Ik zit er al een tijdje aan de denken om een dropper op de fiets te monteren. Deze zomer hoop ik nog een stukje te kunnen fietsen in Zwitserland, dus misschien is dit wel het moment.
Ik wil er absoluut een die intern loopt, alleen heb ik daar (nog) geen geleiding voor....
De geleiding van de huidige kabels door de bovenbuizen verloopt door grote gaten die zonder versteviging uit het frame zijn gezaagd/gefreesd. Om de dropper kabel intern te laten lopen, moet de kabel echter via de onderbuis bij het balhoofd eruit komen. Zou er iets op tegen zijn om hier ook een gat in te boren?
Het gaat om deze fiets:
Gat boren in frame voor dropper kabel
Zo te zien een stalen frame?Ik denk dat staal het minst kritische materiaal is om gaten in te boren maar of het op den duur goed gaat.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ik zou in dit geval gewoon voor buitenom gaan. Mooi onderlangs schuine buis en dan omhoog via staande en dan kom je toch ook mooi uit? Zeker als je misschien niet altijd ermee wilt rijden?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
- Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje
Ik heb alleen ervaring met boren in bottom brackets (vochtgaatjes), dat is tot nu toe altijd goed gegaan. Beetje goede plek uitkiezen, niet te dicht bij de lasnaden of punten waar de belasting niet goed wordt verdeeld. Garantie ben je dan wel kwijt (voor wat het waard is...).
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Externe kabel, dan kan je m na de buitenlandse tripjes weer op de plank leggen.
En je hoeft geen gaten te boren
Tiewrapjes en een beetje tape of invisiframe op de kritische plekken.
En je hoeft geen gaten te boren
Tiewrapjes en een beetje tape of invisiframe op de kritische plekken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Is natuurlijk het makkelijkste en waarschijnlijk ook de beste oplossing.Maar ik snap het wel denk ik. De fiets ziet er nu wel heel 'clean' uit met die weggewerkte kabels. Mijn 'kronkelige' hersenen zouden daar ook slecht tegen kunnen,maar ik spreek voor mezelf
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Die van mij ookAzurri schreef: ↑wo 28 juli 2021, 15:37 Is natuurlijk het makkelijkste en waarschijnlijk ook de beste oplossing.Maar ik snap het wel denk ik. De fiets ziet er nu wel heel 'clean' uit met die weggewerkte kabels. Mijn 'kronkelige' hersenen zouden daar ook slecht tegen kunnen,maar ik spreek voor mezelf
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Tja...
"Morgen" ziet 'ie er weer clean uit (zonder gaten in je frame!) maar vandaag kan je droppen.
"Morgen" ziet 'ie er weer clean uit (zonder gaten in je frame!) maar vandaag kan je droppen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jij denkt veel te straight (voor mij)ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 28 juli 2021, 15:51 Tja...
"Morgen" ziet 'ie er weer clean uit (zonder gaten in je frame!) maar vandaag kan je droppen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Onderbuis achter het balhoofd is een van de zwaarst belaste plekken van een fiets, ik zou daar zonder versteviging niet zomaar een gat boren, want de kans is groot dat die een keer uitscheurt.
Als je kabels lelijk vind zou ik een Reverb AXS overwegen, of wat TSTM zegt, tijdelijk buitenlangs. Maar wat voor maat zadelpen heb je eigenlijk?
Als je kabels lelijk vind zou ik een Reverb AXS overwegen, of wat TSTM zegt, tijdelijk buitenlangs. Maar wat voor maat zadelpen heb je eigenlijk?
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Wat een mooie fiets zo. Snap dat je daar geen kabel tegenaan wil plakken.
Maar de onderbuis wordt nabij t balhoofd best zwaar belast, ik zou naar andere plekken zoeken om in de onderbuis te komen. Bijvoorbeeld via t balhoofd, wel goed om de stuurbuis leiden in dat geval.
Lekker fietsen!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik zie al 2 mooie gaatjes zitten op de seattube, busje er uit en gat een beetje groter maken?
Ik heb in mijn Honzo een vrij groot gat geboord (Reverb met zo kenectiprutsding ) en die heeft al wat sprongen overleefd.
Dat is natuurlijk geen enkele garantie voor jouw frame.
Ik heb in mijn Honzo een vrij groot gat geboord (Reverb met zo kenectiprutsding ) en die heeft al wat sprongen overleefd.
Dat is natuurlijk geen enkele garantie voor jouw frame.
Ik heb een 27.2 zadelpen erin zitten en heb een KS Lev Integra op het oog.
Over een gat maken in de zadelbuis maak ik me niet zo'n zorgen. Er moet wel heel veel gebeuren wil die scheuren. Met een beetje geluk is dat niet eens nodig als ik hem langs de trapas kan laten lopen. Mijn zorg zit er meer bij dat ik in de buurt van de balhoofdbuis een uitgang nodig heb. Bij alu frames (zoals de Honzo) zie ik dat fabrikanten zonder problemen hele groot gaten erin zagen zonder versteviging. Bij staal heb ik daar ook wel eens een voorbeeld van gezien bij een grotere fabrikant, maar welke dat kan ik niet meer voor de geest halen (Bombtrack?).
Over een gat maken in de zadelbuis maak ik me niet zo'n zorgen. Er moet wel heel veel gebeuren wil die scheuren. Met een beetje geluk is dat niet eens nodig als ik hem langs de trapas kan laten lopen. Mijn zorg zit er meer bij dat ik in de buurt van de balhoofdbuis een uitgang nodig heb. Bij alu frames (zoals de Honzo) zie ik dat fabrikanten zonder problemen hele groot gaten erin zagen zonder versteviging. Bij staal heb ik daar ook wel eens een voorbeeld van gezien bij een grotere fabrikant, maar welke dat kan ik niet meer voor de geest halen (Bombtrack?).