Olie uit remhendel bij terugduwen remblokjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Afgelopen week duwde ik de remblokjes terug van de achterrem en zag ik dat er olie uit de remhendel kwam.
Vandaar de fiets naar de LBS gebracht om het even na te laten kijken en daar hebben ze de olie ververst en de boe goed ontlucht.
Vanavond duwde ik de remblokjes weer terug en kwam er opnieuw olie uit de remhendel…
Dit hoort toch niet of zie ik iets over het hoofd? Zover ik weet heb ik dit niet eerder gehad…
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Had je nieuwe blokken geplaatst?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Nee, bestaande blokken teruggeduwd.
Het wiel was eruit geweest en met een quick release krijg je het achterwiel er nooit precies op dezelfde plek weer in. De remschijf werd naar binnen gedrukt, dus wilde ik de boel weer even netjes afstellen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Welke merk gaat het om?
Bij shimano ken ik dit fenomeen als je te veel druk opbouwt in de leiding, zie bijvoorbeeld ook https://bicycles.stackexchange.com/ques ... ake-levers

Bij mij schoot die poort er scheef uit (fractie van een mm), maar daardoor bleef deze lekken.
Na het terugduwen was het opgelost en tot dusverre werkt het nog prima.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Het gaat inderdaad om Shimano en wel een Deore m6000 remhendel.
De hendel lekt inderdaad aan het uiteinde bij de poort.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Vind het wel vreemd dat je bij het terugduwen van een remblok/piston al zo’n druk opbouwt dat er vanuit die poort olie gaat lekken.
Zou verwachten dat de andere piston er dan wat verder uitgeduwd wordt in plaats van dat deze poort gaat lekken.

Maar als de druk eenmaal op orde is en er is niks beschadigd/kapot, dan zou het lekken moeten stoppen.

Bij mij was het echt een kwestie van te veel olie in het systeem (eigen fout), dus was niet zo heel gek dat het gebeurde.
En ondanks dat het weer in orde is ga ik de hendel wel vervangen, de verschillende series zijn uitwisselbaar bij shimano dus een enkele hendel is her en der nog wel te vinden.
Met remmen wil ik namelijk geen risico lopen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16778
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je dat weer goed hebt zitten (aangenomen dat dat gewoon kan), zet er dan de volgende keer het trechtertje even op als je de blokjes terugduwt. Na het afstellen weer dicht schroeven, in principe hoort het reservoir zo vol te zitten dat er ietsje olie uit komt als je het schroefje terug erin draait.
Maar.... dat is uitgaande van nieuwe blokken! Als je het reservoir zo vol doet met deels gesleten blokjes (beter gezegd met zuigertjes die wat verder naar buiten staan) zit er teveel olie in.

Ik heb het zelf één keer gehad met een XTR, ook wat olie via dat poortje eruit toen ik de boel terug duwde in de caliper. Schoongemaakt en nooit meer een probleem mee gehad... zweet niet eens meer (dit is zeker drie jaar geleden en die rem werkt nog perfect, gisteren nog mee gereden).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Net nog even de hendel een paar keer de hendel fors ingedrukt en dan lekt er niks meer. Het blijft ook prima op druk en remmen.
Ik ga morgen de fietsenmaker eens bellen met de vraag of hij eerst de remblokken heeft teruggeduwd bij het vervangen van de olie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je olie ververst/bijvult met gebruikte/versleten blokjes, dan zit er eigenlijk teveel olie in.
Ga je dan de blokjes terug duwen, of nieuwe (dikkere) blokjes plaatsen, dan komt het teveel aan olie er uit door dat poortje.

Daarom is er een zgn.bleedblock.
Dat gele blokje.
Dat heeft de dikte van een nieuwe schijf en 2 nieuwe blokjes.
Gebruik je die, dan zit er precies genoeg olie in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik ging er vanuit dat een LBS dat toch wel moet weten en dat ik dus gewoon de remblokjes terug moet kunnen duwen als ware het nieuwe remblokjes.
Ik krijg nu een beetje de indruk dat ze de remblokjes gewoon hebben laten zitten en toen nieuwe olie erin hebben gedaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Probleem opgelost.
De olie was inderdaad gevuld zonder de remblokjes teruggeduwd te hebben.
Plaats reactie