Ik heb de 26x2.25 banden erop gelegd (voelde me heel technisch dat ik dat zelf kon, haha). In het frame past het makkelijk, maar het remblokje zit wel zo goed als op de band als ik de rem inknijp, is dat erg? En is dat nog te stellen? Als ik erop zit wordt de band natuurlijk nog wat platter gedrukt en zit ie er misschien wel tegenaan?
Past deze band of zit remblokje er te dicht op
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
De remblokjes kan je iets laten zakken, zit idd wel erg dicht op de band:
Aangezien een band wisselen al een technische overwinning was: https://www.youtube.com/watch?v=Jr1aDH28aXw
Aangezien een band wisselen al een technische overwinning was: https://www.youtube.com/watch?v=Jr1aDH28aXw
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Ik had eens gehoord dat de remblokjes wel taps gepositioneerd moeten staan tov de velg, klopt dat? Zodat niet het hele remblokje tegelijk de velg aanraakt bij beginnend remmen, anders zou je sneller over de kop kunnen vliegen.
Over de kop vliegen doe je als je in combinatie met hard remmen je gewicht naar voren laat gaan. Als je je gewicht op zijn plek boven het zadel houdt of nog beter naar achteren drukt kun je de voorrem haast maximaal aantrekken (eerst goed oefenen graag )
Blokjes toe in monteren voorkomt piepen van de remmen.
Blokjes toe in monteren voorkomt piepen van de remmen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee, maar het gaat piepen.
Je remblokjes moeten een paar mm naar beneden.
En je moet ze zo zetten dat ze de draaiende velg opvangen.
Stukje karton onder de punt vh blokje.
(Schijfremmen zijn eenbgeweldige uitvinding)
Je oude band had een rare slijtplek. Slinger in je velg?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Leuk, zo kunnen oude discussies weer een nieuw leven krijgen want ook over het afstellen van velgremblokken werden ooit verhitte discussies gevoerd
Voor wat het waard is (en ik rijdt nog steeds met V brakes) ik stel ze haaks op de velg af. Het soort blokje heeft er overigens ook nog mee te maken. Ik gebruik vrij zachte blokjes, die slijten sneller maar de velg slijt langzamer. Daarnaast vertragen ze ook beter.
Ik heb het filmpje niet bekeken maar nog een afstelingstip: Doe een elastiekje om de remhendel zodat de remmen tegen de velg gedrukt worden, dat stelt makkelijker af.
Voor wat het waard is (en ik rijdt nog steeds met V brakes) ik stel ze haaks op de velg af. Het soort blokje heeft er overigens ook nog mee te maken. Ik gebruik vrij zachte blokjes, die slijten sneller maar de velg slijt langzamer. Daarnaast vertragen ze ook beter.
Ik heb het filmpje niet bekeken maar nog een afstelingstip: Doe een elastiekje om de remhendel zodat de remmen tegen de velg gedrukt worden, dat stelt makkelijker af.
Ik moet ook wel zeggen dat dat toe in afstellen vooral voor de wat oudere remblokken op die dunne steeltjes wat noodzakelijker was.
Voor de latere remblokken die met de hol bol ringetjes vastgezet worden vond ik het ook al een stuk minder belangrijk.
Voor de latere remblokken die met de hol bol ringetjes vastgezet worden vond ik het ook al een stuk minder belangrijk.
Bedankt voor de adviezen! Het is best een gepruts omdat je met 1 schroef eigenlijk 3 posities goed moet zetten.
Ik heb hem zo gekocht, dus weet niet waar die slijtplek vandaan komt, maar als ik met de nieuwe band erop het wiel laat draaien lijkt er wel een kleine afwijking in te zitten ja. Maar eerder alsof er een bobbel op het loopvlak van de band zit, dan een zijwaartse afwijking.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 30 juli 2021, 13:14Nee, maar het gaat piepen.
Je remblokjes moeten een paar mm naar beneden.
En je moet ze zo zetten dat ze de draaiende velg opvangen.
Stukje karton onder de punt vh blokje.
(Schijfremmen zijn eenbgeweldige uitvinding)
Je oude band had een rare slijtplek. Slinger in je velg?
Hierboven al uitvoering besproken;remblokjes zouden iets omlaag moeten, mijns inziens om 2 redenen.
De remblokken worden iets bredernaarmate ze slijten en kunnen dan de band raken.
Als je in de modder gaat rijden is er geen ruimte meer om de modder af te voeren en Slijt dat in op je band.
Ps. Takx had vroeger een hulpstukje (3e handje) waarmee je je remblokken makkelijk en snel goed kon afstellen.
https://www.google.com/search?q=tacx+re ... 7Pu7Me4MwM
De remblokken worden iets bredernaarmate ze slijten en kunnen dan de band raken.
Als je in de modder gaat rijden is er geen ruimte meer om de modder af te voeren en Slijt dat in op je band.
Ps. Takx had vroeger een hulpstukje (3e handje) waarmee je je remblokken makkelijk en snel goed kon afstellen.
https://www.google.com/search?q=tacx+re ... 7Pu7Me4MwM
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022