel en tape.

Succes
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb voor mijn bankschroef 2 vurenhouten plankjes met inkepingen gemaakt om dit soort onderdelen niet te beschadigen. Ik zet die plankjes dan vast met een elastiekje. Uiteraard kun je ook van die kant&klare kunstof beschermers vor je bankschroef kopen
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Zoek wel even op wat voor dikte DVO aanraadt en welke zij zelf gebruiken. Want de ene 7.5WT is de andere niet ;)

Ik gebruik zelf Motorex of Silkolene.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

RuudRuud schreef: vr 9 juli 2021, 15:10 Zoek wel even op wat voor dikte DVO aanraadt en welke zij zelf gebruiken. Want de ene 7.5WT is de andere niet ;)

Ik gebruik zelf Motorex of Silkolene.
Dan kan je heeeel lang zoeken. Geen RS of Maxima olie is het enige wat je gaat vinden. Maar motorex en silkolene zijn wel veel gebruikte.
Ik gebruik de 2.5wt van motorex en fox gold 20wt voor de poten...

Mtbr heeft er een apart topic over geloof ik

Edit:
Gevonden...https://www.mtbr.com/threads/dvo-suspen ... l.1054924/
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ik heb trouwens ook nog WPL olie staan. Daarvan zegt DVO (Ronnie) het volgende:
Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

RuudRuud schreef: vr 9 juli 2021, 15:10 Zoek wel even op wat voor dikte DVO aanraadt en welke zij zelf gebruiken. Want de ene 7.5WT is de andere niet ;)

Ik gebruik zelf Motorex of Silkolene.
Hoe zit dat dan? Is 7.5WT geen aanduiding voor de viscositeit?
Ik heb nog Motorex vorkolie staan, lang geleden eens voor een Fox Float beurtje gebruikt maar weet zo niet uit mijn hoofd welke dikte dat is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

kermit schreef: vr 9 juli 2021, 15:42
RuudRuud schreef: vr 9 juli 2021, 15:10 Zoek wel even op wat voor dikte DVO aanraadt en welke zij zelf gebruiken. Want de ene 7.5WT is de andere niet ;)

Ik gebruik zelf Motorex of Silkolene.
Hoe zit dat dan? Is 7.5WT geen aanduiding voor de viscositeit?
Ik heb nog Motorex vorkolie staan, lang geleden eens voor een Fox Float beurtje gebruikt maar weet zo niet uit mijn hoofd welke dikte dat is.
Ja 7.5WT zou vergelijkbaar moeten zijn maar check die lange lijst maar eens uit de ZIP en vergelijk maar een paar olie-soorten met dezelfde waarde. Merk A 7.5WT is 5WT bij merk B en 10WT bij merk C. Eerder WTF dus :)
Plaats reactie