Notubes latex vs. XC banden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik rijd met een setje bestaand uit wolfpack Trail en Vittoria Mezcal, 2 relatief lichte banden icm notubes latex. Wat me stoort is dat er vloeistof door de wang van de banden blijft komen.

Banden en latex zijn nog niet over de houdbaarheid :)

Is het de combinatie met Notubes latex?
Licht het aan de dunne bandjes? (bij m'n zwaardere (>1kg) Maxxis banden gebeurt het niet, bij een Schwalbe supertrail (>1kg) ook niet
Kan ik het voorkomen? 't rijdt er niet minder om maar ziet er niet uit...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Banden en latex zijn nog niet over de houdbaarheid :)
Hoe bepaal je of de latex IN je band nog goed is?
Zweten is typisch iets van uitgewerkte latex.
(Of van poreuze banden, maar dat is duidelijker te zien en het gaat om 2 verschillende banden)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ik heb dit ook veel meegemaakt met Stans latex. Zou kunnen inderdaad dat je latex “over de datum” is. Ben zelf sinds 6 maanden over op Muc-Off sealant. Zit ook geen ammoniak in waardoor je minder last hebt van aanslag/oxidatie op je spaaknipples bijv mocht er toch nog een beetje achter je tape langs komen. Over de werking van de sealant kan ik niet veel zeggen maar de reviews zeggen dat het prima zou moeten werken. En dus sindsdien geen zwetende banden meer.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Herkenbaar probleem.
Ik gebruik Stan's NoTubes Tyre Sealant (afgesloten dichte fles) i.c.m. met Schwalbe Jumbo Jim 4.4 (Radix)
Na circa 2 maanden begonnen de banden al flink te zweten (nieuwe banden en nieuwe sealant).

Dus zegt het maar.....
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb vroeger stan's gebruikt icm. Conti's raceking supersonische en daar herken ik t van, maarja die zijwanden waren ook 'vloeipapier nu met andere vloeistof(groen??) Gekregen van een vriend, in specialized s-works banden, ook niet de dikte banden maar wel tube-less ready heb ik geen last ervan🤔 Tja,zeg het maar.......... zal wel een combinatie van factoren zijn,toch?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Zeker ook droogte en waar je over rijdt. Kan verder niet zo veel heel kwaad. Is misschien wel slim om er nieuwe latex in te doen als dat er al rondom 3 maanden in zit. Zelf gehad met Raceking Rocket Ron (ook lichte banden) en zowel met Doc Blue alsook Continental sealant.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Zweten = (te) dunne zijwanden. Ik rijd al vele jaren tubeless (met Stan's) met stevige banden, werkelijk nog nooit een zwetende band gehad, ook niet met latex die eigenlijk al vervangen had moeten zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou... Mijn Maxxis Rekon Maxterra Exo zweet ook ietsje als de vloeistof oud genoeg is, m'n Schwalbe Fat Albert snakeskin Trailstar ook. Dat zijn toch geen ultralichte bandjes. Maar dunne banden hebben er idd wel eerder last van.

In mijn ervaring begint het zweten pas als de vloeistof verouderd is en eigenlijk vervangen moet worden. De banden blijven dan overigens nog best redelijk op druk, alleen de lekbescherming is dan uitgewerkt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Apart dat dit zo verschilt. Mijn ervaring beperkt zich overigens tot Schwalbe (Snakeskin) en Conti (Protection), waarbij ik wel moet opmerkingen dat ik altijd veel latex erin kieper (zeker dubbele) en de boel om de 6 tot 8 maanden schoonmaak en vervang (maar ook dan is deze al wel eens wat waterig aan het worden).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij mij gaat zweten ook altijd samen met latex die is uitgewerkt, maar nog wel vloeibaar is.
Dus waterig maar niet meer plakkerig.
Soms droogt latex ook gewoon op, zonder water achter te laten. En dan dus ook zonder zweten.
Scheelt echt per keer, niet alleen per band, de omstandigheden spelen blijkbaar een rol.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Bij mijn Vittoria Barzo's was dit echt al vanaf het eerste moment, ik rijd met behoorlijk lage druk waardoor de wangen van mijn banden redelijk wat te verduren hebben dus ging er vanuit dat dat de reden was. Rijd nu met de WP Race / Trail combi totaal geen last van bij dezelfde druk ( 1.2 / 1.4 ) en zelfde sealant ( stan's notubes )
''Only dead fish go with the flow''
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik ben al een tijdje van de Stan’s afgestapt

Gebruik nu synthetische latex die veel stabieler is, geen Ammoiak meer en ook geen rubber ballen meer in de banden. Mijn bikes staan nu op Conti Revoseal, is ook nog eens een klap goedkoper met 22 EUR voor een hele liter, die ook erg lang goed blijft.

Zweten vanaf dag 1 heb ik nog niet gehad, hooguit iets zweten bij dichtmaken, maar daarna moet het droog zijn.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Hier ook een zwetende Maxxis Assegai.. Vreemd hoor, rijdt al jaren met Maxxis + Stans maar nog nooit gehad. Band was nieuw en ligt inmiddels een paar weken op. Heldere dikke vloeistof die er op meerdere plekken doorheen komt. :-{
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wolfpack Race en Cross icm Ecosealant van Joe's levert geen gezweet op na een klein jaar dezelfde sealant gebruikt te hebben.
Of je er wat je er mee kunt, geen idee, omstandigheden zijn altijd anders per persoon.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Was net aan het rondneuzen bij Bikecomponents.de op zoek naar wat snellere banden voor vrouwlief. Kwam ik het volgende tegen van Maxxis:

Note from the manufacturer:
Maxxis strongly advises against the use of ammonia-based sealant. Ammonia has been proven to attack the carcass and can weaken it by up to 30% after only a few months, depending on the amount used.
Maxxis recommends using Tire Plasma.

Toen ik mijn nieuwe wielset bij Bikewheels ophaalde zie Brian ook niks goeds over Stan's dat inderdaad vol met ammoniak zit. Ik ben sindsdien over op MucOff sealant op zijn advies, en sindsdien ook geen zwetende banden.

Overigens had de opmerking van Brian vooral te maken met de oxidate van spaaknippels e.d. door het kleine beetje dat toch langs de tape sijpelt.

Anyway, moest aan deze discussie denken toen ik dat las.
Plaats reactie