Voorvork instellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ik heb een Rockshock Judy TT voorvork, geen idee hoe oud. Er zitten niet van die rubbers op.

Ik vroeg me af hoe je je voorvork goed afstelt, en zat wat youtube filmpjes te kijken.

Maar volgens mij kan je op mijn vork maar 1 ding instellen, de preload knop op de linker kant. Ik heb hem nu in t midden gezet van de hoeveel die hij gedraaid kan worden. Of zouden jullie deze zo soepel, of juist zo strak mogelijk zetten? Dit bepaald alleen hoeveel kracht er nodig is om de vering in te laten drukken toch? En niet hoe ver de vering uberhaupt in kan veren?
83Firestorm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 1 september 2011, 19:16
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2021) / Cube LTD Pro (2011)

Een coil veer (springveer) is lineair: elke cm verder indrukken kost dezelfde kracht en is niet in te stellen (of je moet veren gaan wisselen).
De preload doet wat het zegt: het zet al druk op de veer. 0% preload zal ervoor zorgen dat kuilen niet geabsorbeerd worden, 100% preload zorgt ervoor dat hobbels niet geabsorbeerd worden. Ergens in het midden zal dan een aardig startpunt zijn.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Aha, bedankt voor de uitleg. Dat verklaart waarom ik geen verschil merkte in de stugheid na het verdraaien van de pre load.

Dan laat ik hem lekker in het midden staan. Is dus beetje vergelijkbaar met dat dat je je armen of benen een stukje buigt en niet strekt, zodat je wat demping hebt, maar ook weer niet te diep moet gaan zitten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De preload heeft alleen invloed op het eerste stukje van de veerweg. Zo min mogelijk preload geeft een soepel (relatief!) aansprekende vork, draai je de preload in wordt het aanspreken stugger.
Op hoe de vork verder in de veerweg reageert heeft het geen invloed.

De "stugheid" van de veer (veerconstante) is een gegeven, die veranderd zoals gezegd niet.
Als je de juiste veer voor je gewicht hebt zou je de preload zo moeten afstellen dat de vork wat inzakt als je op de fiets zit (idealiter zelfs staat, in rijhouding en met de uitrusting waarmee je fietst, dus ook bijvoorbeeld de beladen rugzak die je altijd om hebt).

Dit heet sag en het inzakken zou zo rond de 20~25% van de veerweg moeten zijn bij een xc-toerfiets.
Maar... de Judy TT is een hele basic vork en je zult daar nooit een ideale werking mee bereiken. Ik meen zelfs dat er geen echte demper in zit, die dus de veerbewegingen afremt.

Je kunt zonder gevolgen wat experimenteren en dat zou ik dan ook doen. Zet de preload eens helemaal open (linksom) en voel of en wat het verschil is in het rijden. Bevalt het niet draai je gewoon wat preload bij.
Maak niet de fout te streven naar een vork die amper beweegt, het gaat erom zoveel mogelijk comfort en controle uit de vering halen. Niet om een starre vork te imiteren ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Dank voor de uitleg! Ik had idd niet het idee dat er heel veel verschil zat in helemaal open of helemaal dicht, dus vandaar dat ik hem maar in het midden had gezet. Ik zal er eens op letten of ie al een beetje inzakt als ik op de fiets zit/sta. Dat idee had ik wel en daarom dacht ik idd dat ie stugger moest, haha. Maar goed om te weten dat dat juist de bedoeling is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat is wat Firestorm bedoeld: als de vork al een beetje inzakt met de rijder erop kan hij wat uitveren als je over een kuil rijdt. Zonder die sag gaat de boel er minder soepeltjes overheen.

Maar nogmaals, verwacht geen wonderen van een Judy TT. Dat is al een oudere vork en het was toen al een basis instappertje, je mag zo'n vork echt niet vergelijken met een moderne luchtvork met goed dempingsysteem (vering en demping zijn twee verschillende dingen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Het is mijn eerste mountainbike in 15 jaar, dus ik heb sowieso geen idee hoe een betere vork werkt ;)

Deze fiets heeft me inclusief nieuwe binnen- en buitenbanden 150 euro gekost, het is puur voor de lol om af en toe weer even het bos mee in te gaan.
Plaats reactie