Montage pasta voor schroeven

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Alien schreef: zo 25 juli 2021, 22:20
bert l. schreef: zo 25 juli 2021, 15:29Schroeven? Op je fiets?
Inderdaad. Op een moderne fiets vind je voornamelijk nog schroeven, en nauwelijks nog bouten.
Volgens de webpagina die je linkt zijn de definities juist op losse schroeven komen te staan:

De norm (NEN 5501) is echter in 2011 vervallen verklaard. Er is geen alternatief voor gekomen. Dit houdt in dat er geen geldende regelgeving meer is over wat nu een bout of schroef is, per definitie.
Ja, doei !
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Inderdaad. In dat geval kunnen we ook nog terugvallen op de internationaal gangbare stelregel, dat een bout wordt vastgezet met een moer, terwijl een schroef wordt vastgezet ín het materiaal. Linksom of rechtsom; het is meer voor de hand liggend om bij een (moderne) fiets van schroeven te spreken dan van bouten, alhoewel geen van beide strikt genomen foutief is.
Vorsprung durch Pedantik.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Maar om ff terug te komen op t thema. Ik vind het toch een beetje vreemd dat de motor, onderhevig aan trillingen, enz. niet geborgd wordt? Zou dir FM die de bouten 'vernaggeld' heft er niet andere ingedraaid hebben?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Azurri schreef: ma 26 juli 2021, 07:40 Maar om ff terug te komen op t thema. Ik vind het toch een beetje vreemd dat de motor, onderhevig aan trillingen, enz. niet geborgd wordt? Zou dir FM die de bouten 'vernaggeld' heft er niet andere ingedraaid hebben?
2 van die schroeven/bouten 8) zaten muurvast. Die heb ik egt veel kracht op moeten zetten om die los te krijgen, die middelste leek de schroef leek dan weer wat minder vast en kreeg ik ook niet heel vast want dan bleef ik mss wel draaien.

Ik ben uiteindelijk ook niet content van de fm, heeft wel meerdere beschadigingen in het verleden aan mijn bike gedaan.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Klinkt in mijn oren als een prutser die FM als hij dat zo heeft gedaan.

En wat betreft de doordraaiende bout...... die is dus waarschijnlijk dol. Dat krijg je als je hem te hard aandraait/ te lange (of te korte)bouten of beschadigde bouten gebruikt :o
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar terug naar de basis: het lijkt mij zeker geen kwaad te kunnen om gewoon een licht borgmiddel te gebruiken en eventueel wat vet/montage pasta onder de kop van de bout/schroef ;-) te doen. Ik geloof niet dat die bevestiging dan nog zo makkelijk gaat kraken.

Alles vooraf grondig reinigen en de schroefdraad ook ontvetten anders heeft het borgmiddel weinig zin.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie