Gxp naar bb30

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Op mijn 2018 epic heb ik truvativ stylo crank met gxp lagers en 24mm as erin. Ik heb nog een aantal mooie cranks liggen, Eewings ti en een tune blackfoot. Beide zijn 30mm.

Nu heb ik zitten zoeken of ik mijn gxp lagers uit de epic kan halen en er bb30 lagers in kan schroeven maar kan het niet duidelijk vinden. Iemand enig idee of dit wel kan?
TMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 2 januari 2015, 18:00

Ik heb laatst de Race Face X-Type PF30 uit mijn 2017 epic geslagen (voorzichtig, met beleid :winkie: ) en vervangen door een Sram PF30 zodat ik de RaceFace cranks (24mm spindle) kon vervangen voor X01 cranks (30mm spindle).

Ging prima. :-D

Ik heb de pressfit setup van Specialized (tm 2017), volgens mij is Specialized daarna (>=2018) op threaded overgegaan.
Als je schroefdraad hebt hoef je gelukkig niet te 'slaan' en kan je met een bracket tool gewoon schroeven.
In principe moet elke (threaded) BB30 bottom bracket, mits breed genoeg, passen.

Aandachtspunt voor vervangen is de breedte maat van de nieuwe bottom bracket. Deze moet wel passen wat breedte betreft (BB shell width = 73mm neem ik aan).
Daarnaast moet je nieuwe crankset natuurlijk passen in de nieuwe bottom bracket en voldoen aan de breedte + je heb mogelijk spacers nodig, afhankelijk van (non-)boost, dub.

Voor Sram is nog wel documentatie te vinden waarin staat wat de specs zijn per drive train setup.
Hier bv, misschien wel wat technisch: https://www.sram.com/en/service/manuals ... lse&page=1
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Dankje voor je uitgebreide reactie. Precies wat ik eigenlijk dacht, schroefdraad cups vervangen voor bb30 cups.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

JurT schreef: ma 26 juli 2021, 18:13 Dankje voor je uitgebreide reactie. Precies wat ik eigenlijk dacht, schroefdraad cups vervangen voor bb30 cups.
Maar dan wel zoals Tman zei; opletten of je trapas breed genoeg is!!
Boost non boost regel je via het voorblad bij jou Epic is dat boost= 3mm offset.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
funkstar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 29 november 2007, 16:36
Mijn mountainbike: Chineesje
Contacteer:

In 2018 hadden de specialized ontwerpers al het licht gezien en zijn ze terug op BSA overgeschakeld.
BSA naar bb30 bestaat maar zijn enorm onderhoudsgevoelig.
TMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 2 januari 2015, 18:00

@funkstar, klopt helaas kwam ik pas na vervangen van m'n BB door een Sram Pressfit BB erachter dat Wheels Mfg ook PF30 threaded BBs maakt.

Dit maakt dat je minder lomp bezig hoeft bij vervanging van hele BB + onderhoud/hergebruik is stukken eenvoudiger.

Heb er zelf geen ervaringen mee, maar ik lees er wel goed verhalen over.
Plaats reactie