Lekkende hendel? Na overvuld? remsysteem (Shimano)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik ben momenteel op mijn vakantieadres.
In de week voor de vakantie heb ik mijn Shimano SLX remmen laten ontluchten.
Ik wou verse blokken monteren, en wou daarbij de zuigers netjes en voorzichtig terugduwen.

Toen ik dat deed kwam er olie uit de remhendel, uit het gat aan het uiteinde van het reservoir (zie foto).
Na lang zoeken zag ik dat het met een overvuld systeem te maken kon hebben, waarbij overtollige olie via dat gat weg kan.
(In dat geval: Kwaad worden op de monteur doe ik thuis sowieso wel. Hij had dan de ontluchtingsblokken moeten gebruiken (maar daar heb ik nu niks aan)).

De ene zegt daarbij dat de hendel na deze “lekkage” stuk is, de andere zegt alleen ontluchten en dat heb ik nog even via-via kunnen laten doen.
Het systeem werkt nu een aantal dagen goed en de remdruk is goed.
Alleen als ik hem op z’n zij leg dan lijkt er olie uit te komen.

Nu het goed is, wil ik hem niet meer op die zijkant leggen om het te testen. Nu werkt het (nog) goed en kan ik zo de vakantie (hopelijk) doorkomen.
Het werkt nu dus goed, maar op dat moment slaat de paniek wel toe.

Wat denken jullie? Is de hendel stuk?
Dan kan ik vanuit hier namelijk al stappen ondernemen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Bij de voorganger van deze remhendels had ik dit als er lucht in de hendel zat. Misschien nog wat olie bijdruppelen?
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wellicht heb je hier iets aan: viewtopic.php?f=9&t=151545
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik kom inderdaad op veel leesvoer uit.
Het is vreemd dat iedereen wat anders zegt en dat:
1. Er nergens concreet duidelijk is waarvoor deze opening is. Maar dit veel voorkomt bij overvulde systemen
2. Wanner deze afdichting precies open gaat
3. Wat er precies gebeurt als deze afdichting open gaat
4. Wat te doen als deze afdichting open gaat, en hoe te herstellen.

Dat gat is ontworpen met een functie en een werking. Het probleem en de oplossing zou dan ook niet heel lastig moeten zijn, en bij iedereen hetzelfde uit moeten pakken.
Bij de ene gebeurt er na het ontluchten niets meer, de ander moet de hendel vervangen omdat het blijft lekken.
Shimano zelf schrijft er 0.0 over, en de rest probeert maar wat, met en zonder resultaat.
Lekker als je dan iets op het verkeerde moment stuk hebt :o
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit las ik op forums.mtbr.com
the-one1 schreef:#19 · 4 mo ago

There IS NO pressure valve in there. It's a rubber diaphragm not unlike a condom. Those who say there is hasn't taken it apart to see what's actually inside.
I had added too much fluid in my XT 8120 and it popped the bladder. Luckily it was a small rip that I just used super glue to glue the hole closed. You'll have to take it apart to fix it
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4705
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb dit al een aantal maal gehad bij mijn achterrem XT m8000. Vooral omdat het bleedblok imho net niet overeenkomt met de dikte van de remblokjes en remschijf. Dus probeer ik wel eens wat extra olie er in te spuiten. Met als gevolg dat het bij inknijpen van de remhendel al een paar keer eruit spoot. Daarna gewoon normale drukopbouw dus geen probleem.

Wel kan het nodig zijn de hele leiding even opnieuw te bleeden en niet weer teveel erin te spuiten :winkie:

Blijven gewoon een beetje gevoelige remmetjes.

Mijn Deore m6000 zijn veel minder problematisch.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb de hendel niet open gehad, dus ik kan niet zeggen hoe het er precies van binnen uitziet.
Wel heb ik hetzelfde een keer gehad bij mijn XTR 980 remhendel toen ik de remblokken (dus de zuigertjes in de caliper) wat terug drukte om nieuwe blokken te kunnen monteren. Dat was tijdens een toertje Amerongen/Leersum, ik heb de boel toen schoon geveegd en aangezien de rem nog gewoon leek te werken heb ik m'n rit afgemaakt.

Hiermee was de kous af :)
Uiteraard heb ik de rem daarna goed in de gaten gehouden maar sindsdien is hij gewoon droog gebleven en hij werkt perfect. Da's nu dus al een jaar of drie na die lekkage...

De oorzaak is zeker een overvuld systeem, ik had toen -domdom- ook mijn rem een keer ontlucht met deels gesleten blokjes erin.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Het probleem na dit topic is eigenlijk goed gegaan. Geen lekkage, en een jaar goed gebruik. Het zal dus een overdruk-klep zijn die zich weer sluit (en geen dopje).

Vandaag aan het werk met een niet soepel werkende zuiger schoonmaken met wat siliconen en nieuwe blokken monteren en liep het toch weer uit de hendel.
Bij de zuigers terugduwen niets gezien.
Misschien dat er op een of andere manier druk is opgebouwd.

Het enige wat ik gedaan heb buiten het terugduwen van de zuigers is de zuiger met de remhendel wat op een neer laten gaan om wat soepel te worden met de siliconen (en weer terugduwen).
Toen ik klaar was was de hendel toch weer nat.

Volgens mij zijn de remmen niet ontlucht met de gele blokken. Dat kan natuurlijk wel een oorzaak zijn mocht er te veel olie in zitten.
De achterkant zit na het vervangen ook erg dicht bij de blokken.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik heb een paar gele ontluchtluchtingsblokken loggen. Hoe weet ik nu welk typenummer ontluchtingsblok ik heb? Shimano is zo slim om geen enkel herkenningspunt te maken. Lijken exact op elkaar, en staat geen partnummer op.
Kan een nieuwe bestellen (voor het geld kan je het niet fout doen), maar dan komt hij te laat binnen.

https://www.bike-discount.de/de/shiman ... remssattel
https://www.bike-discount.de/de/shiman ... remssattel
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De juiste heeft dezelfde vorm als je remblokken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rem type staat er bij.

(Ontlucht zonder bleedblok, ergens een aantekening* maken dat ik bij nieuwe blokken monteren hier even extra aandacht aan geef) *in de app maintrack
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Heb wel gemerkt dat als je het vulpunt bij je remhendel even het boutje eraf haalt dat het terugdrukken van de zuigers beter verloopt. Je houdt dan dezelfde vrij slag als voordien in combinatie met het gele blok.
"This species has amused itself to death"
Jerome89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 maart 2020, 13:55

Ik heb zelf ook een tijdje problemen gehad met mijn shimano remsysteem.
Hier op het forum veel tips gevonden en het probleem kunnen oplossen maar bij het zoeken naar deze tips kwam ik er pas achter hoeveel problemen er blijkbaar zijn bij het shimano (zeker slx en xt) systeem.
Blijft raar dat je bij een merk als shimano de boel pas 100% krijgt door allerlei trucjes uit te halen.

Volgende keer toch maar naar magura o.i.d. , voor de prijs hoef je het tegenwoordig ook niet meer te laten.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb 3 fietsen met xt en never nooit problemen. Bij montage met een “bekertje” op de remgreep ontluchten en that’s it.
Alstublieft geen Magura of Sram meer voor mij.
Maar gelukkig maar dat anderen er misschien anders over denken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ook Magura remmen zijn. Niet probleem vrij :lol:
Plaats reactie