Sram x9 long cage strakker zetten?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
klauterkamer
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 16:40

Hoi,
Op mijn 'nieuwe' fiets (scott big ed 2015) zit een sram x9 long cage gemonteerd. 10 speed.
Als ik hard over rem kuilen ga dan fladdert de derailleur als een malle en mijn ketting verspringt daardoor ook.
Mijn vorige fiets (specialized fatboy uit hezelfde jaar dacht ik) had een sram x5 en daar had ik nooit gedoe mee.
Is er een manier om m strakker te zetten? Ik weet dat sommige derailleurs een soort lock hebben.... Maar kan op het www niet vinden of deze dat heeft. Of zijn er andere foefjes?

Alvast bedankt!
Dirkjan
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt zo zien of jouw derailleur een zogenaamde "clutch" heeft, als je het ronde ding onder "X9" met "roller bearing clutch" erop niet ziet heeft hij geen clutch. Misschien nog wel sneller te bepalen aan het drukknopje met het slotje erop, daarmee zet je de derailleur vast om het wiel er makkelijker uit te kunnen halen. Zit ook alleen op (Sram) derailleurs met clutch.
Afbeelding

En als hij er wel een heeft zou het echt niet nodig moeten zijn de boel strakker te zetten.
Weet je zeker dat je ketting op de juiste lengte is, niet te lang?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klauterkamer
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 16:40

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga morgen checken of de ketting niet te lang is. Dat slotje komt me niet bekend voor, maar dat check ik voor de zekerheid ook even.
Plaats reactie