Shimano remschijf doet het alleen als ie warm is

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
vincevdlaan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 juli 2021, 22:16

Hallo allemaal,

Laatst wou ik een klein rondje op mijn mountainbike fietsen, maar toen ik hem uit de garage pakte en de rem licht indrukte toen hij rolde begon de rem al wat harde piepgeluiden te maken. En ik voelde dat hij niet heel veel deed. Ik had daarna de blokjes eruit gehaald beetje schoongemaakt en terug gedaan maar ze deden toen weer hetzelfde. Daarna had ik nieuwe remblokjes besteld en erop gezet die deden het toen heel goed maar de dag erna deden ze weer precies hetzelfde als eerst. Alleen als ik een rondje fiets en ik hou ze even ingedrukt tijdens het fietsen dan worden ze warm dan doen ze het weer goed. Ik snap er zelf niet heel veel van.

Weet een van jullie hoe dit zou komen of wat ik verkeerd doe?

Groetjes Vince
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Heb je ook de remschijf ontvet voor je de nieuwe remblokjes erin deed?
Zo niet, dan zijn je nieuwe remblokjes nu weer vies.
vincevdlaan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 juli 2021, 22:16

awinkel schreef: vr 9 juli 2021, 22:39 Heb je ook de remschijf ontvet voor je de nieuwe remblokjes erin deed?
Zo niet, dan zijn je nieuwe remblokjes nu weer vies.

En dat is de reden dat de remmen het niet doen als ik mijn fiets pak?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik denk dat er meerdere dingen aan de hand zijn.
Zo te lezen zit er lucht in je leiding. Het piepen komt waarschijnlijk door vettigheid en dat samen doet mij vermoeden dat wellicht bij de zuigers er olie lekt.
Helaas ben ik daar zelf al 2x tegenaan gelopen.
Het beste wat je kunt doen of laten doen is de boel goed ontvetten en ontluchten en dan kijken of het terugkomt. Zo ja, dan de remklauw vervangen.
vincevdlaan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 juli 2021, 22:16

awinkel schreef: vr 9 juli 2021, 22:51 Ik denk dat er meerdere dingen aan de hand zijn.
Zo te lezen zit er lucht in je leiding. Het piepen komt waarschijnlijk door vettigheid en dat samen doet mij vermoeden dat wellicht bij de zuigers er olie lekt.
Helaas ben ik daar zelf al 2x tegenaan gelopen.
Het beste wat je kunt doen of laten doen is de boel goed ontvetten en ontluchten en dan kijken of het terugkomt. Zo ja, dan de remklauw vervangen.
Dat zou wel vervelend zijn als de zuigers olie lekken, maar mijn voorrem had dit ook maar die doet het nu ook weer zou dat ook nog bij de achterrem kunnen? Of moet ik gewoon nieuwe remmen hebben?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

vincevdlaan schreef: vr 9 juli 2021, 22:41
awinkel schreef: vr 9 juli 2021, 22:39 Heb je ook de remschijf ontvet voor je de nieuwe remblokjes erin deed?
Zo niet, dan zijn je nieuwe remblokjes nu weer vies.

En dat is de reden dat de remmen het niet doen als ik mijn fiets pak?
Vette/verontreinigde blokken doen dat, ja.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Eerst goed schoonmaken met remmen reiniger + (weer) nieuwe blokken erin en in tremmen. Als het dan weer terugkomt raken je blokken blijkbaar steeds vervuild. Dan zou ik ook zeggen lekkende klauw.

Zijn het goedkope Shimano remmen? Daarmee heb ik hetzelfde gehad. Klauw vervangen voor een Deore klauw en problemen opgelost.
vincevdlaan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 juli 2021, 22:16

DuReal schreef: za 10 juli 2021, 08:15 Eerst goed schoonmaken met remmen reiniger + (weer) nieuwe blokken erin en in tremmen. Als het dan weer terugkomt raken je blokken blijkbaar steeds vervuild. Dan zou ik ook zeggen lekkende klauw.

Zijn het goedkope Shimano remmen? Daarmee heb ik hetzelfde gehad. Klauw vervangen voor een Deore klauw en problemen opgelost.

Ah oke ga ik doen! Ja het zijn de goedkope shimano remmen volgensmij de mt200 maar bedankt!
vincevdlaan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 juli 2021, 22:16

DuReal schreef: za 10 juli 2021, 08:15 Eerst goed schoonmaken met remmen reiniger + (weer) nieuwe blokken erin en in tremmen. Als het dan weer terugkomt raken je blokken blijkbaar steeds vervuild. Dan zou ik ook zeggen lekkende klauw.

Zijn het goedkope Shimano remmen? Daarmee heb ik hetzelfde gehad. Klauw vervangen voor een Deore klauw en problemen opgelost.

Als ik bijvoorbeeld een nieuwe complete set deore xt remmen bestel, moet er dan ook een nieuwe schijf op? Lijkt mij wel toch. En mijn achterschijf heeft beetje een gouden gloed erover heen dus denk wel dat hij olie lekt
vincevdlaan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 juli 2021, 22:16

Ik denk dat ik een nieuwe complete set deore remmen bestel maar past dat wel op mijn fiets nu? En moeten er dan nieuwe schijven op?Afbeelding
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Je bestaande schijven kan je houden. Wel eerst grondig reinigen met remmenreiniger!
En spuit dat spul a.u.b. alleen op de schijven en dus niet op bijvoorbeeld je naven…
vincevdlaan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 juli 2021, 22:16

awinkel schreef: za 10 juli 2021, 16:17 Je bestaande schijven kan je houden. Wel eerst grondig reinigen met remmenreiniger!
En spuit dat spul a.u.b. alleen op de schijven en dus niet op bijvoorbeeld je naven…
Oke top bedankt! En een deore remklauw zou er gewoon op kunnen?
Deze:
https://m.bikester.nl/shimano-deore-br- ... 36279.html
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

awinkel schreef: za 10 juli 2021, 16:17 Je bestaande schijven kan je houden. Wel eerst grondig reinigen met remmenreiniger!
En spuit dat spul a.u.b. alleen op de schijven en dus niet op bijvoorbeeld je naven…
Liever nog een beetje remmenreiniger/ontvetter op een schone poetsdoek sprayen, en dan pas de schijven met die doek schoonwrijven (net als liever geen kettingolie op de ketting sprayen i.v.m. contaminatie……moeilijk woord) :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Helemaal met je eens. :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

vincevdlaan schreef: za 10 juli 2021, 16:20 Oke top bedankt! En een deore remklauw zou er gewoon op kunnen?
Deze:
https://m.bikester.nl/shimano-deore-br- ... 36279.html
Zo te zien wel, de connectie van de leiding ziet er hetzelfde uit.
Plaats reactie