Klikkend geluid bij inveren SID 35 mm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Van de één op de andere dag ineens een klikkend geluid in mijn voorvork.

Het klikje is te horen als de voorvork vanuit ruststand aangesproken wordt, verder is het niet te horen. Lijkt direct onder de zichtbare seals vandaan te komen.

Mss nog goed te melden, soms smeer ik de seal wat bij met voorvorkolie door met een tie-wrap de seals iets weg te duwen waardoor de olie erlangs kan.

Type voorvork is een SID select 35 mm 120 mm uit 2021.

Benieuwd of iemand een idee heeft.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Als het naar jou oordeel echt niet goed is....

Iets met garantie en aanbieden bij Sram?

Of wellicht als de vork aan onderhoud toe is eerst eens onderhoud (laten) uitvoeren?

Vanaf hier, aan de andere kant van het scherm, totaal niet te beoordelen. Het kan van alles zijn, misschien tikken je remblokjes wel in de klauw....
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

thijsgillijns schreef: zo 11 juli 2021, 16:45 Als het naar jou oordeel echt niet goed is....

Iets met garantie en aanbieden bij Sram?

Of wellicht als de vork aan onderhoud toe is eerst eens onderhoud (laten) uitvoeren?

Vanaf hier, aan de andere kant van het scherm, totaal niet te beoordelen. Het kan van alles zijn, misschien tikken je remblokjes wel in de klauw....
Een klikkend geluid (alsof je een knop indrukt) kan niet de bedoeling zijn.

Vork is zo’n 1000 km oud. Opsturen naar SRAM kan altijd nog maar snap liever eerst zelf wat de oorzaak is. Misschien is zelf fixen dan makkelijker en (veel) sneller.

Mogelijk heeft iemand eenzelfde euvel gehad. Dan herken je ook vanachter een scherm :wink:
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Na nog wat verder onderzoek weet ik inmiddels waar ik het moet zoeken. Het klikkende geluid komt van het kunststof kapje voor de afstelling van de compressie, bovenop de rechterkant van de vork. Bij inveren schiet deze een paar millimeter omhoog wat een klikkend geluid geeft. Blijkbaar komt ie daarna ook weer naar beneden.

Vreemd...

Iemand een idee? Ik zie echt niet hoe dit kapje in relatie staat tot de druk opbouw in de vork, het is immers alleen een verstelling.

Heb het kapje eraf gehaald en het klikken was vanzelfsprekend weg. Kapje er weer op, goed vastgedraaid en het klikken was weer terug.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Misschien de demper er eens uitschroeven? Manual of tekening downloaden. Charger demper is dacht ik vrij conventioneel met een uitneembare module bovenin, maar kan me vergissen.

Zover mijn ervaring gaat met RS dempers mag er (uiteraard) niets bewegen bovenin. Misschien zit er een moer los.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie