Een noob, een hoop te sleutelen en een hoop vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ze zullen die montageplaten niet voor niets bedacht hebben, ook achter de rem gemonteerd bieden ze al meer weerstand tegen torderen dan op de oude manier.
Het blijft apart dat er geen boosters meegeleverd worden als die echt nodig zijn voor een goede remwerking (ik had er destijds overigens wel gemonteerd op mijn HS11's).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Zeker, het scheelt wel wat ja van Evo naar Evo2. Met brakebooster is er nog wat verbetering.

Bij hele brede banden is er soms wel een nadeel, zoals bijvoorbeeld de allereerste generatie Surly Pugsley, die je nog met velgremmen kon rijden. Daar past het Evo2 beugeltje niet over de brede fatbike banden.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

kermit schreef: wo 6 oktober 2021, 10:10 Da's toch een Rock Shox Dart? Een hele eenvoudige vork, als je die laat servicen bij een bedrijf is dat economisch gezien amper rendabel.
Ik zou eens wat googlen of je ergens een instructie of filmpje kunt vinden en er zelf mee aan de slag gaan. Als hij nog soepeltjes werkt zou je er ook voor kunnen kiezen hem dicht te laten. Wel goed schoon houden (na elke rit met een borsteltje al het zand & stof van de seals verwijderen) en af en toe een drupje olie op de seals doen. Even laten zitten en droogvegen voor je gaat rijden, anders houdt het alleen maar troep vast.
Mag vorkolie zijn, maar ook van die simpele Kroon naaimachine olie van de bouwmarkt. Of dure speciale Brunox vorkdeo :roll: :D

Aan de linkerkant (vanaf de fiets gezien) zit iig een staalveer onder die preloadknop, rechts zit het dempergedeelte.

En over die brakeboosters, zitten die hier niet al op? Onder de remmen, in plaats van er voor. Die beugels hebben in elk geval dezelfde functie, torderen van de remnokken voorkomen.
Vork is idd een Rockshox Dart 3. Heb wat service filmpjes gevonden en ziet er niet bijzonder ingewikkeld uit (hoop gedoe met olie enzo. Alles loopt nog soepel dus in dat opzicht niet direct nodig. Naaimachine olie heb ik staan, daar maar eens voorzichtig mee beginnen dan.

Wat betreft de brake boosters, er zitten bij deze magura's dus optioneel 2 platen. Onder/achter de remmen zitten de Evo2 mounting platen/brackets, en voorop kunnen dan dus optioneel nog eens extra boosters geschroefd worden voor extra stijfheid. Voor een tientje per stuk heb ik maar een setje besteld. Baat het niet dan ben ik niet heel veel verloren.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

kermit schreef: wo 6 oktober 2021, 10:10

En over die brakeboosters, zitten die hier niet al op? Onder de remmen, in plaats van er voor. Die beugels hebben in elk geval dezelfde functie, torderen van de remnokken voorkomen.
Ik had ook een idee van verkeerd gemonteerde brakeboosters. Want aan de andere kant van de rem zijn ze veel beter in het voorkomen van rotatie van de vork. Maar HS 33 was een 15 jaar geleden in mijn geval ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij gebruik van een brakebooster zit de rem met Evo-adapter opgesloten tussen de montageplaat en de brakebooster.
Dan kan er dus niets buigen of torderen.
Dan komen je blokjes altijd recht op de velg en komt er geen torsie op de onderpoten van je voorvork.
Achter kan een brakebooster ook, maar is het minder noodzakelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Het heeft even geduurd maar ik heb de fiets eindelijk zover dat ik de eerste paar kilometers van de paden af heb kunnen maken. Ben er nog niet helemaal tevreden maar over het meeste zijn relatief simpele dingen (stand van de "cockpit", betere pedalen, etc). De remmen heb ik uiteindelijk gefixt door zelf op de draaibank een paar nieuwe verstellerbusjes de draaien uit een stevig nylon en voor is een brake-booster gemonteerd. Achter kwam ik er achter dat de brakebooster verpakking die ik toegestuurd kreeg niet het benodigde ringetje bevatte. Moet daar nog even achteraan of daar nog wat te doen valt maar het heeft maanden op de plank gelegen hier dus...

Afbeelding

Afbeelding

Waar ik wel tegenaan loop is dat ik niet helemaal tevreden ben over de zithouding. Kan iemand met ervaring daar iets van zien/zeggen met deze foto?
Afbeelding

Voor mijn gevoel is het stuur "te ver weg" en zit ik erg ver voorover waardoor het lastig is mijn gewicht naar achteren te krijgen op bijvoorbeeld drop-offs. Als ik een inschatting moet maken zou ik het stuur eigenlijk 5 centimeter dichterbij en 5 centimeter hoger willen hebben tov waar deze nu zit. Het voelt een stuk comfortabeler qua houding als ik het stuur met mn vingertoppen vast heb.

Wat is de beste manier om dit te bereiken? Een kortere stem (stuurpen?) die wat verder omhoog komt of een gebogen stuur dat wat hoger en naar achter komt? Of een combi van die twee? De stem die er nu op zit is vrij lang en is bijna horizontaal.
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Je hebt 3 opties: je zadelpen heeft nl setback (die knik in de pen is bedoeld om het zadel verder boven het achterwiel te krijgen) dus met een rechte pen wordt de zit ook al wat korter.
Ik zou beginnen met een goedkope medium (25-30mm) riserbar icm een rechte zadelpen, dan ben je voor 3-4 tientjes wel klaar (mss wel 2e hands hier te krijgen). De stem/stuurpen is ook een klassieke vlaggenmast, die kan je ook verkorten maar dat heeft wel invloed op het stuurgedrag (korter=sneller, nerveuzer)
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Ik ben al even aan het zoeken geweest naar stuur ed, maar denk dat een riser stuur toch lastig word (iig nieuw). Heb momenteel een stem en stuur met een 25,4mm klemming (dat is nog wel te vinden) maar handvaten (en dus remmen en versnellingen ed) op 22.2 mm klemming. Die combi lijkt onderhand volledig uitgestorven en kan ik nergens te koop vinden. De paar die ik heb gevonden lijken me net geschikt voor een sportieve stadsfiets, niet om daar het bos mee in te duiken. Andere optie is dus de stem vervangen voor eentje met een grotere hoek (zoals SensaBike voorstelt) of zowel een nieuwe stem als stuur (want 31.8mm klemming met 22.2mm greep diameter is er wel. Hoera voor standaardisering in de fietswereld :-{ )
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

Geen idee waar jij op zoekt maar "nieuw" kan ik ze zeker wel vinden

https://www.bike4travel.nl/sturenstuurp ... esults=183


Ik wist trouwens niet dat er ook shifters ed waren met een andere diameter :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoera voor standaardisering in de fietswereld :-{
Je gaat een oude fiets opknappen. Dit soort zaken kan je verwachten.
Als je een oldtimer auto of motorfiets gaat opknappen loop je ook tegen dit soort problemen/uitdagingen op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

SensaBike schreef: ma 14 maart 2022, 22:19 Geen idee waar jij op zoekt maar "nieuw" kan ik ze zeker wel vinden

https://www.bike4travel.nl/sturenstuurp ... esults=183


Ik wist trouwens niet dat er ook shifters ed waren met een andere diameter :~
Oa Bike24, Mantel, Bike-components.de. Misschien dat andere sturen ook gewoon 22.2mm zijn bij de grepen, maar kan dat niet expliciet vinden bij die sites en lijkt op de meeste foto's alsof de meeste sturen met 25.4mm klemming ook gewoon 25.4mm zijn bij de grepen. Kan ik mis hebben natuurlijk. Dat vind ik het nadeel aan webshops, je kunt het niet ff oppakken en nameten.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 maart 2022, 22:22
Hoera voor standaardisering in de fietswereld :-{
Je gaat een oude fiets opknappen. Dit soort zaken kan je verwachten.
Als je een oldtimer auto of motorfiets gaat opknappen loop je ook tegen dit soort problemen/uitdagingen op.
Ik wist wel dat er met sommige dingen wat problemen zouden zijn (zoals je zegt, het is een oude fiets) maar ik had niet verwacht dat er met zoiets "basaal" als een stuur zoveel verschillende maat variaties zouden zijn of dat de "oudere" variaties zo snel "unobtainium" zouden geraken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sturen zijn bij de handvatten altijd 22,2mm geweest bij MTBs.
De klemming bij de stuurpen is van 25,4 naar 31,8 naar 35mm gegaan. 35mm is maar voor een beperkte doelgroep zinvol, maar 31,8 is een goed idee.
En inderdaad veroudert het snel.
En het top materiaal volgt de nieuwe standaard, dus de oude standaard is binnen de kortste keren alleen nog maar te koop van budget merken/typen.
Of als NOS.

Je moet echt opletten dat het geen money-pit wordt.
Tenzij je bakken met oude meuk in de schuur hebt, moet je er eigenlijk niet aan beginnen. (IMHO)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 maart 2022, 23:10 Sturen zijn bij de handvatten altijd 22,2mm geweest bij MTBs.
De klemming bij de stuurpen is van 25,4 naar 31,8 naar 35mm gegaan. 35mm is maar voor een beperkte doelgroep zinvol, maar 31,8 is een goed idee.
En inderdaad veroudert het snel.
En het top materiaal volgt de nieuwe standaard, dus de oude standaard is binnen de kortste keren alleen nog maar te koop van budget merken/typen.
Of als NOS.

Je moet echt opletten dat het geen money-pit wordt.
Tenzij je bakken met oude meuk in de schuur hebt, moet je er eigenlijk niet aan beginnen. (IMHO)
Mja, tot nu toe zit er ongeveer 150 a 200 euro in en heb ik denk ik best een leuke fiets waar ik voorlopig mee vooruit moet kunnen zonder veel kosten. Voor dat geld had ik vermoedelijk of hetzelfde gehad met een andere 2e hands fiets of erg "budget" in wat nieuwers. Was inderdaad niet van plan er nu nog eens honderd(en) euro's op stuk te slaan. Maar het is vooral een goed begin om de smaak te pakken te krijgen.

Afgelopen weekend voor het eerste de hele route bij Waalre gereden inclusief de Aalsterhut lus (met slechts 1 keer niet zo stijlvol afstappen, aan het begin van de Aalsterhut route direct na een flinke dropoff), was wel aardig kapot bij thuiskomst maar ik denk dat ik de smaak te pakken heb. Voorlopig op deze fiets eens lol hebben en in de toekomst eens gaan kijken voor iets nieuwers met 27,5 of 29 inch wielen.

Edit: Als ik jou goed begrijp zou een stuurtje als deze waarschijnlijk gewoon 22,2 mm grepen hebben? : https://www.bike24.com/p2126023.html
Plaats reactie