Wiel spaken nalopen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Vorig jaar begon mijn achterwiel (dt swiss XR1501) behoorlijk lawaai uit de spaken te geven bij klimmen.
Ik ben hiermee naar een bekende wielbouwer geweest. Deze gaf aan dat het voorwiel prima was, maar achterwiel inderdaad wat te slap. De spaken hadden echter wat schade, en daar kwam een totaalprijs door waardoor we eigenlijk hebben besloten het zo te laten.

Even later is m'n fiets bij de LBS geweest, en deze heeft het achterwiel weer wat meer op spanning gezet.

Nu vroeg ik me af: in hoeverre kan je dit zelf doen? Op vakantie kan ik me een man herinneren die een nieuwe spaak in z'n wiel had gezet omdat de andere gebroken was. Dat moet dus gewoon met minimaal gereedschap kunnen.

Hoe zit dat met thuis je wielen nakijken en eventueel natrekken? We hebben hier wel zo'n speciale richtstandaard, en de goede sleutels. Een spaakspanningmeter heb ik echter niet. Is er dan iets dat je als "simpele" thuis mechanieker aan je wielen kan doen?

Voor de beeldvorming: Ik service zelf de rest van m'n fiets inclusief veerdelen en demper. Heb dus wel wat technische kennis, maar niet veel ervaring met wielen en spaken.
Who needs roads when there's dirt
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een betaalbare spaakspanningsmeter is ook niet geijkt, dus daarmee kun je niet de exacte werkelijke spanning meten. Wel geschikt om de spaken onderling te vergelijken, staan ze mooi gelijk of niet.
Volgens Roger Musson (erkende wielbouwgoeroe) kun je ook goed op het geluid van de spaken afgaan om te beoordelen of ze mooi gelijkmatig gespannen zijn.

Als ze mooi gelijk lijken te staan maar je hebt het idee dat de spaken niet strak genoeg staan kun je gewoon elke spaaknippel een halve slag geven. Altijd kleine stapjes maken.
Met een paar tieraps kun je in de gaten houden of de boel in het midden blijft en er geen slingers in zitten.

Op vakantie is het natuurlijk meer een noodgeval, dan zet je er gewoon een spaak in en probeert die op gevoel net zo strak te zetten als de andere spaken aan dezelfde kant. Hoe meer ervaring je hebt, hoe beter je zult kunnen inschatten wat er precies moet gebeuren.

Het is iig geen rocket science, meer gewoon logisch nadenken en zorgvuldig werken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Op vakantie heb je niet meer nodig dan een spaaksleutel. het op spanning zetten van de nieuwe spaak kan prima op het gehoor door aan de spaken te plukken. Wil je dat wat nauwkeuriger hebben dan kun je ook een app op je telefoon zetten een `spoke tension app` dat weegt ook niet zoveel :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat hier al wordt gezegd. Het is geen rocket science, maar wel een ambacht. Ervaring is belangrijk, maar die moet je opdoen, dus je moet ooit eens beginnen.
Het boek van Roger Musson is een goede theoretische start.
Daarna gewoon eens doen.
Je hebt een goede spaaksleutel nodig.
De wielenrichter kpmt wat minder nauw en een spaakspanningsmeter heb je eigenlijk niet nodig.
(al is die zeker in het begin wel handig om zekerheid te geven over de juiste spaakspanning)

Op vakantie is het vaak een noodgeval.
Dan is alles beter dan niets.
Dan doe je ook wel eens andere dingen die je thuis niet zou doen.
Bijv je Shimano of Magura remmen vullen met LHM, of je Fox vork servicen op de campingtafel, met een tube vet en een bus LHM (alweer).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Perfect, als ik het zo lees is het vooral een stuk minder moeilijk en imponerend dan ik in eerste instantie in m'n hoofd heb. Ik kan dus m'n spaken nalopen en spaken die opvallen omdat ze wat slapper staan wat aantrekken.
Who needs roads when there's dirt
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Op mijn vorige fiets (Merida big nine) begonnen op een gegeven moment de spaken zo nu en dan te breken (na een jaar of 5 gebruik). Na 3 spaken vervangen te hebben besloot ik alle spaken te vervangen.

Gewoon zelf gedaan gebruik makend van tyrap voor het richten en spaakspanning op gevoel. Daarna nog 3 jaar zonder problemen mee gefietst.

Neem de tijd
Kleine stapjes
Na 3 ritjes nog eens nalopen
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Plaats reactie