Goedemiddag allemaal,
Heb sinds ongeveer 2 weken een irritant tikje in het achterwiel tijdens het fietsen.
Als ik de fiets in de montagestandaard heb hangen, dan hoor je niets.
Tis dus alleen maar als ik op de fiets zit.
Het klinkt alsof er een steentje in de band zit, maar na meerdere keren checken niets kunnen vinden.
Het zit denk ik niet in de aandrijving, want als ik stop met trappen hoor je het ook.
En hoe sneller ik fiets, des te sneller de tik.
Inmiddels achter al alles uit elkaar gehad en schoon gemaakt, maar geen resultaat.
Ook visueel gecheckt op eventueel scheuren of breken in het frame.
Geen los zittende of kapotte spaken.
Voor de volledigheid, het betreft een fully: Trek Fuel EX8
Hebben jullie nog ideeën wat ik kan/moet checken?
Tik in achterwiel
-
- All rounder
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019
-
- Extreme Biker
- Berichten: 506
- Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
- Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD
Zit het niet in je remschijf? deze kan een beetje krom zijn en tijdens het daaien tegen je blokjes aan komen, dit kan ook een tik veroorzaken.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
krijg je meestal gelijk
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Als je niets hoor in de standaard maar wel tijdens fietsen wordt er iets dus belast en gaat dan geluid geven.
Ik denk aan de naaf. Welke naven zitten er in? Soms kan een spaak ook tikken of als je een ringetje op je ventiel hebt zitten kunnen die ook een tikkend geluid geven.
Remschijf kan ook dat zou je dan wel moeten horen in de standaard maar dan als een licht schuren. Verder wat Bert zegt. Kan nog veel meer zijn. Tikken en kraken ....
Ik denk aan de naaf. Welke naven zitten er in? Soms kan een spaak ook tikken of als je een ringetje op je ventiel hebt zitten kunnen die ook een tikkend geluid geven.
Remschijf kan ook dat zou je dan wel moeten horen in de standaard maar dan als een licht schuren. Verder wat Bert zegt. Kan nog veel meer zijn. Tikken en kraken ....
-
- All rounder
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019
Er zit een Bontrager rapid drive 54T met een upgrade naar 108t in.hanjovdberg schreef: ↑zo 11 juli 2021, 00:30
Ik denk aan de naaf. Welke naven zitten er in? Soms kan een spaak ook tikken of als je een ringetje op je ventiel hebt zitten kunnen die ook een tikkend geluid geven.
Remschijf kan ook dat zou je dan wel moeten horen in de standaard maar dan als een licht schuren. Verder wat Bert zegt. Kan nog veel meer zijn. Tikken en kraken ....
Deze heb ik er gister uitgehaald, helemaal schoon gemaakt en opnieuw ingevet.
Hierna nog steeds de tik hoorbaar.
Vandaag weer 60+ gefietst met de (achter)vering in een andere stand en de tik lijkt weg.
Normaal heb ik hem in de hardste stand staan, maar gister met schoon maken waarschijnlijk verschoven.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Aha demper dus. Controleer even alle bouten. Kan ook zijn dat er speling op zit.
-
- All rounder
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019
ben er eindelijk achter
achter / om de middelste bout in de triangel, zit een lager.
deze ligt in duizend stukken ongeveer.
iemand een idee welk lager dat is en of deze geperst is?
achter / om de middelste bout in de triangel, zit een lager.
deze ligt in duizend stukken ongeveer.
iemand een idee welk lager dat is en of deze geperst is?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Het draaipunt van je rocker?
Ik denk dat L en R hetzelfde zijn, dus ff aan de overkant kijken.
Ik denk dat L en R hetzelfde zijn, dus ff aan de overkant kijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Even googlen op trek fuel ex8 [jaartal] exploded view (of service manual)
-
- All rounder
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019
Inderdaad beide kanten hetzelfde.
Rechterkant helemaal aan stukken, alleen buitenste ring van het lager zat er nog in.
De linkerkant was nog helemaal heel, maar heb ik er ook uit gehaald.
Deze "schuurde" een beetje alsof er zand tussen zit.
Nieuwe lagers zijn vanavond binnen gekomen en liggen nu in de vriezer.
Vraag me af hoe zo´n lager, zo kapot(zoveel stukken) kan gaan.
Je zou haast denken dat het verkeerd gemonteerd is geweest
Rechterkant helemaal aan stukken, alleen buitenste ring van het lager zat er nog in.
De linkerkant was nog helemaal heel, maar heb ik er ook uit gehaald.
Deze "schuurde" een beetje alsof er zand tussen zit.
Nieuwe lagers zijn vanavond binnen gekomen en liggen nu in de vriezer.
Vraag me af hoe zo´n lager, zo kapot(zoveel stukken) kan gaan.
Je zou haast denken dat het verkeerd gemonteerd is geweest
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 244
- Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
- Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0
Het begint met kwaliteit en uitvoering van de lagers. Lager draait niet rond, wordt maar deels belast. Kogellagers zijn initieel bedoeld voor roterende beweging. Voor de toepassing in de draaipunten zou een naald of ton lager beter geschikt zijn. Zal wel met prijs en afmetingen te maken hebben.
Verder is vocht een dingetje. Minimaal 1 keer per jaar gaat bij mij alles uit elkaar en worden de lagers gecontroleerd en schoongemaakt indien nog soepel en volledig gevuld met vet. Als een lager echt vast gaat zitten dan is de gevolgschade vaak niet meer te repareren.
Als je lagers gaat vervangen kies dan voor Enduro Max Bearings, deze hebben meer kogeltjes en verdelen de druk dus beter. En qua prijs vindt ik deze niet extreem veel duurder en zou ik dus niets anders monteren.
Verder is vocht een dingetje. Minimaal 1 keer per jaar gaat bij mij alles uit elkaar en worden de lagers gecontroleerd en schoongemaakt indien nog soepel en volledig gevuld met vet. Als een lager echt vast gaat zitten dan is de gevolgschade vaak niet meer te repareren.
Als je lagers gaat vervangen kies dan voor Enduro Max Bearings, deze hebben meer kogeltjes en verdelen de druk dus beter. En qua prijs vindt ik deze niet extreem veel duurder en zou ik dus niets anders monteren.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 370
- Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 244
- Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
- Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0
Ik bedoel specifiek de MAX lagers, deze hebben geen kooi maar meer kogels. Zijn daarom ook iets duurder.
Op het plaatje te zien lijkt het idd een MAX te zijn, maar of deze er ook af fabriek inzitten???????
Op het plaatje te zien lijkt het idd een MAX te zijn, maar of deze er ook af fabriek inzitten???????
-
- All rounder
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019
Er zaten 6801RS TPX lagers in, stond verder geen merk op en waren groen.
Zitten nu Enduro lagers in.
Zitten nu Enduro lagers in.