Gat boren in frame voor dropper kabel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik zou eerst proberen dat de kabel wel soepel beweegt met zo'n krappe bocht rond je trapas vóór je ergens in de frame boort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fatbiker schreef: do 29 juli 2021, 08:54 Ik heb een 27.2 zadelpen erin zitten en heb een KS Lev Integra op het oog.

Over een gat maken in de zadelbuis maak ik me niet zo'n zorgen. Er moet wel heel veel gebeuren wil die scheuren. Met een beetje geluk is dat niet eens nodig als ik hem langs de trapas kan laten lopen. Mijn zorg zit er meer bij dat ik in de buurt van de balhoofdbuis een uitgang nodig heb. Bij alu frames (zoals de Honzo) zie ik dat fabrikanten zonder problemen hele groot gaten erin zagen zonder versteviging. Bij staal heb ik daar ook wel eens een voorbeeld van gezien bij een grotere fabrikant, maar welke dat kan ik niet meer voor de geest halen (Bombtrack?).
Geen zichtbare versteviging wil niet zeggen dat de buis daar bijvoorbeeld niet een grotere wanddikte kan hebben om het toch stevig genoeg te maken. Zomaar een gat boren achter het balhoofd zou ik niet doen.

Als je inderdaad maar af en toe met een dropper wilt rijden zou ik gewoon even slikken en met een kabel buitenlangs werken.
Wat TSTM al zegt, morgen oogt-ie weer strak en vandaag kun je droppen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Wat een mooie fiets! Ik zou hem gewoon laten zo als ie is. Droppers zijn overrated. :winkie:
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Jouke74 schreef: ma 2 augustus 2021, 09:02 Wat een mooie fiets! Ik zou hem gewoon laten zo als ie is. Droppers zijn overrated. :winkie:
Haha, nou stiekem sta/stond ik er ook zo in. Maar tegelijkertijd ben ik ook iemand die graag nieuwe dingen uitprobeert. Zowel qua materiaal, als qua stijl van rijden. Zeker als het wat stijler wordt, heb ik de laatste tijd gemerkt dat je (zeker zonder verende voorvork) erg zeker moet zijn van je zaak, zonder een dropper. Dat wil zeggen, het lukt ook wel zonder dropper, maar wil je in een afdaling tot stilstand komen, dan is de kans dat je over je stuur gaat, in mijn beleving wel aanwezig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Droppers zijn zeker niet overrated ;-)
(maar ook niet persé nodig als het terrein niet al te gek wordt).

De gids waar ik al jaren elk jaar een week mee de Alpen in ga vond de schijfrem en de dropper de belangrijkste verbeteringen aan de fiets sinds hij daar ruim 25 jaar geleden begon te gidsen. Dus nog voor bijvoorbeeld de achtervering.
Ben ik 100% met hem eens, liever m'n achtervering thuis laten dan m'n dropper of schijfremmen. Kan er overigens nog een puntje aan toevoegen: de geometrie is toch ook wel heel erg veel beter geworden ;-)
(En in het verlengde daarvan de bredere sturen en kortere stuurpennen, al met al spelen er nogal wat zaken een rol om tot de huidige zeer capabele fietsen te komen...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toch even een heel andere kijk op de zaak:
In de Alpen heb je geen dropper nodig :o
Je hebt genoeg aan een zadelpenklem met QR.
Want de klimmen (klims) en de afdalingen zijn er lang.
Lang genoeg om even af te stappen en handmatig je zadel te verstellen.
Dichter bij huis gaat het telkens kort op en neer en dan is een dropper met remote heel fijn.

Als je voor een QR gaat, houd dan rekening met krassen op je pen.
Dus een 2e hands Thomson is dan een goede keuze.
Je dure carbon pen laat je thuis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan zou ik liever nog een dropper met hendel onder het zadel hebben :)

In de Alpen gebruik ik de dropper (net als hier) continu. Ook heel vaak maar 2~3cm, om net wat lager te zitten maar toch nog te kunnen meetrappen. Betere balans en makkelijker voetje aan de grond op technische steile klims, tricky singletrailtjes langs de bergwand etc.
Voor mij is de dropper echt een onmisbaar ding geworden. En de bijbehorende remote hendel ook :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

kermit schreef: di 3 augustus 2021, 10:38 Dan zou ik liever nog een dropper met hendel onder het zadel hebben :)
Dit.

Verder, je denkt dat je via de bovenbuis en bracket naar je zitbuis kunt, maar volgens mij is die bracketpot gewoon dicht, met misschien een minimaal gaatje om las-dampen af te voeren. Dus via dat pad kun je vergeten, het is vrij onmogelijk om nog een gat in je bracketpot te boren. Dan moet je al 2 gaten boren in je onderbuis, eentje bij het balhoofd en eentje bij je bracket en dan nog eentje in je zadelbuis.

Daarbij, het lijkt een stalen frame. Dat gaat roesten bij elk gat wat je boort als je het niet netjes afwerkt. En de kans daarop is groot. En dan nog, een keertje uitschieten met de boor en je hele lak is verknalt. Ik zou er niet aan beginnen, tenzij je alleen een gat in je zitbuis boort en dan de kabel verder buitenom leidt, dat heb ik op mijn stalen gebakje ook. Maar dan kun je net zo goed alles buitenom doen als het voor tijdelijk is, of zoals kermit al zei, een handmatige dropper, of zelfs een QR zoals TSTM zegt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoals Kermit zegt, als je een dropper hebt, dan gebruik je 'm voor ieder bultje en voor iedere hindernis. Als je 'm hebt.
Maar jaren in de Alpen gereden zonder dropper. Gewoon aan het begin vd afdaling zadel naar beneden en in het dal het zadel weer omhoog. Dan mag je weer 1000hm klimmen, dus het zadel blijft voorlopig hoog.
Als er 1 plek is waar je zonder dropper kunt...

Maar ik heb nu op iedere fiets een dropper en zou niet meer zonder willen ;)

Lijkt me dat je genoeg info hebt om de juiste beslissing te nemen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Magura Veyron Elect is ook nog een optie, geen draadje meer nodig.
Ik heb nog een V1 die reageert iets trager maar ben er alsnog waanzinnig blij mee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Elvander schreef: di 3 augustus 2021, 19:33 Magura Veyron Elect is ook nog een optie, geen draadje meer nodig.
Ik heb nog een V1 die reageert iets trager maar ben er alsnog waanzinnig blij mee.
Magura schreef:Diameters available
30.9 mm, 31.6 mm
TS heeft 27.2 nodig ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Fatbiker schreef: ma 2 augustus 2021, 11:24
Jouke74 schreef: ma 2 augustus 2021, 09:02 Wat een mooie fiets! Ik zou hem gewoon laten zo als ie is. Droppers zijn overrated. :winkie:
Haha, nou stiekem sta/stond ik er ook zo in. Maar tegelijkertijd ben ik ook iemand die graag nieuwe dingen uitprobeert. Zowel qua materiaal, als qua stijl van rijden. Zeker als het wat stijler wordt, heb ik de laatste tijd gemerkt dat je (zeker zonder verende voorvork) erg zeker moet zijn van je zaak, zonder een dropper. Dat wil zeggen, het lukt ook wel zonder dropper, maar wil je in een afdaling tot stilstand komen, dan is de kans dat je over je stuur gaat, in mijn beleving wel aanwezig.
Zolang het om stijl gaat en het niet te steil wordt .... zou ik het ook gewoon zonder doen :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

ThaSingleTrackMastah schreef: di 3 augustus 2021, 21:03
Elvander schreef: di 3 augustus 2021, 19:33 Magura Veyron Elect is ook nog een optie, geen draadje meer nodig.
Ik heb nog een V1 die reageert iets trager maar ben er alsnog waanzinnig blij mee.
Magura schreef:Diameters available
30.9 mm, 31.6 mm
TS heeft 27.2 nodig ;)
Dan valt een RS AXS dus ook af :wink: Had het zelfde "probleem" bij mijn '17 Speci Epic (dwz 27.2 pen). Gelukkig kan er bij mij wel een interne pen in omdat daar een geleider voor voorzien is. Maar terugkomende op 27.2mm dropper. Ik heb nog geen wireless dropper in een 27.2mm maat gezien. De TS kan die (elegante maar erg dure) oplossing wel vergeten ben ik bang. Boren zou ik nooit doen zoals al veel aangegeven. Dan maar extern voor de buitenlandse trips waar je zo'n ding echt nodig hebt...

k heb zelf een KS LEV IC 27.2, wel een fijne dropper alleen een beetje gelimiteerd op gewicht, hou daar rekening mee!
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

ThaSingleTrackMastah schreef: di 3 augustus 2021, 21:03
Elvander schreef: di 3 augustus 2021, 19:33 Magura Veyron Elect is ook nog een optie, geen draadje meer nodig.
Ik heb nog een V1 die reageert iets trager maar ben er alsnog waanzinnig blij mee.
Magura schreef:Diameters available
30.9 mm, 31.6 mm
TS heeft 27.2 nodig ;)
Ohwja :-{
Dat die diameter nog gebruikt wordt daar ga ik bijna niet meer van uit.
Maar goed beter lezen is wel belangrijk :roll:
Plaats reactie