hoeveel bar en "verkeerde" maten?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ik heb een hele goedkope mtb via marktplaats gekocht om de sport weer zo af en toe te doen, als afwisseling op de racefiets en om de sport te herontdekken, na 15 jaar zonder mtb.

Er zitten 26" 2.10 banden op. framemaat is 19" en ik weeg 87kg. Hoeveel bar kan ik dan het beste in de band doen ongeveer voor allround gebruik in het bos?

Achteraf had ik me misschien wat meer in wielafmetingen moeten verdiepen, dan was ik denk ik voor 29" 2.25 gegaan, veiliger en comfortabeler. Ik heb vroeger mountainbikes gehad uit 2007 en ouder. Zullen die nog 26 inch hebben gehad? 29 inch was toen waarschijnlijk nog niet echt standaard denk ik? Dan ben ik 26 inch wel gewend, maar een bredere band is mss wat veiliger door meer grip? Maar past denk ik niet in deze velg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet zo twijfelen, gewoon gaan fietsen.
Bijvoorbeeld 2 bar in de banden en dan onderweg wat lucht er uit, net zolang tot het niet meer verbeterd maar verslechterd.
Dan wat lucht erbij en later thuis opmeten.

Niet zo twijfelen, gewoon gaan fietsen.
Er zijn vast duizenden 2e hands fietsen die beter zijn.
Maar ook duizenden die slechter zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dan koop je toch 26" 2,25" banden?
Rond 1,8 bar erin voor Nl'se bosrondjes is dan prima.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ik denk dat 2,25 niet in deze velg past.

Maar ThaSingleTrackMastah heeft gelijk, ik moet gewoon lekker gaan fietsen en uitproberen en de fiets leren kennen.

Bedankt voor je advies over de hoeveelheid bar, ik had hem zelf waarschijnlijk zo hard mogelijk opgepompt, haha.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Past wel, misschien kun je net wat minder lage druk rijden vanwege omknikken van de band in agressieve bochten maar het past wel.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ik heb even gemeten, velgbed is 17mm. Een 2.25 band zou (ETRTO 57) zou minimaal 19mm nodig hebben. Daarnaast heb ik nieuwe binnenbanden gekocht met een marge 1.9-2.125, dus ook niet geschikt voor 2.25.

Dan maar voor 2.1 Tough Tom gaan denk ik, betaalbaar en volgens mij veel grip.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2,25 " op een 17mm kan nog net, hoor. Zeker op een 26" velg. En al helemaal op onze eenvoudige vlakke Nl'se rondjes.
En je nieuwe binnenbanden passen daar ook gewoon in, rekt gewoon mee/op naar 2,25".
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Aha ok, goed om te weten. Ga ik dat verschil merken, tussen 2.1 en 2.25? Ik had al 2.1 Tough Tom banden in de bestelling staan nadat ik erachter kwam dat de huidige banden op zijn, maar ik zou eventueel nog kunnen switchen naar 2.25.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Boogie schreef: do 29 juli 2021, 12:10 Ik heb even gemeten, velgbed is 17mm. Een 2.25 band zou (ETRTO 57) zou minimaal 19mm nodig hebben. Daarnaast heb ik nieuwe binnenbanden gekocht met een marge 1.9-2.125, dus ook niet geschikt voor 2.25.

Dan maar voor 2.1 Tough Tom gaan denk ik, betaalbaar en volgens mij veel grip.
Onzin, zelfs 2.35 past nog wel (maar 17 is dan niet optimaal) en die bibas rekken wel.
2.25 past echt wel en rijdt goed.
Mits je geen ultra lichte xc bandjes kiest.

17mm is smal, maar je moet niet zoveel denken en meer fietsen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is echter nog een mogelijke beperking voor de maximale bandenmaat, de ruimte in je frame/vork ;-)

Voor zal 2.25 geen probleem zijn, achter zou je even moeten meten hoeveel ruimte er is tussen de achtervorken op de plek van de band. Meestal past 2.25 daar ook, maar er waren frames die dat niet aan konden.

De velgbreedte is geen probleem, je kunt alleen niet zulke lage druk rijden op een smalle velg omdat de band er eerder afloopt als op een bredere velg. Maar als je de druk niet te laag hebt is ook dat geen probleem.
(Ik reed vroeger met 2.4 banden op 1.8 bar op smalle velgen, eigen gewicht 68kg).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Krijg je dan niet dat lightbulb effect, brede band in smalle velg?

En gaat 2.25 me veel verschil leveren tov 2.1 als absolute beginner?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

NL heeft veel zandgrond.
Breed gaat beter op zandgrond, smaller gaat slechter.
Door 2.1 te kiezen ipv 2.25 doe je jezelf te kort, en ook nog eens onnodig.
2.35 is beter in het zand, maar de combi 17mm en 2.35 is niet optimaal (maar wel mogelijk)
2.25 lijkt mij prima.
Heb zelf ook met 2.4 en 2.35 op 17mm gereden, in NL en buitenland.
Woog toen ruim 80kg.
Ik lees ook dat je binnenba dn gaat gebruiken.
Dat vraagt om iets hogere druk, om stootlekken te voorkomen, en maakt je band ook stugger.
Samen ruim voldoende om je brede band genoeg steun te geven op een smallere velg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

bedankt voor het advies!

Wat zou dan de minimale druk moeten zijn met 26 x 2.25 op 17mm velgen en 87 kg lichaamsgewicht (framemaat 19") om te voorkomen dat de band te wiebelog wordt of eraf gaat lopen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

zelf proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ik wil graag voorkomen dat de band eraf kan gaan lopen, omdat je toch een beetje de uitersten opzoekt met een 2.25 of 17mm velg en vrij veel lichaamsgewicht.
Plaats reactie