Lekkende hendel? Na overvuld? remsysteem (Shimano)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jerome89 schreef: do 11 augustus 2022, 12:13 Ik heb zelf ook een tijdje problemen gehad met mijn shimano remsysteem.
Hier op het forum veel tips gevonden en het probleem kunnen oplossen maar bij het zoeken naar deze tips kwam ik er pas achter hoeveel problemen er blijkbaar zijn bij het shimano (zeker slx en xt) systeem.
Blijft raar dat je bij een merk als shimano de boel pas 100% krijgt door allerlei trucjes uit te halen.

Volgende keer toch maar naar magura o.i.d. , voor de prijs hoef je het tegenwoordig ook niet meer te laten.
Er is een serie geweest waar het drukpunt niet constant was, maar dat is volgens mij alweer een tijdje opgelost.
Shimano is een van de meest gebruikte merken en bedenk dat je vaak alleen leest over problemen, mensen die heel tevreden zijn hoor je doorgaans niet. Ik denk dat Shimano bij de meest probleemloze remmen hoort die je kunt kiezen.

Ook worden sommige problemen door de gebruikers zelf veroorzaakt, maar dat schrijven ze er vaak niet bij :D
(meestal zijn ze zich daar ook niet van bewust, maar er wordt wat afgeprutst met afstellen en ontluchten....).

Ik krijg de indruk dat er (procentueel gezien) meer problemen zijn met Sram en Magura remmen dan met Shimano.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

byorka schreef: do 11 augustus 2022, 12:39 Ik heb 3 fietsen met xt en never nooit problemen. Bij montage met een “bekertje” op de remgreep ontluchten en that’s it.
Alstublieft geen Magura of Sram meer voor mij.
Maar gelukkig maar dat anderen er misschien anders over denken.
Precies mijn ervaring.

Heel veel ontluchtings truuks zijn niet meer dan truuks en geen oplossing.
Gewoon 1x goed ontluchten en vullen, dan ben je er voor jaren vanaf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Nou… niet echt. Je kan ze vrij snel stuk maken hoor. Veel mensen letten echter te weinig op; of vervangen hun olie idd jaren niet. Heb 2x een lekkende m8100 hendel gehad en 1x een gebroken zuiger. Je weet hoe laat het is als 1. Je olie ziet verschijnen op je remhendel het deel dat je kan bewegen maar dan vooral aan de onderkant en op het knikpunt en 2. Als je uiteindelijk de oude zwarte olie eruit haalt en er deeltjes metaal mee komen? 3. Als je op een willekeurig moment de oliedop los schroeft en erachter komt dat er bijna alleen nog maar lucht in het reservoir zit…

Ps. Voor TS stuk dus; maar vreemd genoeg blijft het voorlopig nog wel werken (zolang er olie in het systeem is).

https://bicycles.stackexchange.com/ques ... ake-levers
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Enige wat ik heb gemerkt is dat zo'n snelle ontluchting (trechter erop, beetje pompen, klaar) beter is met bleedblock als je verwacht in je vakantie nog nieuwe blokken te moeten steken.

Mijn hendel lekt inmiddels een beetje van ouderdom, vooral langs de zuiger. Voor lange ritten achterop de auto doe ik er inmiddels een zakje omheen. Ik verwacht volgend jaar een nieuwe fiets te rijden, dus doe er verder weinig aan. Ze doen het nog steeds. (XT)
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je zou er dikkere olie in kunnen doen.
Dat hielp bij mijn Maguras altijd om de vakantie door te komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

twowheeler schreef: di 16 augustus 2022, 09:02 Enige wat ik heb gemerkt is dat zo'n snelle ontluchting (trechter erop, beetje pompen, klaar) beter is met bleedblock als je verwacht in je vakantie nog nieuwe blokken te moeten steken.

Mijn hendel lekt inmiddels een beetje van ouderdom, vooral langs de zuiger. Voor lange ritten achterop de auto doe ik er inmiddels een zakje omheen. Ik verwacht volgend jaar een nieuwe fiets te rijden, dus doe er verder weinig aan. Ze doen het nog steeds. (XT)
Maar ja, verkopen doe je hopelijk toch met een paar fatsoenlijk werkende remmen dus waarom niet nu een nieuw hendeltje scoren? Alles van Shimano past dus duur hoeft het niet te zijn en je geniet er zelf ook nog even van.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

kermit schreef: di 16 augustus 2022, 11:18
twowheeler schreef: di 16 augustus 2022, 09:02 Enige wat ik heb gemerkt is dat zo'n snelle ontluchting (trechter erop, beetje pompen, klaar) beter is met bleedblock als je verwacht in je vakantie nog nieuwe blokken te moeten steken.

Mijn hendel lekt inmiddels een beetje van ouderdom, vooral langs de zuiger. Voor lange ritten achterop de auto doe ik er inmiddels een zakje omheen. Ik verwacht volgend jaar een nieuwe fiets te rijden, dus doe er verder weinig aan. Ze doen het nog steeds. (XT)
Maar ja, verkopen doe je hopelijk toch met een paar fatsoenlijk werkende remmen dus waarom niet nu een nieuw hendeltje scoren? Alles van Shimano past dus duur hoeft het niet te zijn en je geniet er zelf ook nog even van.
Yes kan ook, maar het heeft de werking nog niet beinvloed dus ik laat het zo. Rij er al een jaar mee op deze manier. Lekken is wellicht niet het goede woord, het is meer zweten. In ieder geval is het niet genoeg om te zorgen dat ik jaarlijks moet bijvullen of iets dergelijks.
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie