S ram SX4 vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Timvandalen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 juli 2021, 19:43

Beste,
Onze zoon heeft een Woon 4 fiets met daarop een s ram SX4 achter derailleur. Er zitten 8 versnellingen op deze fiets.

Ik heb de derailleur al eens vervangen omdat hij een keer gevallen was en naar mijn idee niet netjes meer liep, maar een paar maanden verder stopt mijn zoontje ineens en zegt dat hij z'n trappers niet makkelijk meer achteruit kan doen. Kleine inspectie leert dat het onderste wieltje van de derailleur heel erg stroef loopt. Met de hand bijna niet te draaien.
Vuil er tussen? Geen idee ? Maar ben niet echt tevreden over de kwaliteit van dit geheel.

Nu vroeg ik mij af of er misschien een andere derailleur opgezet kan worden. Eentje van betere kwaliteit? Misschien een S Ram maar dan een hogere klasse? Maar kan dit gewoon?

Er wordt vooral gefietst op asfalt en de boel is ook gewoon netjes schoon.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Groetjes Tim

Afbeelding

Afbeelding

https://imgshare.io/image/pcnL3Z
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Je kan er wel een andere (betere) sram derailleur monterenx-7, x-9, mar dan praat je toch al vlug over 2 tot 3 maal de prijs van de x-4. Dan ik zou toch eerst die wieltjes uit elkaar halen en kijken waarom ze zo stroef gaan?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En je moet dus bij de Sram 8 en 9 speed modellen blijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Onze kids hebben ook woom fietsen met dezelfde derailleurs en jockey wheels. Deze werken met glijlagers, bij die van mijn dochter loopt dat redelijk soepel maar die van de onderste van de derrie van mijn zoon is zelf na grondige schoonmaak en wat vet niet soepel te krijgen. Ik heb al wel een vervangend derailleur wiel setje van BBB met echte lagers liggen maar ook daarvan lees ik dat ze niet al te best zijn. Vind het voor 10 euro wel het proberen waard. Ik ga ze na de vakantie monteren en zal terugrapporteren hier!


Edit: deze dus -> https://bbbcycling.com/nl_nl/bdp-01-rollerboys
Timvandalen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 juli 2021, 19:43

Ah de wieltjes vervangen is wel een goed idee, is ook te overzien voor €10. Maar liever doe ik het nu ineen x goed zeker als je zegt dat die wieltjes niet zo best zijn. Troep door troep vervangen dat is echt frustrerend.

Het is jammer want het is echt een heerlijke fiets onze 5 jarige zoon fiets er zonder klagen 40km op. Maar voor het geld hadden ze wel een iets betere groep erop kunnen zetten imo.

Stel dat ik besluit een x7 erop te zetten. Heb ik dan nog iets te maken met een bepaalde type? ( Ik lees type 1 ,2) of iets met de lengte van de kooi?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Passen die BBB wieltjes wel?

https://www.bikeinn.com/bike/sram-x4-sx ... lsrc=aw.ds

Zijn het niet van die grote diameter glijlagerswieltjes zoals in de link hierboven. Niet SRAM's beste idee mijn inziens.....

In dat geval passen er alleen origineel SRAM in volgens mij want het ene wieltje heeft een boutje dat niet door het midden gaat. Als het vast lopende wieltje wel die met de centrale bout is passen die BBB wel (maar dan zou ik er een shimano glijlagerwieltje in zetten)

Demonteren goed invetten en weer monteren helpt niet??
Timvandalen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 juli 2021, 19:43

Je hebt waarschijnlijk gelijk inderdaad.

De boel uit elkaar halen is en invetten is een idee hoewel hij vanaf nieuw niet soepel draaide.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Je kan idd. het beste bij 8 of 9 speed blijven zoals ThaSingleTrackMastah zegt. Die asymmetrische pulleywieltjes ken ik idd. nog van xo derailleur die gingen na een x aantal moddertochtjes wel een stroef lopen. Maar waren dan wel snel weer schoon gemaakt en dan liepen ze weer soepel. Misschien (als ze passen en nog te krijgen zijn) xo pulleywieltjes proberen. Wat ook nog wel eens zou kunnen, vooral bij kids, is dat ze 'lui schakelen dus veel groot , groot of klein klein rijden waardoor die toch al gevoelig zijn scheef inslijten op de glijlagers......
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ik heb die BBB dingen al even liggen maar nog geen kans gehad om ze te monteren. Volgens mij was de stroevere lager de “gewone” dus niet die met de schroef die niet in het midden gaat.

Ik heb ze allemaal grondig schoon gemaakt en netjes ingevet met wat mucoff bio grease. Dat hielp een klein beetje maar het zijn gewoon goedkope flut dingen, maar wat wil je met een derailleur van 30 euro.

De nieuwe Woom Off 5 van mijn zoon is vorige week gearriveerd en heeft een X5 9 speed derailleur. Zal mij benieuwen of het daarbij beter is…

Overigens loopt de weliswaar wat nieuwere X4 derailleur van mijn dochters Woom 5 wel prima
Timvandalen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 juli 2021, 19:43

Vandaag weer thuis van vakantie en even alles los gehad. De onderste is inderdaad niet uit het midden, dus daarvoor zou het een alternatief zijn. Echter het bovenste wieltje draait net zo slecht, zo niet slechter want deze loopt ook nog eens aan. Ik heb alles nu uit elkaar gehad en bij het bovenste wieltje zitten ook duidelijke slijtplekken.
Alles staat nu weer in het vet, maar echt soepel gaat de ketting nog niet rond... Ben benieuwd naar de X5, want ik kan in onderdelen land ook nergens een x7 of x8 vinden voor alsnog.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ik ben nog 2 weken weg dus kan je pas daarna uitsluitsel geven! Groeten uit Italië :bier:
Timvandalen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 juli 2021, 19:43

lekker geniet ervan.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, of het mogelijk is om een medium kooi (zoals de X4 heeft) kan worden vervangen door een lange kooi? Als ik naar de fiets kijk, dan lijkt het mij trouwens niet dat er nog een veel langere kooi op kan, de kooi die er nu op zit, raakt al bijna de grond :lol:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Timvandalen schreef: di 27 juli 2021, 19:48 lekker geniet ervan.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, of het mogelijk is om een medium kooi (zoals de X4 heeft) kan worden vervangen door een lange kooi? Als ik naar de fiets kijk, dan lijkt het mij trouwens niet dat er nog een veel langere kooi op kan, de kooi die er nu op zit, raakt al bijna de grond :lol:
In principe zou dat moeten kunnen, andersom gaat meestal niet vanwege het bereik (grootste tandwiel) .
Alleen wat 'de grond raken dat weet ik natuurlijk niet?
Misschien anders een blokje hout onder het wiel🤣🤣.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Timvandalen schreef: di 27 juli 2021, 19:24 Vandaag weer thuis van vakantie en even alles los gehad. De onderste is inderdaad niet uit het midden, dus daarvoor zou het een alternatief zijn. Echter het bovenste wieltje draait net zo slecht, zo niet slechter want deze loopt ook nog eens aan. Ik heb alles nu uit elkaar gehad en bij het bovenste wieltje zitten ook duidelijke slijtplekken.
Alles staat nu weer in het vet, maar echt soepel gaat de ketting nog niet rond... Ben benieuwd naar de X5, want ik kan in onderdelen land ook nergens een x7 of x8 vinden voor alsnog.
De onderste wieltjes waren nooit asymmetrisch, alleen de bovenste. De onderste kan je dus in principe vervangen door een gelagerd wieltje. Maar bij mij gaven de bovenste (de asymmetrische) altijd de problemen,en als ze al ingesleten zijn,dan rest eigenlijk niets anders dan vervangen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Timvandalen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 juli 2021, 19:43

Ik heb een X5 besteld. Ik ben benieuwd. Ik zal het laten weten.
Plaats reactie