Hope Pro4 naaf loopt niet goed vrij

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Afgelopen zondag halverwege 013 ineens rare geluiden vanuit mijn achterwiel. Bij controle bleek dat bij snel achteruit trappen de ketting bleef "kleven". Zag er wat vies uit dus rustig teruggereden over de weg en vandaag thuis alles schoongemaakt. Helaas probleem blijft.

Nu blijkt dat bij op moment zetten van de achteras (10nm) deze teveel klemt. Bij licht vast draait alles normaal, bij strak aandraaien remt het wiel duidelijk af.

Achterwiel in andere fiets gezet , probleem blijft
Achterwiel monteren zonder cassette (sunrace, hg body) probleem weg :~ :~

Volgende stap zou zijn de hub opentrekken maar iemand nog andere suggesties?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Zit de groene afdichtring van de body (body naar naafhuls) goed op zijn plek? Na het erafhalen van de body moet deze goed op zijn plek terugedrukt worden.
En dat lukt mij niet zonder de cassette er af te halen :)
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Marke schreef: di 20 juli 2021, 08:16 Zit de groene afdichtring van de body (body naar naafhuls) goed op zijn plek? Na het erafhalen van de body moet deze goed op zijn plek terugedrukt worden.
En dat lukt mij niet zonder de cassette er af te halen :)
Mijn eerste gedachte, heb dit zelf laatst ook aan de hand gehad.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Ga ik nakijken. Body is er nog niet afgeweest dus zou het spontaan gebeurd moeten zijn....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou de body er even af halen, bij Hope is dat een eitje en dan zie je iig of daar alles in orde is. Het beste haal je de cassette er eerst vanaf.
De groene seal kan wat lastig zijn om goed terug te drukken (mocht die niet goed zitten), Hope heeft er een tooltje voor maar wellicht heb je zelf een grote dop, kunststof bus o.i.d. in de goede diameter om hem er goed in te kloppen.

Ik vond het zelf lastig zolang je hem niet ineens rondom aan kunt duwen/tikken, als je maar aan een kant kunt tikken schiet hij heel makkelijk aan de andere kant weer scheef :roll: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
rebyte
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 418
Lid geworden op: di 25 november 2014, 09:43
Mijn mountainbike: Alkmaar

Een ring van een e27 lampfitting is de perfecte maat om de kunststof ring goed op zijn plek te drukken
Santa Cruz! What else? Alu racebakkie van Canyon en YT gravelbike :bier:
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Seal lijkt goed te zitten maar de hub krijg ik met de hand absoluut niet los. Probleem zal dus daar wel ergens zitten. Inmiddels ook dit topic gevonden viewtopic.php?t=127888 , echter zonder de oorzaak :x .

Iemand nog een goede suggestie om de hub te verwijderen? Wil graag weten wat er aan de hand is voordat ik het wiel uit elkaar haal om de hub op te sturen voor garantie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het een HG is kan je een oud kransje monteren en daar een pullietrekker achter haken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 23 juli 2021, 14:06 Als het een HG is kan je een oud kransje monteren en daar een pullietrekker achter haken.
Da's een goeie :-q . Is hg, zie startpost :winkie:
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Mathijs_7 schreef: vr 23 juli 2021, 12:47 Seal lijkt goed te zitten maar de hub krijg ik met de hand absoluut niet los. Probleem zal dus daar wel ergens zitten. Inmiddels ook dit topic gevonden viewtopic.php?t=127888 , echter zonder de oorzaak :x .

Iemand nog een goede suggestie om de hub te verwijderen? Wil graag weten wat er aan de hand is voordat ik het wiel uit elkaar haal om de hub op te sturen voor garantie.
Zoiets als in de draad uit 2016 en wat jij beschrijft hebben wij 2 jaar geleden ook gehad zij het met een Pro2. Lager het dichtst bij de naaf was helemaal aan gort, samen met de interne spacer. Waarschijnlijk de body bij het vervangen (staal i.p.v. alu body wegens tandem) nét niet helemaal correct aangedrukt. Lagers vervangen, body goed aangedrukt, probleem over.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Alles open gehad en het buitenste lager van de freehub compleet aan gort. Binnenste lager van de hub ook niet helemaal fris meer. Lagers vervangen en alles loopt weer normaal.

Wel vreemd, nergens roest, alles nog vet maar wel ingevreten op de binnenste lagerschaal :~ .
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Buitenste lager is RVS.
Roest niet, maar slijt harder.
Je zou er 2 stalen in kunnen doen en zorgen dat het buitenste lager lekker vet blijft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie